گفت و گوی اختصاصی «نصر» با دختر نوجوان با استعداد کاراته کار آذربایجان شرقی/

مبارزه و داوری بین المللی اهداف تخصصی آینده جوانی

1398/10/14 - 16:34 - کد خبر: 11175 نسخه چاپی

نصر: نوجوان با استعداد کاراته کار آذربایجان شرقی، گفت: مبارزه و داوری در عرصه های بین المللی از اهداف تخصصی در آینده جوانی ام است.

به گزارش نصر، ورزش کاراته در تبریز دارای سابقه و قدمت بسیاری است که با زحمات عده زیادی از اساتید این فن، روز به روز پیشرفت و علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده که تعداد چشم گیری از ورزشکاران این رشته با جدیت تمام و صرف فعل خواستن به رتبه ها و مدارج بالایی در داخل و خارج کشور دست یافته و برای این شهر  کهن افتخار آفرین شده اند.
«زهرا سمعی» کاراته کار ۱۲ ساله تبریزی از نوابغ درخشان این رشته ورزشی است اگرچه از عمر فعالیت ورزشی اش تنها دو سال می گذرد اما افتخارات و موفقیت های او در این عرصه شگفتی ساز شده است، به دنبال درخشیدن این دختر نوجوان در عرصه های مختلف ملی، خبرنگار نصر به سراغ او و اساتید این نوجوان با استعداد، «سولماز محمودی» و «یونس روزمزد» رفت تا با آن ها به گفت و گویی صمیمی بنشیند.

* خانم سمعی لطفا خودتان را معرفی کنید.
من «زهرا سمعی» ۱۲ ساله هستم که فعالیت ورزشی خود را از دو سال گذشته در رشته کاراته بخش کومیته آغاز کرده ام و تاکنون موفق به کسب چندین مقام ملی و بین المللی از جمله قهرمانی در مسابقات ملی «ایپک یولی تبریز» شده ام.

* چه برنامه ای برای آینده خود دارید، آیا آینده  تحصیلی خود را نیز در زمینه ورزشی ادامه خواهید داد؟
تمام تلاشم این است که با حمایت خانواده و اساتیدم بتوانم علاوه بر قهرمانی های بین المللی در بخش کومیته، به درجه داوری در این بخش نیز دست یابم، چراکه بسیار علاقه مندم تا در بخش داوری نیز توانایی خود را نشان دهم.
در خصوص ادامه تحصیل نیز به شدت علاقه دارم تا تحصیلات آکادمیک خود را در رشته تربیت بدنی آغاز کنم تا بتوانم بصورت تخصصی در این عرصه به فعالیت بپردازم.


* به داوری مسابقات اشاره کردید، آیا تا بحال تجربه داوری داشته اید؟ با توجه به اینکه در رده سنی نوجوانان قرار دارید، آیا داوری امکان پذیر است؟
بله، من فعالیت خود را از تیم ایلخچی آغاز کرده ام و با آموزش اساتیدم  توانسته ام به سطح داوری برسم اما به دلیل اینکه سن داوری بعد از ۲۱ سالگی میسر است، متاسفانه نمی توانم در محافل رسمی به داوری بپردازم.

* خانم محمودی، استعداد «زهرا سمعی» چطور برای شما آشکار شد و چگونه پی بردید که زهرا توانایی داوری دارد؟
زهرا از اولین روزهایی که کاراته را در بخش کومیته با من آغاز کرد، دقت و توانایی خود را بصورت کامل بر این حرفه متمرکز ساخته بود، یعنی می توان گفت استعداد زهرا در کاراته ذاتی است که به کمک والدینش شکوفا شد، با آغاز تمرینات و شرکت در مسابقات مختلف این مهم که زهرا استعدادی درخشان است برای تمام مربیان آشکار شد و حتی زمانی که زهرا با استاد «یونس روزمزد» بخش داوری را کار می کرد استعداد او در این بخش نیز همه را حیرت زده کرده بود، چراکه دختری ۱۲ ساله می توانست به دقت مسابقات تمرینی دوستان خود را داوری کند.
به همین سبب با مشارکت مسئولان استانی، فرمانداری و بخش‌داری ایلخچی توانستیم توانایی زهرا را در عرصه های ملی و بین المللی ارزیابی کرده و برای شکوفایی آن زمینه لازم را فراهم سازیم.

* در کدام مسابقات زهرا به داوری پرداخت که توجه همه را به خود جلب کرد؟ و تاکنون حمایت ها از استعداد زهرا چطور بوده؟
از آنجایی که ما با همیاری برخی از مربیان زبده استان به آموزش کودکان و نوجوانان با استعداد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی می پردازیم در کنار آن ها نیز زهرا از تیم ایلخچی برای مسابقات آماده می شود، در مراسم شب یلدا که به همت خیرین و فرمانداری ایلخچی برگزار شده بود، نوجوانان و کودکان در مسابقات ویژه یلدا شرکت کردند که در این میان ما از زهرا خواستیم تا به میدان برود و این بار به جای مبارزه به داوری بپردازد و زهرا اینبار در میدان با تسلط کامل به داوری پرداخت و باز همه را غافلگیر کرد.

* آقای روزمزد با توجه به اینکه زهرا استعداد ویژه ای در این رشته و بخصوص داوری آن را دارد، چگونه می توان در راستای پایداری آن اقدام کرد؟
زهرا نوجوانی است که با اقدام به موقع خانواده توانست به مسیری روشن راه یابد، زهرا علاوه بر اینکه در بخش کومیته با استعداد است و کمتر از زمان معمول مبارزه در میدان به کسب امتیاز می پردازد، در بخش داوری نیز استعداد بی نظیری دارد و همچون داوران با سابقه در میدان اصطلاحات سخت کاراته را بیان می کند، تا به امروز با حمایت های خوب فرمانداری و بخشداری ایلخچی شرایط برای پیشرفت زهرا مطلوب بوده اما قطعا در آینده برای کسب موفقیت های بیشتر نیازمندیم تا مسئولان استانی توجه بیشتری به زهرا و نوجوانان دیگری همچون او داشته باشند.

* خانم محمودی به عنوان مربی زهرا چه آینده ای را برای نوجوان با استعداد استانمان پیش بینی می کنید؟
در وهله اول بزرگترین سرمایه زهرا خانواده او هستند که با تمام قوا از او حمایت کرده و همیشه همراه او هستند، در ادامه نیز اگر حمایت های استانی همراه او و سایر زهرا ها باشد قطعا شاهد درخشش نام آن ها در عرصه های ملی و بین المللی خواهیم بود، ما در تلاشیم تا در مرحله نخست زهرا را در بخش مبارزه به جایگاه و رده های بالایی برسانیم و در قدم دوم نیز از استعدادی که در بخش داوری نیز دارد بهره ببریم‌، امیدوارم استعدادهایی همچون زهرا همیشه در کشور پایدار باشد.

گفت و گو از نویده رئوف فرد
انتهای پیام/
مبارزه و داوری بین المللی اهداف تخصصی آینده جوانی نویده رئوف فرد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار