خبر/

طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی روی ریل سرعت

1403/01/30 - 09:14 - کد خبر: 111612 نسخه چاپی

نصر: طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و بدون مسکن به همت دولت سیزدهم با اقدام جدی از سوی متولیان این طرح، تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌های عامل و مشارکت متقاضیان و تامین آورده شخصی شتاب گرفته و اکنون پس از تدابیر استاندار روی ریل سرعت قرار گرفته است.

به گزارش نصر، طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت رییسی برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه و رفع دغدغه مسکن این افراد از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و بر اساس این طرح، دولت ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و در مجموع چهار میلیون واحد مسکونی را در سطح کشور در برنامه های خود گنجانده است.
تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه از شعارها و اهداف نظام جمهوری اسلامی و از برنامه های دولت سیزدهم برای تحقق این شعار و رفع نیازهای این قشر در بخش مسکن، گام های بلندی برداشته است و سازمان ها و دستگاه های مختلفی در حوزه های شهری و روستایی متولی اجرای این طرح با مشارکت مردم شده اند.
با هدف اجرای این طرح، ۲۷۸ هزار و ۳۱۴ نفر از اقشار کم درآمد و بدون مسکن آذربایجان شرقی در سامانه مربوط به این طرح ثبت نام کردند که از این تعداد حدود ۴۲ هزار و ۸۸ نفر واجد شرایط شناخته شده و ساخت واحد مسکونی برای این افراد در قالب طرح های حمایتی، بازآفرینی شهری و خودمالک شهری و روستایی در این استان آغاز شده است.
بر اساس برآوردهای کارشناسان حوزه مسکن در آذربایجان شرقی، تامین آورده شخصی متقاضیان و انصراف برخی از آنان به دلیل عدم توانایی در تامین آن، افزایش قیمت ساخت متناسب با افزایش بی رویه قیمت مصالح و دستمزدها و ایجاد زیرساخت و تاسیسات زیربنایی و روبنایی از جمله چالش های پیش روی طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی است.
با وجود چالش های پیش روی طرح نهضت ملی مسکن در این استان، اجرای طرح ها در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی آغاز شده و ساخت واحدهای مسکونی در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد و در برخی از شهرها نیز واحدها تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است.

۲۰۷ هزار و ۵۷۷ واحد در نهضت ملی مسکن در شهرهای آذربایجان شرقی ساخته می شود
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: برنامه مصوب طرح نهضت ملی مسکن برای این استان ساخت ۲۰۷ هزار و ۵۷۷ واحد بوده که از این میزان ۸۹ هزار و ۷۶۲ واحد مربوط به مسکن حمایتی، ۳۹ هزار و ۸۹۴ واحد مربوط به خودمالک شهری، ۲۹ هزار و ۹۲۱ واحد بازآفرینی شهری و ۴۸ هزار واحد برای خودمالک روستایی در مدت چهار سال تعیین شده است.
«بابک نجفیان»، می افزاید: از این تعداد برای ۳۹ هزار و ۹۴۵ واحد در مسکن حمایتی شهری طرح تعریف شده و برای ۲۵ هزار و ۹۴۲ نفر متقاضی، واحد تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: در مسکن خودمالک شهری ۴۰ هزار و ۹۰۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند و از این تعداد ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط شناخته نشده و برای ۱۰ هزار و ۳۱۵ نفر قرارداد مشارکت مدنی بسته شده است.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: در قالب طرح بازآفرینی شهری، تاکنون برای ۹ هزار واحد پروانه صادر شده و پنج هزار و ۷۵ واحد به بانک های عامل معرفی شده اند.
نجفیان، ادامه می دهد: در بخش خودمالک روستایی نیز ۲۳ هزار و ۲۴۲ واحد به بانک های عامل معرفی شده اند و تاکنون ۱۴ هزار و ۲۴۳ واحد قرارداد مشارکت برای اخذ تسهیلات بانکی را منعقد کرده اند.
وی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن در استان ۳۰۹ هزار و ۵۷۱ نفر ثبت نام کرده اند، یادآوری می کند: از این تعداد، ۲۳۹ هزار و ۴۰۳ نفر واجد شرایط شناخته نشده یا انصراف داده اند.

۵۲ هزار و ۷۱۲ نفر واجد شرایط نهایی برای دریافت مسکن شناخته شده اند
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: ۱۹۶ هزار و ۷۷ نفر در طرح نهضت ملی مسکن حایز شرایط سه شرط به غیر از سابقه سکونت شده اند و از این تعداد ۵۲ هزار و ۷۱۲ نفر واجد شرایط نهایی برای دریافت مسکن شناخته شده اند.
نجفیان، می افزاید: در زمان کنونی برای ۲۵ هزار و ۹۴۲ نفر پروژه تخصیص یافته است و ۲۵ هزار و ۹۱۹ متقاضی، آورده بالای ۴۰۰ میلیون ریال واریز کرده اند و در طرح جوانی جمعیت برای یک هزار و ۵۰۲ متقاضی در کل استان زمین تخصیص یافته است.
وی اظهار می کند: در بخش مسکن حمایتی ۳۷ هزار و ۷۴۴ واحد دارای قرارداد با سازنده بوده، ۱۶ هزار و ۶۸۹ واحد دارای پروانه ساختمانی و ۱۳ هزار و ۹۴۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی هستند و در مراحل مختلف انجام و اتمام فنداسیون(پی ریزی)، اسکلت، سقف، اتمام سفیدکاری و نازک کاری هستند.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: ۳۶ هزار و ۸۴۸ واحد در حوزه مسکن حمایتی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند و ۱۲ هزار و ۴۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی هستند.
نجفیان، ادامه می دهد: در مسکن خودمالک شهری برای ۱۰ هزار و ۳۱۵ واحد، در حوزه بازآفرینی برای سه هزار و ۳۶۸ واحد، در خودمالک روستایی برای ۱۴ هزار و ۲۴۳ واحد قرارداد مشارکت مدنی بسته شده است.
وی یادآوری می کند: اداره کل راه و شهرسازی متولی ساخت مسکن در شهرهای بالای یکصد هزار نفر و بنیاد مسکن و شرکت عمران شهر جدید سهند متولی ساخت مسکن در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت هستند و در امورات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن فعالیت می کنند.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: برای تامین زمین در این طرح، کارهای عمده انجام شده و تامین زمین برای متقاضیان این طرح در شهرهای فاقد زمین در حال انجام است تا بتوان در پایان دولت سیزدهم سهمیه مشخص شده برای این استان در این طرح را تحقق داد.
نجفیان، می افزاید: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب و سال جهش تولید با مشارکت مردم، سیاست اصلی دولت تامین زمین و اعطای تسهیلات برای متقاضیان این طرح و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی از سوی دستگاه های خدماتی است.

اختصاص زمین برای ساخت ۳۳ هزار واحد مسکن روستایی در آذربایجان شرقی
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این بنیاد متولی شناسایی زمین و ساخت مسکن در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت است، گفت: بر اساس طرح دولت برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در سطح کشور در قالب طرح نهضت ملی مسکن، سهمیه این استان در بخش روستایی ساخت سالانه ۱۲ هزار واحد است.
«حجت الله سروری»، می افزاید: از این تعداد، تاکنون برای ۳۳ هزار واحد، زمین اختصاص یافته و برای بیش از ۲۰ هزار واحد نیز قرارداد منعقد شده و عملیات اجرایی آن ها آغاز شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در قالب این طرح تا پایان دولت سیزدهم ۴۸ هزار واحد روستایی احداث و تحویل متقاضیان شود، اظهار می کند: در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت نیز حدود ۷۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی، واجد شرایط شناخته شده و چهار هزار و ۱۵۰ متقاضی واریزی اولیه را پرداخت کرده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای متقاضیان روستایی طرح نهضت ملی مسکن پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات اعطا می شود، گفت: تاکنون چهار هزار و ۶۰۰ واحد مسکن روستایی در قالب دو مدل گروه ساخت و بنیاد ساخت تعیین تکلیف شده است.
سروری، از متقاضیان این طرح در روستاها خواست، آورده شخصی خود را زودتر پرداخت کنند تا در اجرای پروژه وقفه ایجاد نشود و از تسهیلات بانکی این طرح برای تکمیل پروژه استفاده شود.

اجرای ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در این شهر نیز همپای سایر شهرها توسط این شرکت اجرا می شود، گفت: در اجرای این طرح، ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد در این شهر در حال اجراست.
«فرهاد سعیدی»، می افزاید: از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ واحد به صورت خودمالکی، دو  هزار واحد با تامین زمین از سوی این شرکت توسط نیروهای مسلح و ۱۸ هزار واحد نیز توسط سازندگان طرف قرارداد این شرکت اجرا می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۷۵ واحد از واحدهای اجرای شده توسط شرکت عمران شهر جدید سهند و ۲۳۰ واحد خودمالکی آماده افتتاح است، اظهار کرد: با توجه به نظارت لایه به لایه مهندسان ناظر در اجرای پروژه های شهر جدید سهند، واحدهای ساخته شده در این شهر از لحاظ فنی و کیفی در سطح کشور بی نظیر است.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند با اشاره به اینکه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه هایی که تسهیلات دریافت کرده اند به طور متوسط ۴۲ درصد است، می گوید: واحدهای ساخته شده در این شهر به طور کامل با پکیج روشن و رعایت تمام استانداردهای مربوط در ساخت مسکن تحویل متقاضیان می شود.
سعیدی، ادامه می دهد: آورده شخصی متقاضیان در ابتدای اجرای این طرح پایین بود ولی با توجه به مراحل پیشرفت این طرح و سودآوری آن برای متقاضیان، اکنون روند واریز آورده شخصی افراد سرعت یافته است.
وی ایجاد زیرساخت و تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی را از عمده مشکلات اجرای این طرح در این شهر اعلام کرد و یادآوری می کند: بر اساس مصوبه دولت، یک سوم از هزینه ایجاد تاسیسات زیربنایی در این طرح به عهده وزارت راه و شهرسازی، یک سوم از منابع استانی و یک سوم از طریق دستگاه های خدمات رسان تامین می شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند با تاکید بر اینکه این شرکت در تامین زیرساخت های زیربنایی مشکلی ندارد و آماده همکاری با سایر متولیان در این حوزه است، می گوید: ایجاد زیرساخت و تاسیسات روبنایی در این شهر از سوی دستگاه های خدمات رسان نیازمند ورود جدی مدیران ارشد استان به این حوزه است.
سعیدی با انتقاد از اینکه دستگاه های خدمات رسان برای ارایه خدمات روبنایی در شهر جدید سهند استقبال نمی کنند، می افزاید: بر اساس قانون، دستگاه های خدمات رسان باید مانند سایر شهرها، در شهرهای جدید نیز مستقر شده و به مردم خدمات ارایه کنند.
وی اظهار می کند: در قالب اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز یک هزار و یکصد واحد در این شهر به صورت گروه ساخت تحویل واجدان شرایط شده، برای ۳۲۴ زوج نیز قطعه زمین اختصاص یافته و در راستای قانون حمایت از ایثارگران نیز برای ۱۷۷ متقاضی واجد شرایط زمین اختصاص یافته است.
انتهای پیام/
طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌شرقی روی ریل سرعت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار