استاندار آذربایجان شرقی:

کیفیت آموزش با تکریم معلمان ارتقا می یابد

1403/01/30 - 10:06 - کد خبر: 111619 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم، گفت: فرهنگ تکریم و تجلیل از معلمان و دبیران به افزایش کیفیت آموزش و پرورش کمک خواهد کرد بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم برای این منظور در هفته معلم انجام گیرد تا معلمانی که در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می‌کنند، فراموش نشده و تجلیل شوند.

به گزارش نصر، مالک رحمتی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: آموزش در مسیر معارف دینی و اسلامی جزو اهداف نظام آموزشی است زیرا مسائل تربیتی، زود بازده نبوده و باید برای انجام آن برنامه ریزی مستمر کرد.
وی به اهمیت نیروی انسانی در همه عرصه ها اشاره و بیان کرد: نیروی انسانی، محور اصلی همه تغییر و تحولاتی که در کشور باید اتفاق بیافتد، است چون این نیروی انسانی است که فن آوری و پیشرفت را به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و اثربخش، بزرگترین کاری است که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و در این زمینه هر چقدر هزینه انجام شود، سرمایه گذاری برای توسعه و پیشرفت کشور است و مفیدترین و اثربخش‌ترین زمانی که یک فرد مورد تربیت قرار می‌گیرد، در دست آموزش و پرورش است.
رحمتی به اهمیت جایگاه معلم تاکید کرد و افزود: اگر معلم به این دیدگاه برسد دانش‌آموزان وی تمام پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه را رقم خواهند زد، قطعا نگاهش تغییر خواهد یافت.
استاندار آذربایجان شرقی از معلمان درخواست کرد تا در ابتدای هر کلاس در کنار مطالب آموزشی، آموزه‌های دینی و اخلاقی اهل بیت (ع) را نیز برای دانش‌آموزان بازگو کنند و در مدارس، استعدادیابی و راهنمایی دانش‌آموزان برای رسیدن به موفقیت را در اولویت کاری خودشان قرار دهند.
رحمتی با اشاره به حدیث یک ساعت تفکر بهتر از ۷۰ سال عبادت است، گفت: چیزی که در نظام آموزشی به آن نیاز اساسی داریم، مهارت آموزی و در کنار آن نحوه اندیشه کردن است و این معلمان هستند که می‌توانند این آموزش را به دانش‌آموزان ارائه دهند و آن‌ها را مستعد به بار بیاورند.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر کلاس‌های درس دارای استرس باشند، آموزش و یادگیری ممکن نخواهد بود و اگر در کلاسی آرامش حاکم شود، دانش‌آموز از لحاظ روحی شاداب‌تر و یادگیری برای وی جذاب تر خواهد بود.

پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در آذربایجان شرقی ۹۹.۶ درصد است
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به روند رو به رشد استان در زمینه پوشش تحصیلی دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پوشش تحصیلی در این دوره ۹۹.۶ درصد است که رقم قابل قبولی است اما لازم است تمام دستگاه‌های استان به ویژه شرکای آموزش و پرورش جدی‌تر از پیش پای کار بیایند تا هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش، خارج نماند.
مسعود سعادتی، تدوین و برنامه‌ریزی به منظور گرامیداشت مقام معلم را از برنامه ها و دستور جلسه نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اعلام کرد و گفت: تجلیل و گرامیداشت مقام معلم نباید در هفته معلم خلاصه شود، و رویکرد آموزش و پرورش در این باره جامعه محوری، مدرسه محوری، توسعه مشارکت عمومی و استمرار تکریم معلمان در طول سال است.
وی با اشاره به جایگاه معلمان در جوامع، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود گرامیداشت مقام معلم منحصر به اجرای برنامه‌های پیش بینی شده اداره کل آموزش و پرورش نباشد و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به تناسب ظرفیت و مخاطبان خود پای کار بیایند.
این مقام مسئول، ایجاد و توسعه مراکز و زیرساخت‌های رفاهی، خدماتی و درمانی برای فرهنگیان، تجلیل و تکریم معلمان در فرصت‌های مناسب، تکریم فرزندان موفق فرهنگیان، مذاکرات برای تخصیص تسهیلات ویژه حمایتی، ساماندهی نیروی انسانی بر اساس اولویت‌های فرهنگیان را از جمله برنامه‌های استان برای گرامیداشت مقام معلمان در طول سال، عنوان کرد.
انسداد مبادی بی‌سوادی دومین دستور جلسه مورد بررسی در شورای آموزش و پرورش استان بود که مدیرکل دستگاه تعلیم و تربیت استان، شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کلیه کودکان لازم‌التعلیم دوره ابتدایی (شش تا ۱۱ سال)، شناسایی و جذب به موقع کودکان ۶ ساله واجد شرایط ثبت نام در کلاس اول ابتدایی و تسهیل فرایند شناسایی، جذب آموزش و پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان دوره ابتدایی را از جمله اهداف اجرای طرح شهید والامقام علی محمودوند، عنوان کرد.
سعادتی، گفت: تشکیل گروه پیگیری کننده بازماندگان از تحصیل به منظور اطلاع‌رسانی و ارتباط مستمر در زمینه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، شناسایی چهره به چهره بازماندگان، برگزاری کلاس‌های جبرانی فوق برنامه و مکمل برای دانش‌آموزان برگزار دوره‌های آموزشی ویژه اولیای دانش‌آموزان و دایر کردن ۵۳ مدرسه تک دانش‌آموزی در ۲۸ منطقه استان از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.
اجرای طرح مهارت‌آموزی و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان نیز دستور جلسه سوم مورد بررسی در این شورا بود که مدیرکل آموزش و پرورش استان، هدف از اجرای این طرح را هویت‌بخشی به ورزش دانش‌آموزی و کیفیت‌بخشی به درس تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی و ارتقا سلامتی و آمادگی، نشاط و سلامتی جسمی دانش‌آموزان عنوان کرد.
به گفته سعادتی، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر ورزشی، هدفمند شدن و مدرسه محور نمودن فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی و توسعه مشارکت‌های مردمی در امر تعلیم و تربیت به ویژه درس تربیت بدنی از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می‌ رود.
وی ادامه داد: بر همین اساس؛ دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی تحت آموزش تخصصی در رشته‌های ورزشی قرار گرفته و رشته طناب زنی برای دانش‌آموزان پایه چهارم، تنیس روی میز برای دانش‌آموزان پایه پنجم و دومیدانی و شنا برای دانش‌آموزان پایه ششم، پیش‌بینی شده است.
وی، افزایش رقابت در بین دانش‌آموزان، غنی‌سازی اوقات فراغت آنان و آموزش روش‌های درست فعالیت‌های جسمانی، ارتقا فعالیت‌های حرکتی و توانمندسازی و تسلط بر رفتار خود و حفظ سلامت به منظور تربیت نسلی فعال سالم و شاداب را از اهداف اصلی اجرای طرح مهارت‌آموزی و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان دانست و بر لزوم تحت پوشش قرار گرفتن ۲۵ درصد از دانش‌آموزان جامعه هدف شامل ۵۰ هزار دانش‌آموز در اجرای این طرح، تاکید کرد.

سرانه ورزشی دانش آموزان استان ۴۴ سانتی متر مربع است
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه تربیت بدنی و سلامت دانش‌آموزان، از افزایش میزان سرانه فضاهای ورزشی در طول سال‌های گذشته به ۴۴ صدم متر مربع خبر داد و گفت: میزان فضاهای ورزشی از ۲۶۶ فضا در سال ۱۴۰۰ با اجرای طرح شهید سلیمانی ۱ و ۲ به ۴۰۰ فضا در سال گذشته رسیده و استان آذربایجان شرقی رتبه اول کشور را در این مورد به خود اختصاص داده است و ایجاد سالن‌های ورزشی دارای کفپوش برای دختران نیز جزو برنامه‌های ورزشی سال جاری به شمار می‌ رود.
سعادتی با اشاره به افتتاح و ایجاد دهکده‌های ورزشی، خاطرنشان کرد: بخشی از دهکده ورزشی تبریز با مشارکت شهرداری افتتاح شده و دهکده دیگری نیز در شهر جدید سهند نیز می‌تواند به عنوان پیشنهاد در راستای توسعه سرانه فضای ورزشی دانش آموزی، مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، حدود ۷۵۰ هزار دانش آموز و ۴۳ هزار معلم در ۶ هزار مدرسه آذربایجان شرقی به فعالیت آموزشی و تربیتی مشغول هستند.
این استان دارای یکهزار و ۲۸۵ مدرسه غیرانتفاعی با ۱۳۰ هزار دانش آموز است.
انتهای پیام/
کیفیت آموزش با تکریم معلمان ارتقا می یابد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار