رئیس کنگره و رئیس پژوهشکده سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد:

برگزاری دومین کنگره و وبینار بین المللی سالمندی سالم در تبریز

1403/02/05 - 17:59 - کد خبر: 112004 نسخه چاپی

نصر: رئیس کنگره و رئیس پژوهشکده سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از برگزاری دومین کنگره و وبینار بین المللی سالمندی سالم و ششمین نشست پروفسور علوی در ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، “مهدی فرهودی”، امروز در نشست خبری برگزاری دومین کنگره‌ و وبینار بین المللی سالمندی سالم اظهار کرد: این کنگره با هدف رسیدن به سالمندی سالم، توسعه دانش در حوزه سالمندی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشوری و بین المللی برگزار می‌شود.
وی افزود: جمعیت سالمند کشور طی پنجاه سال گذشته در سنین ۶۰ سال به بالا، ۶.۳ و جمعیت ۶۵ سال به بالا، ۶.۴ برابر شده است. 
فرهودی ادامه داد: جمعیت کل کشور ۴.۲ برابر شده است که نشان می‌دهد جمعیت سالمند به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
وی ابراز کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۰ میلیون نفر سالمند در کشور وجود دارد که تا سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور سه برابر جمعیت فعلی یعنی ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.
رئیس پژوهشکده سالمندی دانشکده علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه چندبرابر شدن سرعت رشد جمعیت سالمندی در کشور بسیار نگران کننده است، تصریح کرد: بی‌تردید افزایش جمعیت سالمندی تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در پی خواهد داشت که نیازمند توجه ویژه است؛ این در حالیست که مدیریت تبعات سالمندی، نیازمند عزم عمومی و حاکمیتی است که به نوعی مسئولیت اجتماعی همگانی هم محسوب می‌شود.
فرهودی با اشاره به اینکه مجوز این پژوهشکده در از سال ۱۳۹۵ با سه مرکز تحقیقاتی آغاز به کار کرد، تصریح کرد: این پژوهشکده با حساسیت به موضوع سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز شد که اخیرا یک مرکز تحقیقاتی دیگر به این پژوهشکده اضافه شده و در حال حاضر با چهار مرکز تحقیقاتی با عناوین مرکز تحقیقات علوم اعصاب، روانپزشکی، طب فیزیکی و توانبخشی و مرکز تحقیقات طب تلفیقی در سالمندی است.
وی تاکید کرد: با برگزاری این کنگره سعی می‌کنیم نگاه جامعی به مقوله‌ی سالمندی داشته باشیم و با درگیر کردن گروه‌های هدف در این زمینه حل مشکلات سالمندی را به ثمر برسانیم.
رئیس پژوهشکده سالمندی دانشکده علوم پزشکی تبریز گفت: این کنگره در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برگزار خواهد شد و بزرگترین رویداد علمی در حوزه سالمندی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌باشد که زمینه تبادلات علمی و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب ارزشمند کشوری و جهانی را فراهم خواهد کرد.
فرهودی عنوان کرد: برگزاری میز گردهای با کارگروه‌های اختصاصی موضاعت سالمندی در سه حوزه «تبریز شهر دوستدار سالمند»، «چالش‌ها و راهکار ها»، «حقوق سالمندی و مراقبت‌های انتهایی یا تسکینی» خواهد بود.
وی ابراز کرد: در صدد این هستیم‌ تا در این کنگره با تشکیل میزگردهایی در ارتباط با سالمندی، مسئله سالمندی در جامعه را حساس تر کنیم.
رئیس پژوهشکده سالمندی دانشکده علوم پزشکی تبریز گفت: نباید به مقوله سالمندی صرفا با دید مشکل و چالش نگاه نکرد، بلکه باید سالمندی را به عنوان فرصتی برای سالم سپری کردن سالمندی در نظر گرفت.
فرهودی عنوان کرد: با اعلام فراخوان این کنگره بیش از ۵۰۰ نفر شرکت کننده شرکت کردند که از این بین ۴۳۰ مورد خلاصه مقالات، ۶۸ مورد پروپوزال، ۴۹ مورد ایده و ۱۷ مورد تجارب موفق بوده است. این درحالی است که بیشترین ارسال آثار از آذربایجان شرقی بوده اما از شهرها و حتی کشورهای دیگر هم به این کنگره آثار ارسال شده‌ است.
وی با بیان اینکه سعی داریم‌ دانشگاه علوم پزشکی تبریز را اولین عضو اتحادیه بین المللی دانشگاه های دوره سوم زندگی کنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه رسیدگی به موضوع سالمندی یک‌مار مداخله ای است، در این کنگره سعی داریم خلاهای قانونی موجود را شناسایی و‌ مطرح کنیم تا بین مسئولین کشوری و‌دولتی حساسیت ایجاد کنیم.
فرهودی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز، حامی مادی و معنوی دومین کنگره و وبینار بین المللی سالمندی سالم‌، است، خاطرنشان کرد: سالمندی یک پدیده بسیار فراگیر است که بی شک دامن گیر تمام بشریت است که نیازمن توجه همگانی نسبت به این موضوع است؛ اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید حمایت چندانی از این مرکز پژوهش ها نمی‌شود.
به گزارش نصر، در این کنگره پرفسور “علوی” که یکی از دانشمندان مطرح تبریزی در آمریکا و همچنین پرفسور “ولاس” رییس اتحادیه بین المللی دانشگاه های ویژه سالمندان از کشور فرانسه به صورت وبینار در این کنگره سخنرانی خواهند کرد.
مهمان هایی از کشور لهستان، هند، همچنین نماینده سازمان بهداشت جهانی، صندوق سازمان ملل، وزارت بهداشت، تامین اجتماعی، بیمه آتیه سازان حافظ، نماینده سازمان بهزیستی کشور و استان‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی سالمندی کشور در این‌کنگره حضور خواهند داشت.
“اکبر عزیزی”، دبیر اجرایی کنگره ،“سروین سنایی” دبیر علمی قسمت پژوهشی، “حمید عباسی شکوهی”، مشاور اجتماعی پژوهشکده، “حسین مطلبی”، دبیر علمی بخش آموزشی دومین کنگره بین المللی سالمندی سالم هستند. 


 
انتهای پیام/
برگزاری دومین کنگره و وبینار بین المللی سالمندی سالم در تبریز سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   بینام   هفته پیش  

بسیار عالی. به رویدادهای علمی مرتبط با سالمندی در استان نیاز داشتیم.
پژوهشیار