مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایحان شرقی؛

دستگاه‌های اجرایی به تکالیف مرمتی بناهای تاریخی عمل کنند

1403/01/30 - 22:00 - کد خبر: 111654 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایحان شرقی گفت: دستگاه های اجرایی به خصوص شهرداری ها به تکالیف مرمتی بناهایی که در آنها مستقر هستند، باید عمل کنند.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در نشست تخصصی بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در محل سالن کنفرانس موزه آذربایجان، افزود: بر اساس قانون حمایت و حراست از میراث فرهنگی، تمام مجموعه های دولتی و غیردولتی عمومی که بناهای قدیمی و تاریخی را در اختیار دارند، باید از محل منابع داخلی خود نسبت به مرمت و احیای این مکان های منحصر به فرد اقدام کنند.
وی توجه به ثبات، حفاظت، مرمت و بهسازی بناها و امکان تاریخی و قدیمی را یکی از سیاست های کلان و اولویت دار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و با اشاره به اینکه پارسال یکی از مهمترین برهه های زمانی برای آذربایجان شرقی در این زمینه بود، اظهار کرد: بر همین اساس سال گذشته علاوه بر ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان در فهرست روستاهای گردشگری جهان، سه کاروانسرای استان در شهرهای جلفا، میانه و هریس و نیز ثبت جهانی ارس به عنوان ژئوپارک بین المللی محقق شد.
حمزه زاده یکی از چالش های مهم و اساسی در حوزه حفط میراث فرهنگی و تمدنی را کمبودهای بودجه ای دانست و با اشاره به وجود ۱۴ هزار بنای تاریخی و ۱۹ هزار محوطه باستانی در کشور، یاداور شد: بر اساس اعتبارات وزارتی برای حفظ و مرمت و نگهداری این تعداد اثر هر کدام معادل ۱۵۰ میلیون ریال سهم دارد که با توجه به وسعت کارها و اجرای کاوش های باستانی و سایر مسایل این مبالغ بسیار ناچیز است.
وی شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: مصداق بارز این شعار را باید در عرصه میراث فرهنگی و پاسداشت و نگهداری از آثار تمدنی با مشارت مردمی عینیت بخشید.
حمزه زاده ادامه داد: با توجه به شرایط مالی و اعتباری دولت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی سال های گذشته و امسال، بهترین و مناسب ترین راهکار برای رفع مشکلات مالی در این زمینه، مشارکت دادن آحاد مردم در مرمت آثار و بناهای تاریخی و تمدنی است.
وی نقش رسانه ها و جامعه خبری در مشارکت دادن مردم برای اجرای طرح های مختلف مرمتی و بهسازی آثار باستانی و تاریخی، گفت: بدون تردید رسانه ها نقش اول و محوری را در این راستا می توانند ایفا کنند و اگر کمک و مساعدت های خبرنگاران در این راستا به منصه ظهور نرسد، بسیاری از اهداف کلان دولت در حوزه های میراث فرهنگی نحقق نخواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی فرهنگ سازی برای در دست گرفتن طرح های مرمتی میراث فرهنگی را یکی از رویکردهای بسیار مهم رسانه ها برای مشارکت دادن مردم بیان و اضافه کرد: باید توجه داشت که بهترین پاسداران میراث فرهنگی و محوطه های تاریخی مردم هستند و باید از این ظرفیت بسیار بزرگ به نحو شایسته ای استفاده کرد.
حمزه زاده تقویت تشکل های مردمی را از جمله اولویت های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سالجاری برای مراقبت از میراث و بناهای تاریخی استان برشمرد و ادامه داد: باید این تشکل های مردم نهاد بیش از پیش فعال تر شده و به عنوان بازوان پرتوان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عمل کنند.
وی راه اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی را جزو برنامه های محوری میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بیان کرد که مقدمات آن از چند ماه قبل طراحی شده است تا تعدادی از طرح های مرمتی با کمک این افراد اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، در این نشست علمی و تخصصی از تعداد ۱۴ نفر از استادان، کنشگران و فعالان حوزه میراث فرهنگی و مرمتی آثار تاریخی آذربایجان شرقی تجلیل شد.
۳۰ فروردین ماه برابر با ۱۸ آوریل به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نامگذاری شده است.
انتهای پیام/
دستگاه‌های اجرایی به تکالیف مرمتی بناهای تاریخی عمل کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار