بازیگر تئاتر «ملک محمد» در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

چرا جشنواره مستقل تئاتر ترکی نداریم؟

1403/02/01 - 18:45 - کد خبر: 111713 نسخه چاپی

نصر: بازیگر تئاتر «ملک محمد» می گوید: معتقدم به تئاتر آذربایجان کم لطفی شده است و در تبریز چنانکه شاهدیم یک جشنواره مستقل به زبان ترکی برای خود آذربایجانی‌ها وجود ندارد و من امیدوارم روزی در تبریز شاهد جشنواره مستقل تئاتر ترکی باشیم چنانچه بسیاری استان ها با تنوع اقوام در کشور میزبان چنین جشنواره هایی هستند.

به گزارش نصر، «سمانه بابازاده» از جمله بازیگران مستعد تئاتر تبریز است که نزدیک  به 2 سال از آخرین حضور وی در تئاتر می‌گذرد. روزهای دوری او در تئاتر با نمایش ملک محمد به پایان رسیده است و از این دو سال دوری از صحنه تئاتر می گوید: پیشنهادات زیادی داشتم ولی علاقه‌ای به بازی در این نقش‌ها نداشتم. در این مدت بیشتر تمرکزم بر تدریس و مطالعه در حوزه تخصصی ام بود تا اینکه با پیشنهاد تئاتر «ملک محمد» که از افسانه‌های آذربایجان گرفته شده، دوباره وارد عرصه بازیگری در صحنه تئاتر شدم. 


 
وی از ویژگی های جالب توجه نقش خود در این نمایش  گفت: همیشه دوست داشتم نقش‌های چالش برانگیز را اجرا کنم و به نظرم این، بسیار موقعیت خوبی بود که با سختی این کار، خود را به چالش بکشم. همچنین اینکه «ملک‌محمد» به افسانه آذربایجان پرداخته برای من بسیار مهم بود چرا که در کل معتقدم افسانه‌های ما هویت ما را مشخص می‌کنند و از واقعیت‌های رقم خورده در آذربایجان نشئت می‌گیرند. به شخصه داستان‌ها و درام‌هایی که به تاریخ ما، فرهنگ و افسانه‌هایمان اشاره می‌کنند، بسیار علاقمندم و دوست دارم در عین بازی، از این تاریخ و منبع اثر اطلاعات کسب کرده و آن را به مخاطب منتقل کنم. 
وی افزود: نمایش «ملک محمد» یک تئاتر فیزیکال است که در آن کاراکترها با حرکات بدنی و حرکات نمایشی به جای دیالوگ، بر روی صحنه هستند. به این بهانه بهتر است به کم اهمیت گرفتن تئاتر فیزیکال در دانشگاه‌ها اشاره کنم. در رشته بازیگری تحصیل کرده‌ام و شاهدم که هیچ وقت به تئاتر فیزیکال به درستی در دانشگاه پرداخته نشد و از آن سرسری گذر کرده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت در حوزه فیزیکال ما ضعف احساس می‌شود و این در حالی است که امروزه در تمام دنیا، بدن به عنوان ابزاری برای بازیگری بسیار جدی گرفته می‌شود و در راستای تقویت حرکات بدنی، آموزش‌های نوین تدریس می‌شود.


 
بابازاده از تجربه این تئاتر با تیم حرفه ای اش گفت: تیم نمایش «ملک محمد» بسیار قدرتمند و با حرکات نمایشی حرفه‌ای این تئاتر فیزیکال و بدون دیالوگ را پیش بردند. من به شخصه در تهران شاهد بودم که حرکات نمایشی در تئاتر با چنین قدرتی پیش نمی‌روند، چرا که هنر رقص آذربایجانی بسیار سخت است و این تیم به سرپرستی آقای پیمان قربانی نزدیک ۹ ماه تمرین داشتند تا به بهترین شکل ممکن این افسانه را بیان کنند.نمایش از ۲۵ فروردین ماه برگزار شده. با توجه به مضمون داستان و اهمیت قصه‌ها و افسانه‌های آذربایجان در بین مردم، پیش‌بینی می کردیم که شاهد استقبال خوبی باشیم که تا امروز انرژی مثبت مخاطبان شامل حال این گروه شده است.
وی در خصوص مشکلات تمرین اذعان داشت: اصلی ترین مشکل، کمبود سالن بود که فضایی برای تمرین به درستی نداشتیم و من به عنوان تنها کاراکتر زن در این نمایش با این سختی مواجه شدم. اما به کمک « موسسه سینما تئاتر تبریز» توانستم حین برگزاری کلاس‌هایم در این آموزشگاه، در پلاتوهای آنجا تمرین و کمبود فضای تمرینی را جبران کنم.  


 
وی همچنین افزود: در کل داشتن سالن استاندارد برای تئاتر تبریز، اساسی‌ترین مشکل ما هنرمندان است. اینکه تمرینات طبقات بالایی، مزاحم نمایش و تمرین اجراهای طبقات پایین تر می شود، کاملا خارج از استاندارد است. سال هاست شهردارها ، استانداران و ... با وعده ی سالن تئاتر می آیند و می روند و همچنان این تالار تربیت که قبل از انقلاب ساخته شده، برای ما هنرمندان به اسم تئاتر شهر مانده است! این در شأن تبریز نیست که مهد تئاتر در ایران و زمانی میزبان هنرمندان این عرصه بوده، اکنون با بی مسئولیتی ها و کم توجهی ها در حسرت سالن استاندارد و شایسته بماند.
بابازاده سابقه حضور در چند فیلم کوتاه را در کارنامه دارد و آخرین بار با نمایش ایران خانم، به روی صحنه تئاتر رفت. از وی در خصوص تجربه کار سینمایی و مقایسه اش با هنر تئاتری پرسیدیم و او تجربه تئاتر را شیرین تر قلمداد کرد و گفت: معتقدم بازیگر، بازیگر است و اینکه به تئاتر، تلویزیون و یا سینما تخصیص داده شود، درست نیست.


 
که به سینما علاقمندم و چنانکه می دانیم سینما، پروسه دیده شدن و شناخته شدن را تسریع می‌کند، ولی تئاتر به نظرم شیرین‌تر است چون انرژی‌ای که در لحظه بین هنرمند و مخاطبین رد و بدل می‌شود، ناب و غیر قابل مقایسه و هیجاناتی مثل استرس همراه با ذوق غیر قابل وصف است. من بازیگر بر روی صحنه آنها را تجربه می‌کنم. 
«سمانه بابازاده» هم اکنون اجرای برنامه اینترنتی سانجاق را بر عهده دارد. وی از این تجربه گفت: برنامه سانجاق اوایل زمستان ۱۴۰۲ با همکاری آقای مهرداد خردمند کلید خورد. این برنامه در پلتفرم اینستاگرام به زبان ترکی به معرفی کتاب، فیلم و تئاتر با بیان تحلیلی می‌پردازد و گاه به نقد و بیان مشکلات این حوزه اشاره می‌کند که طی مصاحبه‌ای با مدیران مربوطه مطرح می شوند. علاقمندیم به همین افسانه‌های آذربایجانی هم بپردازیم و امسال با قدرت این برنامه را پیش خواهیم برد. یکی از رویکردهای مهم سانجاق، درستی بیان کلمات ترکی و حفظ اصالت این زبان است.
این هنرمند از ایده های نمایشی و دغدغه های خود می‌گوید: همیشه دغدغه‌ام بوده که آثار به زبان ترکی در خصوص همین افسانه‌های آذربایجان به روی صحنه ببرم. به خصوص به زنان این دیار که همواره پا به پای مردان اتفاقات مهمی را رقم زده‌اند، اشاره کنم و از برنامه‌های آتی من و «دلارام حبیب پیرا» همکار هنرمندم این است که در این زمینه به زنانی بپردازیم که در دل تاریخ گم شده‌اند، چنانکه به «زینب پاشا» با نمایشی به کارگردانی خانم ایرانزاد در تبریز پرداخته شد. 


 
وی در پایان گفتگویمان یادآور شد: معتقدم به تئاتر آذربایجان کم لطفی شده است و در تبریز چنانکه شاهدیم یک جشنواره مستقل به زبان ترکی برای خود آذربایجانی‌ها وجود ندارد و من امیدوارم روزی در تبریز شاهد جشنواره مستقل تئاتر ترکی باشیم چنانچه بسیاری استان ها با تنوع اقوام در کشور میزبان چنین جشنواره هایی هستند.
گفتنی است، این بازیگر پیش از این با بازی در نمایش‌های «ایران خانم» و «کالبد شکافی یک واقعه معمول» به کارگردانی دل آرام حبیب پیران، همچنین نمایش «شام خداحافظی» زنده‌یاد سیامک افسایی و «کلفت‌ها» به کارگردانی علی فتوحی توانست توجه بسیاری از مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر را به خود جلب کند.بابازاده سابقه بازی در فیلم کوتاه «سونا» به کارگردانی زهرا ترکمنلو و «کاتارسیس» به کارگردانی بهنام ترکان‌پور را در کارنامه دارد.
این گزارش حاکی است، نمایش «ملک محمد» برداشت اکبر شریعت از افسانه‌های آذربایجان، تالیف روانشاد صمد بهرنگی است که خود شریعت نیز آن را دراماتورژی و نمایش‌پردازی کرده است.«ملک محمد» با کارگردانی بابک و سهند قیصری و بازی سمانه بابازاده و جمعی از هنرمندان فیزیکال تبریز، از روز شنبه، 25 فروردین هر شب ساعت ۱۹ در سالن تربیت (اصلی) تئاتر شهر تبریز، واقع در میدان دانشسرا میزبان علاقه مندان است. 
بلیت‌های این نمایش هم اکنون در سایت EBILIT.COM در دسترس مخاطبان قرار دارد.
انتهای پیام/ 
چرا جشنواره مستقل تئاتر ترکی نداریم؟ فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار