رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران مطرح کرد؛

کمبود متخصص داخلی و گرایش فارغ‌التحصیلان به جراحی زیبایی 

1403/02/08 - 12:09 - کد خبر: 112123 نسخه چاپی

نصر: رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه هر سال تعداد فراوانی رزیدنت داخلی پذیرش می شود ولی همچنان از این بابت کمبودهایی داریم، گفت: اغلب این متخصصان که برای ادامه تحصیل به رشته‌های فوق تخصصی جذب می‌شوند و یا به انجام جراحی‌های زیبایی تمایل پیدا می‌کنند.

به گزارش نصر، ایرج خسرونیا درباره شرایط کاری این قشر از پزشکان اظهار داشت: اغلب این متخصصان که برای ادامه تحصیل به رشته‌های فوق تخصصی جذب می شوند، مهاجرت کرده یا از گردونه درمان به دلایل مختلف خارج می شوند.
وی ادامه داد: عده فراوانی از پزشکان فارغ التحصیل، متاسفانه به اقدامات زیبایی برای مراجعان مطب خود روی آورده‌اند؛ این در شرایطی است که وجود متخصص داخلی در مسیر درمان و رسیدگی به بیماران در سراسر کشور همیشه پر اهمیت بوده است.
خسرونیا افزود: امروزه همکاران جوان فارغ التحصیل به رشته هایی که درآمد بیشتری خواهد داشت مانند فوق تخصص گوارش و یا قلب و عروق گرایش پیدا کردند و متاسفانه به رشته‌های عفونی و خون کمتر توجه می شود و متقاضی کمتری دارد.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ضمن ابراز نگرانی از اینکه مطب‌های متعددی تعطیل شده و بدین ترتیب در آینده نزدیک جایگزینی برای متخصصان و فوق تخصص هایی که از گردونه طبابت خارج شده، یا مهاجرت می کنند وجود نخواهد داشت، گفت: شاید در آینده ای نه چندان دور هموطنان برای درمان بیماری های صعب العلاج خود مجبور به خروج از کشور باشند.
خسرونیا تصریح کرد: همچنین یکی از مشکلات عدیده جامعه پزشکی مربوط به تعرفه است، به همین خاطر نامه ای خطاب به رییس جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر بهداشت نگاشته و ارسال شد؛ در این نامه تاکید شد که متخصصین طب داخلی فقط نسخه نویس هستند و درآمد دیگری ندارند پس باید مورد حمایت تعرفه ای قرار بگیرند.
وی افزود: تعرفه اعلامی کنونی امکان پاسخگویی هزینه های اداره مطب و معیشت پزشکان را نخواهد داد به همین خاطر عده‌ای از پزشکان این رشته ناچار مجبور به خروج از گردونه درمان هستند یعنی مهاجرت می‌کنند یا به شغل‌های جانبی و خدمات زیبایی برای مراجعان می پردازند.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در ادامه به موضوع استعمال دخانیان در کشور اشاره کرد و گفت:‌تعداد مصرف کنندگان سیگار و دخانیات نسبت به چهاردهه پیش بیشتر شده و بویژه در زنان کشور گسترش بیشتری پیدا کرده است.
خسرونیا افزود: متاسفانه هر روز شاهد گسترش مصرف سیگار و مشروبات الکلی هستیم و عوارض این مواد بیشتر از گذشته مشهود شده است.
وی با هشدار به عوارض مصرف مواد دخانی در کشور، تصریح کرد: در شرایط پیش رو مهمترین نگرانی بی توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی است و اینکه مردم دیگر ترسی از بیماری کرونا ندارند و بهداشت را رعایت نمی کنند، ماسک نمی زنند و دخانیات مصرف می کنند که این موارد سلامت را به خطر می اندازد.
خسرونیا با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه گفت: از سوی دیگر برخی برنامه های نمایشی و سریال های رادیو تلویزیون، جامعه پزشکی را به شیوه های مختلف مورد تمسخر قرار می دهد که این رفتار موجب توهین به این افراد خدوم و تحقیر جایگاه ارزشمند آنان در سلامت مردم خواهد شد.
سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ۲۵تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود؛ در این کنگره تازه های بیماری‌های دستگاه گوارش، تازه‌های بیماری‌های قلب و عروق، ریه، بیماری های عفونی پیرامون عوارض مزمن و کهنه بیماری کرونا و تازه های درمان آن میان پزشکان بحث و تبادل نظر می شود.
انتهای پیام/
کمبود متخصص داخلی و گرایش فارغ‌التحصیلان به جراحی زیبایی  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار