از اولین فرودگاه جهان چه می دانید؟!

همه چیز درباره فرودگاه حمد دوحه قطر

1403/02/01 - 18:10 - کد خبر: 111709 نسخه چاپی

نصر: فرودگاه قطر یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی و معروف است که به‌خاطر داشتن طولانی‌ترین باندهای پرواز شهرت جهانی به‌دست آورده است. امکانات رفاهی فرودگاه حمد دوحه به‌قدری کامل هستند که احساس می‌کنید در یک مرکز خرید یا مرکز تفریحی هستید. 

دوحه قطر در سال‌های اخیر یکی از شهرهای پیشرو در زمینه حمل و نقل (خصوصاً حمل و نقل هوایی) بوده‌ است. یکی از فرودگاه‌های معروف این شهر، فرودگاه بین‌المللی حمد است. فرودگاه بین‌المللی حمد در قطر با مساحت ۵۴۰۰ هکتار و ارائه امکانات بی نظیر اولین فرودگاه برتر جهان در سال 2024 محسوب می‌شود. 

کشور قطر چند فرودگاه دارد؟
گرچه ۵ فرودگاه مختلف در کشور قطر احداث گردیده است، مسئولیت حمل‌ونقل مسافران به مقاصد داخلی و خارجی بر عهده فرودگاه اصلی این کشور، یعنی فرودگاه بین‌المللی حمد است. پیش از آنکه فرودگاه بین‌المللی حمد در سال ۲۰۱۴ احداث گردد، تمامی پروازهای داخلی و خارجی قطر در فرودگاه بین‌المللی دوحه صورت می‌گرفت، اما پس از احداث فرودگاه حمد، این فرودگاه ۶۰ ساله به‌نوعی بازنشسته شد و مسئولیت میزبانی از پروازهای قطر را به فرودگاه حمد که در فاصله ۵ کیلومتری آن واقع شده است، واگذار کرد. فرودگاه بین‌المللی دوحه اکنون در اختیار نیروی مسلح هوایی قطر قرار دارد و به سکوی پرواز جت‌های شخصی و بالگردهای نظامی و تجاری اختصاص یافته است. از دیگر فرودگاه‌های کشور قطر می‌توان به فرودگاه الخور اشاره کرد؛ این فرودگاه که در بخش جنوبی شهر دیدنی الخور قرار گرفته، به پروازهایی با هدف هوانوردی عمومی (پروازهای تجاری برای کسب درآمد) اختصاص یافته است. دو فرودگاه دیگری نیز با نام‌های پایگاه هوایی تمیم و پایگاه هوایی العدید در قطر قرار گرفته‌اند که کاربردی نظامی داشته و در اختیار نیروی هوایی سنتکام و قطر قرار دارند.


فرودگاه بین المللی حمد در قطر
فرودگاه بین‌المللی حمد دوحه بسیار مجهز و مدرن است. این فرودگاه قطب اصلی هواپیمایی قطر «قطر ایرویز» محسوب می‌شود. تمامی پروازهای قطر و پروازهای خارجی ایرلاین‌های معتبر در این فرودگاه انجام می‌شود. این فرودگاه توانسته به یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شود.
فرودگاه بین‌المللی حمد دوحه قطر (Hamad International Airport) در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است. این فرودگاه با کد یاتا DOH شناخته می‌شود. این فرودگاه می‌تواند در سال ۵۰ میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کند. در سال ۲۰۱۶ این فرودگاه میزبان ۳۷ میلیون مسافر بوده است به همین دلیل در این سال پررفت و آمدترین فرودگاه جهان شناخته شد. ایرلاین‌های معتبری همچون پگاسوس، ایرلاینز، اصلس گلوبال و دیگر شرکت‌های هواپیمایی با این فرودگاه همکاری می‌کنند.
فرودگاه بین‌المللی و تازه تأسیس حمد چنان بزرگ است که به‌تنهایی قادر است تمامی پروازهای داخلی و خارجی قطر را در فضای ۲۲۰۰ هکتاری خود صورت دهد. این فرودگاه که در بخش جنوبی شهر دیدنی دوحه قرار گرفته، منزلگاه اصلی و کانون فعالیت برترین شرکت هواپیمایی جهان، شرکت قطر ایرویز است. همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره گردید، این فرودگاه پهناور اندکی پس از احداث، به جایگزینی برای فرودگاه بین‌المللی دوحه که تا آن زمان فرودگاه اصلی قطر بشمار می‌رفت، تبدیل شد و رفته رفته به مکانی محبوب و پرطرفدار برای خریداران بلیط هواپیما مبدل گشت. اکنون این فرودگاه با کسب جوایزی فراوان و دریافت عنوان برترین فرودگاه جهان از موسسه اسکای‌ترکس انگلستان، بر سلطه هفت ساله فرودگاه چانگی سنگاپور در جهان خاتمه داده و خود را به‌عنوان مکانی ممتاز و سرآمد معرفی کرده است.


 

امکانات رفاهی فرودگاه بین المللی قطر
در این فرودگاه امکانات و خدمات مختلفی هم وجود دارد که باعث شده مسافران در طول حضور در فرودگاه احساس خوشایندی داشته باشند.

باجه‌های کمک و خدمات مسافران
بلیط پرواز خود را گم کرده‌اید؟ اصلا نگران نباشید چون باجه‌های کمک و خدمات‌رسانی در فرودگاه حمد دوحه این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا دوباره کارت پرواز خود را چاپ کنید و با همفکری آن‌ها برنامه‌ریزی مناسبی برای ادامه سفر خود داشته باشید.

اقامت در هتل های فرودگاه قطر
خستگی سفر شما را اذیت می‌کند؟ فرودگاه بین‌المللی قطر برای اقامت‌های کوتاه‌مدتِ پنج ساعته، مهمان‌نوازی هتل‌های چهار ستاره را ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید از صندلی‌های ماساژ برای در کردن خستگی و استخر مجلل آن برای یک شیرجه جانانه استفاده کنید. اگر از برنامه ورزشی خود عقب مانده‌اید مرکز سلامت این فرودگاه به‌کمک شما می‌آید تا در طول سفر هم به تناسب‌اندام خود برسید.

اینترنت رایگان در فرودگاه حمد
اینترنت رایگان وای‌فای یا بی‌سیم در سراسر فرودگاه وجود دارد که به‌صورت نامحدود در اختیار شما قرار گرفته است. همچنین علاوه‌بر کیوسک‌های اینترنت، کامپیوترهای متعددی وجود دارد تا از آن‌ها برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده کنید.

رستوران و کافی‌شاپ در فرودگاه دوحه
بیش از ۳۰ رستوران و کافی‌شاپ در فرودگاه حمد وجود دارند که تنوع بالایی از انواع غذاها را از سراسر جهان در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا آن‌چه که باب‌میل و ذائقه مشکل‌پسندان است را فراهم کنند. قبل از پرواز خود را به یک قهوه با کیک یا غذای ملل دعوت کنید تا بیشتر از این محیط لذت ببرید.

سالن استراحت فرودگاه حمد قطر
مانیتورهای فرودگاه قطر تاخیر پرواز شما را نشان می‌دهند؟ این مدت را با سالن استراحت به فرصت تبدیل کنید. بخشی از این سالن به‌صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد؛ اما بخش دیگر آن که امکانات بیشتری دارد، برای استفاده‌اش باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. در این سالن صندلی‌های استراحت با نور ملایم وجود دارند تا زمان دنجی را سپری کنید.

سالن نمایشگاه در فرودگاه قطر
از فرصتی که در فرودگاه قطر دارید بهترین استفاده را ببرید. هنر بخش جدایی‌ناپذیر این فرودگاه است که در آن تجربه بصری همه‌جانبه و نوآورانه را تجربه خواهید کرد. سالن نمایشگاه حمد محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقت است تا شما از خدمات آن لذت ببرید.

مکان‌های سرگرمی برای کودکان
تفریحات موجود برای کودکان در فرودگاه بین‌المللی قطر از بزرگسالان متفاوت است. پنج گروه فعالیت در این مکان برای کودکان در هر سنی طراحی شده است که شامل محل بازی، تلویزیون، اینترنت، فروشگاه‌های اسباب‌بازی و انواع غذاهای مختلف است. در کنار این موارد طراحی اتاق والدین، این امکان را به شما می‌دهد تا از نوزاد خود در خلوت و آرامش مراقبت کنید.

فروشگاه‌های بدون‌مالیات
بیش از ۷۰ فروشگاه خرده‌فروشی در این محل وجود دارد که تنوع بی‌نظیری از انواع محصولات الکترونیکی، آرایشی بهداشتی، اکسسوری و… را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. اگر زمان کافی برای خرید ندارید فروشگاه‌های اکسپرس به‌کمک شما می‌آیند.

ویزای فرودگاهی قطر برای ایرانیان
همانطور که کمی پیش گفتیم، پس از بازرسی‌های مربوطه و عبور از گیت امنیت، باید ویزا و پاسپورت خود را تحویل دهید. ویزای قطر از نوع ویزای ترانزیت (ویزای فرودگاهی) بوده و شما باید آن را با تحویل پاسپورت از باجه مربوط در فرودگاه دریافت نمایید. برای پرداخت هزینه ویزا هم نگران هیچ چیز نباشید؛ چرا که در این فرودگاه علاوه‌بر بانک برای گرفتن وجه نقدی، امکان استفاده از کارت‌های اعتباری و تبدیل ارز در صرافی نیز وجود دارد.


سالن ترانزیت فرودگاه دوحه قطر برای پروازهای غیرمستقیم
اگر پرواز کانکشن (غیرمستقیم) دارید و می‌خواهید از کشور قطر عبور کنید و به مقصد اصلی خود برسید، این بخش را حتما مطالعه کنید. برای روشن‌تر شدن موضوع باید بدانید برخی از کشورها مانند روسیه و ایتالیا هستند که شما نمی‌توانید به صورت مستقیم از ایران به آن‌ها سفر کنید. عدم وجود پروازهای مستقیم سبب می‌شود تا ابتدا به دوحه قطر، استانبول ترکیه یا دبی امارات بروید و سپس به مقصد اصلی خود پرواز کنید.
پس اگر پرواز غیرمستقیم سفر می‌کنید، پس از خروج از هواپیما به سالن ترانزیت فرودگاه دوحه قطر بروید و سپس به کانکس‌های A، B، C و D مراجعه کنید. اگر زمان توقف شما کوتاه است و نمی‌خواهید از فرودگاه خارج شوید، نیاز به گرفتن ویزای ترانزیت نیست. در مقابل اگر توقف شما طولانی است و ترجیح می‌دهید گشتی در شهر بزنید، باید ویزا تهیه کنید. جالب است بدانید برای افرادی که مدت توقف طولانی دارند، قطر ایرویز تورهای جذاب و مفرحی را آماده کرده تا بتوانید از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشید. این تورها حداکثر 4 ساعت هستند و شما را با بهترین جاهای دیدنی قطر آشنا می‌کنند.
برای کسب اطلاعات در زمینه پرواز ها و راهنمای فرودگاه حمد دوحه قطر به آدرس dohahamadairport.com مراجعه نمایید.
انتهای پیام/
همه چیز درباره فرودگاه حمد دوحه قطر نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار