خبر/
تخصیص اعتبار فوری برای آزادراههای آذربایجان شرقی به دستور وزیر راه و شهرسازی
1403/02/07 - 13:40 - کد خبر: 112077
نسخه چاپی
نصر: وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه، دستور تخصیص اعتبار فوری برای تکمیل آزادراههای آذربایجانشرقی را صادر کرد.
به گزارش نصر، «مهرداد بذرپاش» روز جمعه در این بازدید با بیان اینکه بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در زمان حاضر در آذربایجان شرقی در دست اجراست، گفت: این استان، استانی پهناور و با جمعیت قابل توجه است و دسترسیهای ترانزیتی دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین محورهای این استان، آزادراه تبریز- ارومیه است که سالهای سال در قطعات مختلف در حال کار بوده و گاه تغییر سرمایه گذار را شاهد بودیم.
۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ آزاد راه تبریز - ارومیه آماده اسفالت ریزی است
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ این آزادراه آماده آسفالت ریزی است، گفت: ۱۶ کیلومتر باقی مانده، برنامه ریزی شده تا با تزریق مالی از روشهای مختلف شامل توزیع قیر، ردیف بودجه، ماده ۵۶ مصوب و کمکهای بانکی در دو ماه آینده اجرایی شود.
وی همچنین گفت: استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه جمع بندی و مقرر شده است تا سازمان ملی مسکن به عنوان مشارکت و با عنوان آورده دولتی به این پروژه کمک کند.
بذرپاش با بیان اینکه امسال را سال اتمام بسیاری از پروژههای نیمه تمام قرار دادهایم، افزود: پروژه مراغه- هشترود نیز که یک قطعه ۲۹ کیلومتری است در مراحل پایانی است و نیاز به تزریق مالی دارد که در چند ماه آینده تامین مالی خوبی خواهد شد.
محور رفت تبریز - صوفیان در سه ماه آینده تکمیل می شود
وی گفت: محور تبریز-صوفیان از جمله محورهای ترانزیتی بوده و مرز بازرگان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد ما با ترکیه است که سهم بالایی در ترانزیت دارد بنابراین نیازمند کار سریعتر با تزریق مالی است که در این راستا در دو یا سه ماه آینده محور رفت آن تکمیل شده و محور برگشت نیز تا هفته دولت آماده میشود.
بذرپاش با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عزم جدی برای رفع گره های اصلی محورهای ارتباطی وجود دارد، گفت: حضور بنده در اینجا و همکاران استانی و ملی و مدیران استانی برای رفع گرهها است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص مناطق حاشیه نشین با اشاره به بازدید دیروز رئیس جمهور از مناطق حاشیه نشین تهران گفت: یکی از راهکارها بسته پیشنهادی ۱۹ بندی است که به شهردارهای کشور ابلاغ شده و در مورد تسریع صدور پروانه برای بافتهای فرسوده است.
سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۲۵ درصدی در صدور پروانهها بودیم
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۲۵ درصدی در صدور پروانهها بودیم، گفت: امسال نیز حتما این رشد بیشتر خواهد بود و به همه شهرداران اختیار دادیم تا پیشنهادات خود برای این بسته را اعلام کنند.
بذرپاش با بیان اینکه یکی از مشکلات حاشیه نشینی در رفع موانع مثل حرایم راه اهن است، افزود: حریم ۱۷ متری راه آهن، حریم ایمنی است اما حریم ۳۰ متری نیز داریم که بسیاری از شهرها را دچار مشکل کرده است.
وی اعلام کرد: بسیاری از خانه ها در این حریم قرارگرفته و مشمول بافت فرسوده شدهاند که دستور بازسازی این خانه ها نیز داده شده است.
بذرپاش با بیان اینکه راهکار دیگر تسهیلات بانکی ارزان است، اظهار کرد: تسهیلات پنج درصدی که برای خانه های روستایی داده شده، شاهد رشد بازسازیها بودیم و الان به ۵۰۰ هزار واحد رسیده است.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم تا وامهای ارزان قیمت البته اندکی بالاتر از پنج درصد ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: سکونتگاه های غیرمجاز اگر در سامانه بازآفرینی ثبت نام کنند، هویت آنها مشخص می شود و دولت نسبت به صدور پروانه اقدام میکند.
استاندار آذربایجان شرقی هم در این بازدید اعلام کرد: قرارداد قطعات سوم و پنجم آزادراه راه تبریز- ارومیه آماده شده و نیازمند دستور وزیر محترم راه است.
مالک رحمتی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات سفر رییس جمهور به استان پنج هزار میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ به این طرح اختصاص یافته است.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نقدی نیز از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه باید به این طرح اختصاص یابد که تاکنون یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال محقق شده است.
آزادراه تبریز - ارومیه با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز (مرکز استان آذربایجان شرقی) و ارومیه (مرکز استان آذربایجان غربی) در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحی شده که ۷۱ کیلومتر آن شامل قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر، قطعه دو به طول ۱۵.۵ کیلومتر و قطعه چهار به طول ۳۱ کیلومتر تکمیل شده و عملیات ساخت قطعه سوم به طول ۱۷ کیلومتر، پنجم به طول حدود ۳۰ کیلومتر و ششم به طول ۲۸کیلومتر در دست اجراست.
پروژه آزادراه تبریز- ارومیه که می تواند در توسعه حمل و نقل زمینی ایران با همسایگان نقش مهمی ایفا کند، با سرعت خوبی درحال اجرا است.
آزادراه تبریز- ارومیه از جمله طرح های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می شود، این آزادراه علاوه بر کاهش محسوس فاصله بین دو شهر مهم شمال غرب کشورمان، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه ارومیه خواهد شد.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایرنا