تشریح دستاورد سفر رییس‌جمهوری؛

گام‌ استوار و عزم جدی دولت برای توسعه همه‌جانبه استان اردبیل

1398/10/15 - 10:05 - کد خبر: 11207 نسخه چاپی

نصر: استاندار اردبیل با تشریح دستاورد سفر چند روز پیش رییس‌جمهوری و هیات دولت به این استان، عزم دولت را برای توسعه همه‌جانبه این استان جدی خواند و اقدامات دولت را گامی استوار برای توسعه متوازن این استان عنوان کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، استان اردبیل چهارشنبه هفته گذشته برای دومین بار میزبان رییس‌جمهوری و هیات دولت بود که در جریان این سفر یک‌روزه، علاوه بر بهره‌برداری از طرح‌های مهم در استان، تصمیمات لازم برای تکمیل و تامین بخش اعظمی از نیازمندی‌های استان اتخاذ شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان این سفر اعلام کرد که طرح‌های بزرگ و کوچک اقتصادی و عمرانی به ارزش ۵۱ هزار میلیارد ریال در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرای طرح‌هایی به ارزش ۱۹۰ هزار میلیارد ریال نیز آغاز شد.
به گفته مسوولان استانی، در جریان این سفر یک‌روزه، ۹۳ طرح عمرانی و ۵۰ طرح اقتصادی با اشتغال‌زایی چهار هزار و ۳۹۵ نفر بهره‌برداری شد.
افتتاح طرح‌های زیربنایی از جمله پروژه‌های بزرگراهی و فرودگاهی، بهره‌برداری از واحد کارخانه بزرگ و نیز سه سد در کنار ده‌ها طرح کوچک و بزرگ عمرانی در بخش‌های مختلف از جمله دستاوردهای این سفر بود که زمینه‌ساز تحول و توسعه استان در سال‌های آتی خواهد بود.


دستاوردهای عمومی و اعتباری سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل
بر اساس اعلام محمدباقر نوبخت ،معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، در این سفر در زمینه طرح‌های زیربنایی ۱۰ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال از منابع عمومی و یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و در زمینه اشتغال نیز ۱۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال تسهیلات با فرصت اشتغال ۲۰ هزار و ۲۷۳ نفر در نظر گرفته شد.
استاندار اردبیل نیز در مصاحبه با خبرنگار و در تشریح دستاورد سفر یک‌روزه رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان، این سفر را در شرایط بودجه‌ای و مالی دولت و کشور بسیار موثر و مفید خواند و گفت: تصویب اختصاص اعتبارات و تسهیلات درخواستی استان، گامی استوار برای رفع نیازهای عمرانی این استان بود.
اکبر بهنامجو بیان کرد: در جریان این سفر ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی برای طرح‌های در دست اجرای استان و هفت هزار میلیارد ریال اعتبار تکمیلی نیز برای اجرای راهآهن اردبیل مصوب شد.
وی همچنین افزود: علاوه بر این در این سفر ۹۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت توسط بانک‌های عامل و صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور اجرا و تکمیل طرح‌های اشتغالزا توسط بخش خصوصی مصوب شده با جذب آن، حوزه‌های مختلف اشتغال، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری استان دیگر با کمبود منابع مالی مواجه نخواهد شد.
استاندار اردبیل همچنین گفت: در بخش‌های مختلف راه، راه‌آهن و توسعه طرح‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری در سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد ریال منابع اعتباری تعریف شد.
او اجرای سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان و نیز تکمیل مابقی طرح شبکه ۴۵ هزار هکتاری آبیاری نوین در پایاب سد خداآفرین را از جمله دستاوردهای سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل ذکر کرد.
وی بیان‌کرد: در این سفر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای فاضلاب شهر اردبیل، دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای احداث شبکه آبیاری مدرن در پایاب سد گیوی و نیز دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به روستاهای استان در قالب ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی مصوب شد.


تکمیل طرح راه‌آهن، اولویت نخست دولت
استاندار اردبیل با اشاره به تعریف پروژه‌های مهم به ارزش ۸۰ هزار میلیارد ریال قبل از سفر ریاست‌جمهوری به استان گفت: در قالب این پروژه‌ها درخواست اعتبار ویژه برای تکمیل راه‌آهن اردبیل در اولویت قرار گرفت و بر این اساس، هفت هزار میلیارد ریال خط اعتباری ویژه به پروژه راه‌آهن اردبیل اختصاص یافت.
وی ادامه‌داد: امسال علاوه بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمومی، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز از محل خط ویژه اعتباری بانک ملی و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل قسط اول اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری اختصاص می یابد که با تزریق این ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، این پروژه با سرعت بیشتری تکمیل خواهد شد.
وی با پیش بینی پایان پروژه راه‌آهن اردبیل تا آخر دولت دوازدهم گفت: ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل نیز به زودی و پس از تعیین پیمانکار و با حضور مقامات کشوری آغاز می‌شود.
وی ادامه‌داد: در این سفر بر احداث بارانداز ریلی در شهرک صنعتی مشترک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان تاکید شد و در آینده نیز خط راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد که در مرحله مطالعات قرار دارد، به این شهرک صنعتی مرزی و از آن طریق به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد.


شهرک مشترک صنعتی مرزی، اقدامی برای اتصال استان اردبیل به بازارهای جهانی
ایجاد و احداث شهرک مشترک صنعتی مرزی با جمهوری آذربایجان در محدوده شهرستان پارس‌آباد نیز جزو برنامه‌هایی بود که در جریان سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل مورد تاکید قرار گرفت و رییس‌جمهوری با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از این طرح، ایجاد این شهرک را اقدامی برای اتصال استان اردبیل به بازارهای جهانی عنوان کرد.
استاندار اردبیل در تشریح جزییات این اقدام ارزشمند اقتصادی گفت: احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در جریان دیدار روسای جمهوری ۲ کشور مصوب شده و مقامات آذری نیز موافق راه‌اندازی این شهرک صنعتی در خاک شمال استان اردبیل هستند.
اکبر بهنامجو افزود: در نشست مشترک با معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در استان اردبیل، ظرفیت‌های استان اردبیل و مناطق مختلف برای مکان‌یابی شهرک مشترک صنعتی بررسی و در نهایت محل ایجاد این شهرک در شهرستان پارس‌آباد تعیین شد.
وی اضافه‌کرد: با تاکید رییس‌جمهوری در جریان این سفر، به منظور تسریع در راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک در استان اردبیل با حضور مقامات آذری و مسوولان ایران، اقدامات اولیه آغاز شده با جدیت بیشتری پیگیری و اقدامات تکمیلی نیز انجام می‌شود.
استاندار اردبیل همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد بارانداز ریلی در شمال استان و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان در محدوده این شهرک گفت: با احداث ۱۴ کیلومتر راه آهن در شمال استان اردبیل، خطوط ریلی ایران به راه‌آهن کشور آذربایجان متصل می‌شود.
وی اعلام‌کرد: زمین مورد نیاز برای احداث بارانداز تامین شده و این بارانداز در صادرات محصولات کشاورزی منطقه مغان نقش تعیین کننده خواهد داشت.


تامین زیرساخت حوزه راه، اقدامی متناسب با نیاز ضروری استان اردبیل
استاندار اردبیل همچنین در تشریح دستاورد سفر رییس‌جمهوری به استان اضافه کرد: در این سفر چندین پروژه حوزه راه و حمل و نقل زمینی و هوایی به ارزش چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی چندین پروژه حوزه راه‌سازی نیز آغاز شد.
وی اختصاص ردیف اعتباری برای احداث اتوبان در مسیر اردبیل - سرچم به طول ۱۷ کیلومتر و احداث اتوبان در مسیر اردبیل به گرمی به طول ۲۰ کیلومتر و به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال را از جمله دستاوردهای دیگر سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل ذکر کرد.
بهنامجو اضافه کرد: با تامین اعتبار، آهنگ احداث ۵۰ کیلومتر بزرگراه در هر سال ادامه می‌یابد و با تداوم این روند، در یک افق ۱۰ ساله، تمامی مسیرهای اصلی استان اردبیل چهار خطه شده و جاده‌های استان سامان می‌یابد.
وی بیان‌کرد: ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و شریانی استان دارای ردیف اعتباری است و در جریان این سفر نیز مصوب شد که در استان اردبیل سالانه ۵۰ کیلومتر به بزرگراه‌های استان افزوده شود.


بهره‌برداری از ۱۰ هزار هکتار از شبکه آبیاری مدرن سد خداآفرین
بهره‌برداری از شبکه آبیاری نوین در ۱۰ هزار هکتار از اراضی واقع در پایاب سد خداآفرین در سه شهرستان اصلاندوز، بیله‌سوار و پارس‌آباد و نیز بهره‌برداری از بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت یکهزار و ۶۰۰ هکتار در منطقه مغان از جمله دستاوردهای دیگر سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل بود.
استاندار اردبیل در تشریح دستاوردهای سفر رییس‌جمهوری به استان در حوزه کشاورزی گفت: در جریان این سفر ۴۸ طرح زیربنایی و تولیدی بخش کشاورزی به ارزش پنج هزار و ۸۰ میلیارد ریال در زمینه آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گلخانه، دام و طیور، منابع طبیعی، آبخیزداری و عشایری به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر با اجرای این طرح‌ها بیان‌کرد: شاخص‌ترین این پروژه‌ها، بهره‌برداری از طرح شبکه فرعی آبیاری مدرن ۱۰ هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین بود.
بهنامجو مجموع اعتبار هزینه شده برای این طرح را سه هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: احداث شبکه آبیاری زهکشی و فرعی پایاب سدخداآفرین در شمال استان اردبیل با حجم عملیات ۴۲ هزار و ۴۳۵ هکتار از محل منابع صندوق توسعه ملی مصوب شده و در حال اجرا و تکمیل است.
وی بیان کرد: تاکنون احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی فرعی ۳۷ هزار و ۵۵ هکتار از اراضی منطقه به اتمام رسیده و در صورت اجرای شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو، همه اراضی پیش‌بینی شده به اراضی آبی تبدیل خواهد شد.
وی همچنین از آغاز بهره‌برداری از اراضی کشاورزی تجهیز شده به آبیاری نوین در سه هزار و ۱۱۰ هکتار از مزارع استان با اعتبار هزینه شده ۳۸۰ میلیارد ریال همزمان با سفر رییس‌جمهوری به استان خبر داد.
استاندار اردبیل گفت: تا قبل از سال ۹۲، حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده بود ولی این رقم از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با ۳۰۰ درصد افزایش، به بیش از ۶۵ هزار هکتار رسیده است.
وی همچنین آغاز بهره‌برداری از فاز نخست شهرک گلخانه‌ای بزرگ یک هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان در شهرستان پارس‌آباد را گامی مهم در بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشاورزی استان دانست و اظهارکرد: در نخستین فاز این شهرک، عملیات اجرایی توسعه کشت متراکم گلخانه‌ای در سطح ۱۷ هکتار آغاز شده و با سرعت بیشتر ادامه می‌یابد.
بهنامجو همچنین گفت: در جریان سفر رییس‌جمهوری چندین طرح بزرگ زیربنایی و تولیدی حوزه کشاورزی با ۲۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز آغاز شد.


استان اردبیل نیازمند توجه ویژه برای رسیدن به توازن در توسعه
مردم و مسوولان استان اردبیل همواره تاکید کرده‌اند که این استان برای رسیدن به توازن در توسعه نیازمند توجه ویژه دولت است و رییس‌جمهوری نیز در مصوبات سفر اخیر خود به این استان نشان داد که به این خواسته مردم و مسئولان نگاه دقیقی دارد و بر این اساس به رغم محدودیت منابع مالی و اعتباری کشور، دولت متعهد شد که بخش اعظمی از نیازهای استان در مسیر توسعه را برآورده کند.
امضای چندین تفاهم‌نامه بین استانداری اردبیل و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها برای اجرای طرح‌های اقتصادی و عمرانی در این سفر نیز دورنمایی امیدبخش از توسعه و رونق اقتصادی در استان اردبیل ایجاد کرده است.
در روزها و ماه‌های آینده با پیگیری جزییات تصمیم‌ها و مصوبه‌های دومین سفر هیات دولت به استان اردبیل، نتایج این سفر افقی روشن تر در آینده اقتصادی استان اردبیل خواهد گشود.
انتهای پیام/
گام‌ استوار و عزم جدی دولت برای توسعه همه‌جانبه استان اردبیل خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار