گزارش/

ارمغان گسترش فرهنگ رانندگی؛ کاهش آمار تصادفات در آذربایجان‌شرقی

1403/02/09 - 10:08 - کد خبر: 112173 نسخه چاپی

نصر: کاهش حدود چهار درصدی آمار تصادفات خودرویی در ایام تعطیلات نوروزی در جاده‌های آذربایجان‌شرقی نسبت به سال گذشته، ارمغانی از همکاری و تعامل پلیس راه، دستگاه‌های خدماتی و امدادی و گسترش فرهنگ درست رانندگی در این استان است.

به گزارش نصر، توسعه ایمنی پایدار در جاده‌های آذربایجان‌شرقی از اهداف و برنامه های متولیان امر در این استان بوده و تعامل و همکاری پلیس و دستگاه‌های خدماتی، اصلاح جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز، افزایش کیفیت خودروها، گسترش فرهنگ درست رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی شاه کلید رسیدن به این توسعه است.
مرگ و میر و خسارت های مادی و معنوی ناشی از تصادفات جاده ای در طول سال به ویژه تعطیلات نوروزی از دغدغه های متولیان و دستگاه های امدادی و خدماتی در سطح کشور و به تبع آن آذربایجان شرقی است و در راستای کاهش این آمار برنامه های متعددی با همکاری این دستگاه ها اجرا می شود ولی نقش اصلی در این زمینه را عامل انسانی و رانندگان وسایط نقلیه ایفا می کنند و بدون مشارکت و همکاری آنان، اهدف طرح های متولیان و دستگاه های امدادی و خدماتی عقیم می ماند.
عوامل انسانی، ایمنی جاده و خودرو از علل و عوامل موثر در بروز تصادفات جاده ای است و کاهش آمار تصادفات جاده ای در استان مستلزم ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیکی، باورپذیری مردم در خصوص خطرات ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه، ارتقای ایمنی و استاندارد جاده ها و خودروها، هوشمند سازی و افزایش تجهیزات و امکانات کنترلی جاده ها، افزایش تعداد و ساعات حضور پلیس در جاده ها، کاهش نقاط حادثه خیز و چهار بانده کردن جاده ها است.
متولیان طرح ایمنی تردد در آذربایجان شرقی معتقد هستند که در صورت توسعه و گسترش فرهنگ درست رانندگی در جامعه، اصلاح نقاط حادثه خیر در جاده ها، ارتقای کیفیت خودروها و حضور پلیس و افزایش دوربین های کنترل سرعت در جاده ها، بیش از ۷۰ درصد آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در استان کاهش می یابد به طوری که در تعطیلات نوروزی امسال با همکاری این دستگاه ها و کنترل محسوس و نامحسوس پلیس در جاده ها این آمار روند کاهشی به خود گرفت.

ایمنی تردد نوروزی در جاده های آذربایجان شرقی ارتقا یافت
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با نتیجه بخش اعلام کردن هماهنگی و عملکرد دستگاه‌های دخیل در ارتقای ایمنی تردد نوروزی و کاهش آمار تصادفات جاده ای، می گوید: همت جمعی دستگاه‌های ذیربط در نوروز ۱۴۰۳ در جاده های مختلف استان موجب ارتقای ایمنی تردد جاده ای در این ایام شد.
«جبارعلی ذاکری»، با بیان اینکه وضعیت ایمنی در جاده های استان در ایام اوج تردد، بهتر بود، بر ادامه این روند و این روحیه در طول سال تاکید کرده و می افزاید: ادامه این روند موجب کاهش تصادفات در جاده‌ها و توسعه ایمنی پایدار می شود.
وی اظهار می کند: دستگاه‌های متولی باید با آسیب شناسی برنامه‌های اجرا شده در این ایام، برای رفع نقاط ضعف اقدامات موثر انجام دهند و نقاط قوت را تقویت کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: بهره برداری از آزادراه‌های در دست احداث استان شامل مرند - تبریز، مراغه - هشترود و کنارگذر ایلخچی در سال جاری، تاثیر مثبتی بر ارتقای ایمنی تردد جاده‌ای استان می گذارد.
ذاکری، با تاکید بر اینکه باید عملیات تکمیلی این پروژه‌ها از سوی دستگاه ها و پیمانکاران تسریع شود، ادامه می دهد: پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز باید با شناسایی نقاط حادثه خیز جاده های مختلف استان، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در جاده های آذربایجان شرقی چهار درصد کاهش یافت
رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مجموع تصادفات جرحی، فوتی و خسارتی در جاده های استان در ایام تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال قبل حدود چهار درصد کاهش یافت، می گوید: در بازه زمانی ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال، ۳۴۷ مورد تصادف جرحی، ۲۲ مورد تصادف فوتی در صحنه و یک هزار و ۳۱ تصادف خسارتی روی داده است.
سرهنگ «حبیب آبراهه»، می افزاید: علت عمده این تصادفات، عدم توجه به جلو و نداشتن تمرکز در حین رانندگی، سرعت بالا، خستگی و خواب آلودگی و انحراف به چپ در جاده های ۲ طرفه است.
وی با تاکید بر اینکه عامل انسانی بالاترین نقش را در تصادفات جاده ای ایفا می کند، یادآوری می کند: عامل جاده و وجود نقاط پرحادثه و عامل خودرو و کیفیت پایین آن ها در رده بعدی قرار دارند و این عوامل در زمان شدت تصادفات نقش اساسی در میزان مرگ و میر ایفا می کنند.
رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای کاهش تصادفات جاده ای باید مردم و رانندگان رفتار ترافیکی خود را تغییر دهند، می گوید: رانندگان باید نسبت به شرایط آب و هوایی و وضعیت جاده، سرعت خودرو را کنترل و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
سرهنگ آبراهه، با تاکید بر اینکه استفاده از کمربند ایمنی و عدم صحبت با تلفن همراه در کاهش میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن تاثیر بسزایی دارد، ادامه می دهد: اصلاح نقاط حادثه خیز، جدا کردن مسیرهای ۲ طرفه و چهار بانده کردن آن ها، از رده خارج کردن خودروهای بالای ۲۰ سال عمر از چرخه ترافیک و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی در افزایش ایمنی پایدار در جاده های استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اجرای طرح های بهبود ایمنی و ارتقای خدمات جاده ای در تعطیلات نوروزی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در ۲۱ روز از اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳، بیش از ۲۳ میلیون تردد در جاده های استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یافته است، می گوید: در ایام نوروز امسال این اداره کل با رویکرد جلب رضایت مندی حداکثری مسافران جاده ای، برنامه های مختلفی را برای بهبود ایمنی و ارتقای سطح خدمات جاده ای عملیاتی کرد.
«اورجعلی علیزاده»، می افزاید: در این ایام برای افزایش ایمنی حمل و نقل جاده ای مسافران، بر عملکرد مدیران فنی شرکت ها نظارت و اجزای فنی ناوگان مسافری استان به صورت جدی کنترل شد.
وی اظهار می کند: کنترل ساعات کار مجاز رانندگان مسافری، هماهنگی با اورژانس و هلال احمر برای ارایه خدمات در پایگاه های امداد و نجات جاده ای، ممنوعیت حمل محموله های ترافیکی در جاده ها و افزایش سامانه های نظارتی و ثبت تخلفات در راه های استان از جمله اقدامات این اداره کل برای افزایش ایمنی جاده ای در ایام اجرای طرح نوروزی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان در ایام نوروز نهمین استان پرتردد کشور بود، می گوید: در این ایام یک میلیون و ۴۷۴ هزار تردد ورودی به استان ثبت شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش نشان می دهد.
علیزاده، ادامه می دهد: در این ایام یک میلیون و ۳۷۲ هزار دستگاه نیز از طریق جاده ها از استان خارج شده اند که این تعداد پنج درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وی یادآوری می کند: پرترددترین جاده های استان در این ایام مسیر رفت و برگشت کنارگذر جنوبی شهیدکسایی(تبریز- باسمنج)، تبریز- ایلخچی، صوفیان - تبریز، آزادراه تبریز- زنجان و ایلخچی- آذرشهر بود که ۳۰ درصد تردد راه های استان را به خود اختصاص داده بودند.
علیزاده، می افزاید: در ۲۱ روز از اجرای طرح نوروزی، ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری استان اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه نیز ۲۸۰ هزار مسافر را در داخل و خارج استان جابجا کردند و ۳۰ هزار و ۶۲۸ مسافر نیز از پایانه های مرزی جلفا و نوردوز تردد کرده اند.

رعایت فرهنگ درست رانندگی موجب کاهش بیش از ۷۰ درصدی تصادفات جاده ای می شود
رئیس اورژانس آذربایجان شرقی نیز می گوید: در ایام نوروز امسال، نیروهای امدادی این اداره کل با استقرار در کنار جاده های استان با چراغ روشن آمبولانس ها در راستای افزایش ایمنی تردد جاده ای و کاهش تصادفات با پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همکاری کردند.
«اصغر جعفری روحی» با بیان اینکه امسال برای اولین بار ماموران اورژانس با آمبولانس برای امدادرسانی به حادثه دیدگان تصادفات جاده ای در اتوبان پاسداران تبریز نیز مستقر شدند، می افزاید: بهترین راه ارتقای سطح ایمنی تردد جاده ای، گسترش فرهنگ درست رانندگی در جامعه است.
وی با تاکید بر اینکه عامل انسانی بیشترین نقش را در تصادفات جاده ای بر عهده دارد، اظهار می کند: در صورت رعایت فرهنگ درست رانندگی بیش از ۷۰ درصد از میزان تصادفات جاده ای در استان کاهش می یابد.
رئیس اورژانس آذربایجان شرقی می گوید: در طرح نوروزی از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال، ماموران اورژانس استان هفت هزار و ۹۱۳ ماموریت انجام دادند که این تعداد شامل ۶ هزار و ۲۴۲ ماموریت غیرتصادفی و یک هزار و ۶۷۱ ماموریت تصادفی بود.
جعفری روحی، ادامه می دهد: در این مدت ۲ هزار و ۹۷۰ اعزام به درمان غیرتصادفی، یک هزار و ۴۱۹ اعزام به درمان تصادفی، یک هزار و ۶۲۱ مورد درمان در محل غیرتصادفی و ۱۶۶ درمان در محل تصادفی انجام شده است.
وی تعداد فوتی های غیرتصادفی را ۱۷۶ نفر و تصادفی را ۱۲ نفر اعلام کرده و یادآوری می کند: در این مدت ۶۵ نفر نیز بر اثر مسمومیت با منوکسیدکربن فوت کردند.
رئیس اورژانس آذربایجان شرقی می گوید: در تعطیلات نوروزی سال گذشته هشت هزار و ۶۲۴ ماموریت انجام شده بود که از این تعداد هفت هزار و هشت مورد ماموریت غیرتصادفی و یک هزار و ۶۱۶ ماموریت تصادفی بود.
جعفری روحی، می افزاید: در این بازه زمانی ۲۲۹ نفر در رویدادهای غیرتصادفی، ۱۵ نفر در حوادث تصادفی و ۶۲ نفر در اثر مسومیت ناشی از گاز منوکسید کربن فوت کرده بودند.
ارمغان گسترش فرهنگ رانندگی؛ کاهش آمار تصادفات در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار