خبر/

پایان مجمع جوانان سازمان ملل متحد؛ پلی برای تبادل ایده‌های جوانان دنیا

1403/02/09 - 11:44 - کد خبر: 112168 نسخه چاپی

نصر: نشست مجمع جوانان شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد، پس از سه روز به کار خود پایان داد. 

 به گزارش اختصاصی نصر، “سیده خمساء اسبقیان”، دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک دانشگاه تهران که از محققان پیشرو در زمینه مطالعه و تحقیقات مرتبط با حفظ و بهبود کیفیت خاک‌ها و تأمین امنیت غذایی و دیپلماسی جوانان است و اخیرا نیز به عنوان نماینده برجسته جمهوری اسلامی ایران در اجلاس تغییر اقلیم در باکو انتخاب شده‌است، برای سومین سال پیاپی و در بخش دانشمندان جوان، با دعوت رسمی دبیرخانه ECOSOC، در این مجمع حضور داشت. بی‌تردید حضور وی به‌عنوان یک دختر ایرانی مسلمان و جوان ایرانی شناخته شده در عرصه بین‌الملل، برای سومین سال پیاپی در این مجمع، الگویی الهام‌بخش برای سایر جوانان ایران و جهان در حوزه علوم و مهندسی خاک به شمار می‌رود.  
“سید خمسا اسبقیان”، اولین بانوی عضو شبکه جهانی جوانان فعال در تغییر اقلیم با حضور در مجمع سازمان ملل متحد، اظهار کرد:
ECOSOC Youth Forum 2024 )مجمع جوانان ECOSOC) یک رویداد بین‌المللی است که هر ساله توسط مجمع شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و به جوانان فرصت می‌دهد تا نظرات، ایده‌ها و راهکارهای خود را درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی جهان مطرح کنند. 
وی ابراز کرد: امسال، این رویداد در دهه سوم خود برگزار  شد و به دلیل رشد فراگیر حرکت جوانان در سراسر جهان، توجه بسیاری را به خود جلب 
کرد.  


 
اسبقیان با اشاره به اینکه پنل‌های تخصصی مجمع امسال، شامل موضوعات متنوعی بودند، اذعان کرد: یکی از پنل‌های مهم این فروم، "تحولات دیجیتال و نوآوری" بود. در این پنل، صحبت‌ها درباره تأثیر فناوری در توسعه اقتصادی و سازگاری با تغییرات و چالش‌های جدید اجتماعی صورت گرفت. 
وی افزود: شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در زمینه نوآوری و فناوری، بحث و تبادل نظر درباره راهکارهایی برای استفاده بهینه از تکنولوژی در جهت توسعه پایدار و ایجاد شرایط مناسب برای جوانان برای مشارکت فعال در اقتصاد جهانی پرداختند.  
این بانوی عضو شبکه جهانی جوانان فعال تغییر اقلیم گفت: در پنل دیگری که بسیار جذاب بود، "تغییرات آب و هوا و پایداری محیط زیست" بود. در این پنل، صحبت‌ها درباره تغییرات آب و هوا و تأثیرات آن بر محیط زیست و اقتصاد جهانی صورت گرفت. شرکت‌کنندگان که فعالان منتخب محیط‌زیست، متخصصان جوان و چهره‌های جوان بین‌المللی این حوزه از کشورهای مختلف دنیا بودند، به بررسی راهکارها و سیاست‌های مبتنی بر علم و فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوا و جلوگیری از آثار منفی آن بر زندگی انسان و دیگر موجودات پرداختند.  


 
اسبقیان با بیان اینکه یکی دیگر از پنل‌هایی که با اهمیت بسیار برگزار شد، "نابرابری و عدالت اجتماعی" بود، تصریح کرد: در این پنل، بحث‌ها درباره نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح جهانی و راهکارهایی برای حل این مسئله صورت گرفت. شرکت‌کنندگان به بحث درباره توزیع عادلانه منابع، تسهیل دسترسی به آموزش و بهداشت برای همه، و ترویج فرصت‌های برابر برای جوانان در سطح جهانی پرداختند. 
وی تاکید کرد؛ این مجمع جهانی، فرصتی برای جوانان بومی و جوانان نماینده از سراسر جهان فراهم کرد تا دیدگاه‌ها و راهکارهای خود را در قالب پنل‌های تخصصی ارائه کنند. با حضور در این رویداد، جوانان فعال و خلاق توانستند برای یکدیگر الهام بخش باشند، ایده‌های جدید را تبادل کنند و شبکه‌های حرفه‌ای و اجتماعی را گسترش دهند. 
اسبقیان عنوان کرد: از آنجا که جوانان نقش بسیار مهمی در تحقق توسعه پایدار دارند، این رویداد بسیار ارزشمند بود و قدرت جوانان نخبه در ارائه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه برای مسائل عمده اقتصادی و اجتماعی جهان را در حضور مقامات و سیاست‌گذاران جهانی به نمایش گذاشت.  


 
نماینده برجسته جمهوری اسلامی ایران در اجلاس تغییر اقلیم اظهار کرد: ECOSOC Youth Forum 2024، با همکاری بین‌المللی جوانان، سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای بین‌المللی، به عنوان یک پل برای تبادل ایده‌ها و همکاری در جهت تحقق توسعه پایدار و عدالت اجتماعی عمل کرد. این رویداد نشان داد که جوانان می‌توانند نقش بسیار موثری در تغییر جهان داشته باشند و به عنوان عوامل تحول در جهت بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی عمل کنند.
اسبقیان گفت: به طور کلی، ECOSOC Youth Forum 2024 یک فرصت بی‌نظیر برای جوانان بود تا نظرات، ایده‌ها و راهکارهای خود را در قالب پنل‌های تخصصی ارائه کنند و با همکاری و همفکری با دیگران، به تحقق توسعه پایدار و عدالت اجتماعی در سطح جهانی کمک کنند.
این رویداد یک قدم مهم در جهت تسهیل مشارکت جوانان در فرایند تصمیم‌گیری جهانی بود و امیدواریم که نتایج و پیشنهادهای ارائه شده در این مجمع مهم در حوزه جوانان، اثرات قابل توجهی در جوامع جهانی به دنبال داشته باشند.  
انتهای پیام/
پایان مجمع جوانان سازمان ملل متحد؛ پلی برای تبادل ایده‌های جوانان دنیا سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   بهرامی   هفته پیش  

از موفقیت این محقق جوان بسیار خوشحال شدم

پاسخ   بهرامی   هفته پیش  

از موفقیت این محقق شایسته بسیار خوشحال شدم
پژوهشیار