گزارش نصر از مطالبات رانندگان اتوبوس های مسیر BRT /

مطالبات زمین مانده رانندگان BRT در تبریز و بی توجهی مسئولان شهرداری تبریز

1403/02/01 - 18:39 - کد خبر: 111739 نسخه چاپی

نصر: در حالی که رانندگان مسیر BRT چندین نوبت اعتراض خود را به گوش مسؤولين رسانده اند، متاسفانه مدیر شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز، رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر علی رغم چندین بار تماس تلفنی حاضر به گفتگو و پاسخگویی نشدند. 

به گزارش نصر، از صبح 27 اسفند بنابه گزارشات مردمی اتوبوس های مسیر BRT پس از فعالیت چند ساعت کاهش یافته و در مسیر ویژه اتوبوس BRT ها کمرنگ شده اند.
خبرنگار نصر پس از پیگیری ماجرا توانست با یکی از رانندگان این مسیر گفتگو کند.

حرف ما بحث سختی و زیان آور نیست!
"رضا حسینی" گفت: این که فردای اعتراض در اکثر سایت های خبری آمده بود که رانندگان خطوط اتوبوسرانی تبریز در مسیر بی آرتی جهت طرح مطالبات خود از جمله مشاغل سخت و زیان آور نسبت به پیگیری آن اقدام کردند، صحیح نیست و اصلا رانندگان چنین انتظار و مطالبه ای نداشتند، ما از نصر بعنوان رسانه ای که همیشه حرف مردم را زده است انتظار داریم به این موضوع نیز بپردازد و شفاف کند که مطالبه ما چه بوده است.
این راننده اتوبوس افزود: یک سال است که برای تبدیل وضعیت با مسئولین نامه نگاری می کنیم، اما جوابی نگرفته و در مقابل استانداری اعتراض کردیم سپس در شهریور 1402 در باغ صبا در جلسه ای با حضور آقای شهردار مطالبات خود را گفته و ایشان وعده دادند تا پایان سال موضوع تبدیل وضعیت را حل نمایند.
وی ادامه داد: در طی این 6 ماه بعد از جلسه شهریور ماه که با شهردار داشتیم چند نوبت نیز با روشن کردن چراغ در مسیر BRT اعتراض خود را به این صورت نشان دادیم اما باز نیز ترتیب اثری صورت نگرفت.
حسینی گفت: در جلسه ای که دیروز در پارکینگ خودروها برگزار شد و آقای فرماندار و مسئولین انتظامی و امنیتی حضور پیدا کردند و متوجه ماجرا شدند و حرف رانندگان را شنیدند، متاسفانه آقای شهردار با ادبیاتی نامطلوب به این جلسه وارد شده و با عصبانیت با رانندگان حرف زدند، انتظاری که اصلا از ایشان نداشتیم.
وی خاطر نشان کرد: به جای این که آقای شهردار از رانندگان عذرخواهی کرده و به آن ها خسته نباشید بگوید، با برخوردی ناشایست به رانندگان صحبت کرده و مجددا وعده داد تا خرداد سال آینده مشکل تبدیل وضعیت رانندگان را حل نماید.

15 سال است که با برده داری مدرن و استعمار کارگری روبرو هستیم
"علی محمدی" به خبرنگار نصر گفت:  شرکت واحد اتوبوس رانی تبریز در راستای قانون خصوصی سازی اقدام به تأسیس تعاونی 432 تبریز نمود و با سهامداران خود، کارکنان و مدیران شرکت اتوبوس رانی و با توجه به دور زدن قانون و قرار دادن کلیه امکانات شرکت از جمله کلیه اتوبوس ها و خدمات و تعمیرات که بر عهده شرکت می‌باشد و تنها انتقال حقوق رانندگان به تعاونی و بعد از کسر کمسیون بسیار چشم گیری به حساب رانندگان واریز می شود دقیقا 15 سال است که با برده داری مدرن و استعمار کارگری روبرو هستیم.
محمدی ادامه داد: متاسفانه با توجه به اقداماتی که انجام دادیم از جمله مطرح کردن مشکلات به مدیران مستقیم و شهرداری و شورای شهر و استانداردی و در نهایت اقدام به چندین مورد اعتصاب کاری و یا روشن کردن چراغ ها در روز که مسولین با بی تفاوتی از کنار ما گذشتند.
وی افزود: در شرکت واحد تبریز سه نوع پرسنل وجود دارد؛ پرسنل استخدام رسمی، پرسنل قرارداد مستقیم، پرسنل تعاونی 432 که ما می‌باشیم بزرگترین و عمده ترین مشکل ما موضوع تبدیل وضعیت کاری ما است که با وجود این که مسولین مطرح می‌کنند که دستور باید از تهران صادر شود، ولی امکان قرارداد مستقیم شدن را هم از ما دریغ می کنند و ما را در بلا تکلیفی 230 نفر راننده زحمت کش را که شاهرگ حمل و نقل شهر را که در دست داریم امتناع می‌کنند.
وی ادامه داد: با وجود این که طبق قانون باید از روز اول حقوق و دستمزد ما طبق قانون طبقه بندی مشاغل انجام می‌گرفت در تاریخ 1402/6/1 انجام شد اما با این تفاوت که کارشناس اداره کار موضوع را بررسی کرده و تائید گرفته ولی متاسفانه و با تصمیم و برآورد مالی خودشان که کمتر است و مبلغ ناچیزی شد پرداخت می‌کنند و البته با توجه به قانون که معوقات هم باید پرداخت می‌شد، نشد.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا در کلیه دستگاه‌های دولتی ترمیم حقوقی اجرا شد که همچنین در شهرداری و سازمان‌های وابسته به جز شرکت واحد اجرا شد که باز متاسفانه از ما دریغ کردند.
محمدی گفت: با توجه و آماری که از رانندگان شرکت واحد تهران شد حقوق رانندگان 35 میلیون می‌باشد، راننده BRT در تبریز با 15سال سابقه و لیسانس 16میلیون دریافتی دارد آیا این استعمار یا آیا برده داری نیست؟
وی در پایان گفت: رانندگان جدیدی که شهرداری جذب کرده است دریافتی آن ها  ماهانه 8 میلیون در سال گذشته بود و از کلیه حقوقی که رانندگان رسمی برخوردار هستند از جمله بیمه تکمیلی و کمیته رفاهی و پول دارو و.. محروم بوده و پرداخت نمی‌شود.

روند مدیریت شهرداری تبریز نادرست است
در ادامه جهت بررسی این موضوع سراغ اعضای شورا رفته و ماجرا را پیگیری کردیم. 
"روح اله دهقان نژاد" در گفتگو با نصر گفت: دو بار مصوبه تبدیل وضعیت مربیان، رانندگان BRT و مترو در این شورا تصویب شده و همچنان مسئله آن ها حل نشده است، لایحه ساماندهی نیروی انسانی را تقریباً بهمن ماه سال 1401 تمام کردیم و برای اجرا به شهردار محترم تحویل دادیم، بنده به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی چندین بار این موضوع را تذکر دادم، "روالی که شهرداری در پیش گرفته است در مورد تشکیل شرکت‌ها صحیح نیست و نمی‌تواند به سرانجام برساند" و الان شاهد آن هستیم که تنها شرکت اول و شرکت دوم تشکیل یافته‌اند و آن ها نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و تقریباً به اهداف نرسیدند. 
وی ادامه داد: در مورد رانندگان و کارکنان مترو نیز باید در شرکت سوم ساماندهی می‌شدند که به دلیل عدم تشکیل و مشکلاتی که شرکت‌های اول و دوم داشتند به سرانجام نرسیده است و ما منتظر هستیم که شهرداری به وعده‌هایش عمل کند.

دریافتی رانندگان اتوبوس اندک است
"فریدون بابائی اقدم" نیز در این رابطه گفت: در رابطه با اعتراض رانندگان BRT که قبل از عید صورت گرفته بود، در دو سال اخیر جذب رانندگان جدید در دستور کار شهرداری با رقم های بسیار پایینی قرار گرفته است، بسیاری از آن رانندگان با طی مراحل زیاد گزینش بخاطر دریافتی اندک خیلی از آن رانندگان حاضر به کار نشدند و باید به این موضوع توجه شود.
وی افزود: لایحه ای از طرف شهرداری در این خصوص به شورا آمده است که بخش خصوصی نقش محوری داشته باشد و جابجایی ها از طریق بخش خصوصی پرداخت شود. 
بابائی اقدم گفت: شرکت واحد از جمله مجموعه های شهرداری است که همواره مسائل مالی دارد و قبلا بدهی زیادی به بیمه و دارایی داشت که همه این چالش ها متوجه این مجموعه است، در این دوره شورای شهر با این که اتوبوس جدید به ناوگان تزریق شده است اما باز از لحاظ معیشتی رانندگان و تعاونی 433 که به نوعی وابسته به شهرداری و مجموعه شرکت واحد هستند، گلایه هایی وجود دارد.

حقوق رانندگان با کار و مسئولیت سنگین آن ها متناسب نبست
"روح الله رشیدی"، رئیس کمیسون عمران نیز گفت: مطالبه اصلی رانندگان پایین بودن حقوق است که چرا که دریافت این حقوق در قبال کار سنگین بسیار کم بوده و متناسب این کار نیست.
وی ادامه داد: موضوع دیگر طرح طبقه بندی مشاغلی است که در مهر ماه اعمال شده و رانندگان آن را مناسب نمی‌دانند و درخواست ارزیابی مجدد و کارشناسی طبقه مشاغل را داده‌اند، موضوع سوم که مسئله اساسی به شمار می‌آید تبدیل وضعیت رانندگان است که چندین سال است بصورت تامین نیرو کار کرده و در این قالب از امتیازات محروم می مانند و مطالبه اصلی آن ها تبدیل وضعیت از تامین نیرو به قرارداد مستقیم با شهرداری است.
وی تاکید کرد: در رابطه با سختی کار تا حدی مشکل آن ها حل شد.
گزارش نصر می افزاید؛ طی چندین نوبت تماس تلفنی، ارسال پیامک با "محمد حسین زاده" مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه و "احد صادقی" رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر پس از تماس های متعدد خبرنگار نصر هیچ کدام پاسخگوی مطالبات رانندگان نشدند. 
"نصر" تا حصول نتیجه رضایت بخش این گزارش را ادامه خواهد داد. 
انتهای پیام/
مطالبات زمین مانده رانندگان BRT در تبریز و بی توجهی مسئولان شهرداری تبریز محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار