از سوم اردیبهشت ماه در تبریز صورت می گیرد؛

جمع‌آوری زباله از در منازل

1403/02/01 - 13:09 - کد خبر: 111706 نسخه چاپی

نصر: طرح جمع آوری شبانه پسماند های شهری از جلو درب منازل از سوم اردیبهشت اجرا خواهد شد. 

به گزارش نصر، نشست خبری مشترک معاون خدمات شهری و محیط زیست و مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تبریز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. 
"هادی بدری" سرپرست خدمات شهری گفت: پیشاپیش روز کارگری را خدمت کارگران شهرداری تبریز تبریک عرض می کنم. 
وی ادامه داد: طرح جمع آوری شبانه زباله در کلانشهر های اصفهان، مشهد و.. قبلا اجرا شده است و نیازمند همراهی و همکاری شهروندان عزیز هستیم. 
وی ادامه داد: در برنامه شبانه طرح جمع آوری پسماند، مهمترین مسئله ای که وجود دارد بحث کاهش ترافیک است که خصوصا در هسته مرکزی شهر یکی از علل اصلی ترافیک جمع آوری زباله در تایم های غیر شبانه بود که علی رغم آن کاهش آلودگی های صوتی و هوا نیز موثر خواهد بود. 
وی در رابطه با بحث تکدی گری و زباله گردان گفت: در برخی از جلسات دستگاه های انتظامی اکثر سرقت ها را از سوی زباله گرد های خیابانی و باکس های زباله مطرح می کنند که در این طرح شاهد کاهش زباله گردان در سطح شهر خواهیم بود.
وی با اشاره به سوال خبرنگار نصر گفت: در حوزه وانت بار ها و سد معبر اکثر آن ها کم فروشی می کنند و ترازو های آن ها بر حسب نظارت هایی که توسط سازمان استاندارد صورت می گیرد درست نیست و دستکاری شده است.
بدری گفت: در رابطه با سگ های بلاصاحب امیدوارم در نشست های خبری آتی بتوانیم آمار خوبی ارائه کنیم.

"حبیبه هراتی" مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تبریز گفت: اگر جایگاه مدیریت پسماند را با دیگر کلانشهر ها مقایسه کنیم، در شهر تبریز روزانه هزار تن زباله از سطح شهر جمع آوری می شود، سرانه تولید زباله 630 گرم است که تا حدودی شهروندان تبریزی در این راستا قوانین را رعایت می کنند. 
وی ادامه داد: نظافت شهر از سطح مطلوبی برخوردار است و 80 درصد هزینه های پسماند در مرحله جمع آوری هزینه می شود. 
هراتی گفت: کارخانه کمپوست شهرداری یک فرصتی است که در سال های متمادی در خدمت بخش خصوصی بود که هم کارخانه تفکیک و کمپوست 
در حال اورهال است و RDF 400 تنی نیز در دستور کارمان قرار دارد.  
وی با اشاره به سایت زباله و طرح فضای سبز در آن سایت گفت: با توجه به اینکه ایران در تنش آبی قرار دارد با استفاده از شیرابه ها در فضای سبز سایت زباله استفاده خواهد شد و فضای سبز را به 450 هکتار خواهیم رساند. 
وی گفت: باکس های زباله 18 سال گذشته در تهران اجرا و به تدریج تمامی کلانشهر ها آن را اجرا کردند، عادت اشتباه و غلط شهروندان مبنی بر این که هر زمان امکان دارد که زباله را بیرون گذاشت، اشتباه بوده و این باید بر اساس قوانین خاص در زمان مشخص صورت گیرد. 
وی در رابطه با تفکیک زباله از مبدا توضیح داد: تفکیک‌ از مبدا بر اساس قانون مدیریت پسماند وظیفه همگانی است که نیاز است اجرا شود؛ یکی از معضلات جدی ما در شب عید وقتی شهروندان مشغول به خانه تکانی بودند اشیا سنگین را به داخل باکس زباله می انداختند که مشکلات زیادی را ایجاد می کرد و شهرداری بصورت مکرر شب عید اقدام به تخلیه باکس ها می کرد، شهری که می‌خواهد به توسعه پایدار برسد اولین مولفه آن نظم است. 
وی خاطرنشان کرد: نسخه واحدی که از طرف وزارت کشور به تمامی شهر ها ابلاغ شده است، علی رغم این ابلاغیه ها در برخی از محلات روزانه چنیدن نوبت برای تخلیه باکس ها اقدام می کنیم. 
هراتی در ارتباط با طرح تفکیک زباله از مبدا گفت: سیستم جمع آوری هوشمند ما بعد از مشهد فعال ترین سیستم است که در طول سه ما به 8 هزار نفر رسیده است.
وی خبر داد: ساعت 9 شب زمان بیرون گذاشتن و تحویل پسماند ها، طرح جمع آوری شبانه پسماند های شهری از جلو درب منازل از سوم اردیبهشت اجرا خواهد شد. 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر گفت: در مناطق حاشیه نشین که امکان عبور خودرو وجود ندارد؛ باکس های زباله بصورت تدریجی از سطح معابر و محلات حذف خواهد شد و در مناطقی که امکان عبور خودرو وجود ندارد باکس های زباله جمع آوری نخواهد شد.
وی خبر داد: زعفرانیه و رشدیه اولین مناطقی هستند که از آن ها طرح جمع آوری شبانه زباله آغاز خواهد شد و پس از آن بصورت زون به زون دیگر مناطق ادامه خواهد داشت.
هراتی با تاکید بر اقداماتی که شهرداری تبریز برای کارگران انجام داده است، گفت: در کل کشور اگر مراجعه کنید تبریز، تنها شهری است که همسان سازی حقوق و حتی اضافه حقوق دریافت می کنند و این یکی از دستورات آقای شهردار است که اجرا شده است.  
انتهای پیام/
جمع‌آوری زباله از در منازل محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار