ششم و هفتم اردیبهشت؛

جشنواره بین‌ المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌ شود

1403/02/03 - 15:22 - کد خبر: 111862 نسخه چاپی

نصر: فرماندار بیله‌سوار مغان از برگزاری جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه در شهر جعفرآباد این شهرستان مرزی خبر داد.

به گزارش نصر، صاحبعلی اصغری روز دوشنبه در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: جشنواره بین المللی کوچ عشایر می‌تواند نقطه عطفی در ثبت و ضبط آداب و رسوم و فرهنگ عشایر کشور باشد ضمن اینکه این فرصتی است تا مردم در یک مکان جمع شده از اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی لذت ببرند.
وی ادامه داد: سال گذشته نخستین جشنواره‌ بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون با حضور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو و سفیرانی از کشورهای مختلف جهان برگزار و استقبال بی‌نظیری از آن شد و امسال نیز تصمیم بر این است این جشنواره پررنگ‌تر و پررونق‌تر برگزار شود.
فرماندار بیله سوار افزود: امسال میهمانانی از بیش از ۱۰ استان کشور در بخش عشایری دعوت شده‌اند و میهمانانی از خارج از کشور نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت.
فرماندار بیله‌سوار برپایی غرفه‌هایی برای عرضه صنایع دستی و نمایش فرهنگ و آداب و رسوم و معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری استان‌های مختلف کشور، برگزاری مسابقات ورزش‌های بومی و محلی ، معرفی بهترین محصولات لبنی ، بهترین شتر دوکوهانه، برنامه پخت انواع آش‌های محلی ، شوی اسب ، موسیقی محلی ، انتخاب قوچ برتر مغانه، آلاچیق محلی و لباس سنتی را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این جشنواره ذکر کرد.
اصغری گفت: تمهیدات لازم ترافیکی و امنیتی و تعیین محل استقرار میهمانان انجام شده و تلاش می‌شود این جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.
عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.
عشایر این استان سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.
استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.
انتهای پیام/
جشنواره بین‌ المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌ شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار