معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

شوراها در مصوبات خود ضوابط قانونی را رعایت کنند

1403/02/08 - 16:44 - کد خبر: 112142 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برخی مصوبات شوراها مغایر با قوانین است، گفت: شوراها در تصویب مصوبات خود ضوابط قانونی را رعایت کنند.

به گزارش نصر، «جبارعلی ذاکری» روز شنبه در همایش روز ملی شوراها افزود: مصوباتی که بر اساس ضوابط قانونی بوده و روند قانونی را طی می‌ کنند برای شهرداری‌ ها لازم‌ الاجرا است و شوراها باید اجرای این مصوبات را از شهرداران مطالبه کنند.
وی با تاکید بر استقرار سامانه‌ های مدیریتی در مدیریت شهری اظهار کرد: این سامانه ها به توسعه مطالعه شده شهرها کمک می کند و بروز مشکلات در اجرای طرح‌ های توسعه شهری ناشی از عدم مطالعه و نبود سامانه‌های مدیریتی رصد و پایش است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: استقرار سامانه های مدیریت شهری موجب جلوگیری از فساد اداری و مالی با حذف ارتباط چهره به چهره مراجعان با کارکنان و بررسی و پایش ساخت و سازهای غیرمجاز می شود.
ذاکری، ادامه داد: طرح های توسعه باید مورد مطالعه‌ قرار گیرد زیرا گاهی طرح‌ های هادی و جامع در اجرا با مشکلاتی مواجه می شود که این موضوع ناشی از عدم مطالعه و استقرار سامانه‌های مدیریتی است.
وی با اشاره به طراحی سامانه مدیریت شهری در شهرداری آذرشهر به عنوان نمونه استانی، یادآور شد: امسال این سامانه راه‌ اندازی می‌شود و امید است به زودی همه شهرداری‌ های استان نیز از این سامانه استفاده کنند.
افزایش بودجه شهرداری ها به طور متمرکز موجب جلوگیری از بروز تخلفات در شهرداری ها می شود
رییس شورای عالی استان ها و رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، مردمی و مردمسالاری دینی است، گفت: شوراها پس از تشکیل و روی کار آمدن تا زمان کنونی مراحل تکامل را به تدریج طی کرده اند.
«شهرام دبیری»، با تاکید بر اینکه شوراها باید تلاش کنند عملکرد آنان با کمترین خطا باشد، افزود: برخی خطاهای شوراهای اسلامی ناشی از عدم اشرافیت آنان به قوانین بوده و موجب بروز مشکلاتی در جامعه می شود.
وی از برنامه ریزی شورای عالی استان ها برای برگزاری دوره های آموزشی برای تمام شوراهای کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه درصد خطاهای شوراها نسبت به سایر دستگاه ها کم است ولی نمود این خطاها در جامعه بیشتر است.
رییس شورای عالی استان ها با بیان اینکه ۳۴ وظیفه در قانون برای شوراهای شهر مشخص شده است، گفت: انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری ها از جمله وظایف شوراها بوده و فعالیت آنها موجب ثبات مدیریتی در شهرها شده است.
دبیری، ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ درصد درآمد بیشتر شهرداری ها از درآمدهای پایدار و بقیه درآمدها از طریق درآمدهای ناپایدار کسب می شود و در صورت افزایش بودجه شهرداری ها به صورت متمرکز از بروز خیلی از تخلفات در شهرداری ها جلوگیری می شود.
وی با بیان اینکه اشرافیت شوراها به شهرها بیشتر از شورای عالی شهرسازی و معماری است، یادآور شد: تصمیم گیری در خصوص امورات شهری در داخل استان و از طریق شهرداری ها موجبات رضایتمندی بیشتر مردم را فراهم می کند.
شوراها باید در امور شهری مرجعیت داشته باشند
شهردار تبریز نیز با بیان اینکه شوراها، مجموعه برآمده از نظام مردمسالاری دینی است، گفت: در صورت واگذاری امور شهری به شوراها و کاهش تصدی گری دولت، روند توسعه شهری تسهیل و رضایتمندی شهروندان افزایش می یابد.
«یعقوب هوشیار»، با تاکید بر ضرورت تفویض امورات اجرایی به شوراها در نظام سیاست گذاری بالادستی، افزود: دولت باید به سمت واگذاری امورات شهری به شوراها حرکت کند و این موضوع هر چقدر بیشتر شود، رفع مشکلات مردم تسهیل می شود.
وی با بیان اینکه عملکرد شوراها درخشان و قابل دفاع است، اظهار کرد: شوراها باید در امور شهری مرجعیت داشته باشند و همه دستگاه ها، شوراها را یک مرجع قابل انکار قبول کنند.
هوشیار، با تاکید بر ضرورت تغییر نوع رویکرد شهرداری ها از خدماتی به نهاد اجتماعی، گفت: این تغییر ریل برای رفع معضلات شهری و ایجاد یک محیط زیست اجتماعی مناسب لازم است.
 انتهای پیام/
شوراها در مصوبات خود ضوابط قانونی را رعایت کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   بایسته   هفته پیش  

از سطر شانزدهم موضوع به دبیری تغیر میکند
پژوهشیار