استاندار آذربایجان شرقی:

امسال، فصل جدیدی برای رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان‌ آذربایجان‌شرقی است

1403/01/29 - 10:45 - کد خبر: 111567 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: فصل جدیدی برای رشد و توسعه دانش بنیان ها در سال 1403آغاز می شود و هیچ کس نباید در این زمینه بدون ماموریت باشد، چرا که اگر خواستار رشد و پیشرفت هستیم باید باور داشته باشیم که راهی جز اقتصاد دانش‌بنیان وجود ندارد.

به گزارش نصر، مالک رحمتی در اولین جلسه ستاد اقتصاد بنیان در سال 1403 با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان اولویت اول رهبر انقلاب در نام‌گذاری سال های گذشته بوده است و تولید، دغدغه مهم یک دهه اخیر، گفت:  به طور ویژه مقوله اقتصاد دانش بنیان و تولید داخلی بر مبنای علم نقش مهمی را در نام‌گذاری سال‌های شمسی توسط رهبر انقلاب داشته است و ایشان سال 92 به درون گرا و برونگر بودن اقتصاد دانش بنیان با اتکا به ظرفیت های درونی اشاره کردند.
وی با اشاره به میزان مطالبه گری در حوزه دانش بنیان، افزود: متاسفانه دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند در این خصوص جامه عمل بپوشانند و تا به امروز لنگان لنگان جلو آمدیم این در حالی است که شاید بشود درصد اقتصاد دانش بنیان را در اقتصاد کلان هم مطرح کرد، اما تا به امروز به آمار قابل ارائه نرسیدیم.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید به اینکه تعدد قوانین، حمایت ها و بروکراسی های اداری سبب سردرگمی شرکت های دانش بنیان شده است، ادامه داد: در بین این قوانین و حمایت ها گم شده ایم و هیچ کس سوالی در مورد اهمیت و تاثیر آن در خصوص اقتصاد دانش بنیان نمی پرسد.
این گزارش حاکی است، استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه از مدیران دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی خواستار تدوین برنامه عملیاتی جهش تولید دانش‌بنیان استان برای سال 1403 شد و رفع سردرگمی در قوانین شد.
رحمتی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: باور من این است، راه میان بر جهش تولید استفاده از علم شرکت های دانش بنیان است.
وی با بیان اینکه هیچ کس نباید در این زمینه بدون ماموریت باشد، چرا که اگر خواستار رشد و پیشرفت هستیم باید باور داشته باشیم که راهی جز اقتصاد دانش‌بنیان وجود ندارد، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات ما را حل کنند و با وجود این شرکت‌ها، هیچ بن‌بستی در بخش تولید و صنعت نباید وجود داشته باشد.
رحمتی با اشاره به اینکه پراکندگی خدمات شرکت های دانش بنیان را سردرگم کرده است، گفت: شرکت های دانش بنیان امسال را سال رخ نمایی و طلایی تلقی کنند، امسال آماده این هستیم که از حمایت ها با همه فراز و نشیب ها نتیجه بگیریم.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حال حاضر استان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه پنجم کشور را دارد و امسال باید به رتبه سوم برسیم که با وجود ظرفیت‌های استان، هدف دور از انتظاری نیست.
رحمتی به چهار هدف اصلی همکاری و هم افزایی با شرکت های دانش بنیان، گفت: کمک به کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیر کردن محصولات تولیدی چهار سرفصل مهمی است که انتظار داریم بخش خصوصی در همکاری با این شرکت ها پیش ببرد.
وی اضافه کرد: چیزی که دشمن روی آن تمرکز دارد افزایش فشار اقتصادی است و نکته مقابل این فشار جذب اعتماد جوانان و استفاده از علم است.
نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی در ادامه به حمایت ملی و استانی در قالب برنامه همگرایی برای شرکت دانش بنیان و شرکت های قدرتمند بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: مصوبه هیأت دولت مبنی بر اختصاص حداقل پنج درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و 20 درصد از منابع مصوب جز دو بند ب تبصره 18 قانون بودجه به طرح‌های تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری با تشخیص و تصویب شورای برنامه‌ریزی استان، تبیین شده است و این مصوبه منابع خوبی در اختیار استان قرار می‌دهد و امسال از این محل هم می‌توانیم حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.
استاندار آذربایجان شرقی به لزوم توجه جدی دستگاه‌ها به خرید محصولات دانش‌بنیان بر اساس قانون جهش تولید، تشکیل صندوق‌های خطرپذیر، مشارکت فعال دانشگاه‌های استان در تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیل‌گری در فرایند ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پیگیری اجرای تفاهم‌نامه استانداری با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد.
وی در ادامه به لزوم تسریع در راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز تاکید کرد و گفت: همه دانشگاه باید نقشه راه، برنامه و هدف سالانه خود را مشخص کنند.
وی ضمن اشاره به مطالبه ای که از دانشگاه های استان دارد، ادامه داد: دانشگاه‌ها باید سهم خود را در تاسیس شرکت های دانش بنیان با همکاری هیات علمی ها پیگیری کنند و همه دانشگاه باید نقشه راه و برنامه و هدف سالانه خود را مشخص کنند.
 رحمتی با تاکید بر اینکه فصل جدیدی برای رشد و توسعه دانش بنیان ها در سال 1403آغاز می شود، افزود: هیچ کس نباید در این زمینه بدون ماموریت باشد، چراکه اگر خواستار رشد و پیشرفت هستیم باید باور داشته باشیم که راهی جز اقتصاد دانش‌بنیان وجود ندارد.
این گزارش می افزاید پیش از این، رحمتی در جلسه گروه کاری زنجیره‌های ارزش استان نیز با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در تکمیل این زنجیره گفته بود: در عرصه اقتصاد به فرهنگ دانش پایه و اعتماد و اعتقاد به جوانان نیاز داریم، چرا که وقتی جوانی و علم و تجربه در کنار هم قرار بگیرد سرعت پیشرفت بیشتر خواهد شد.
رحمتی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، به  یکی از شاخص هایی که در استان برای سنجش میزان پیشرفت و عملکرد دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرده و گفته بود: میزان استفاده از شرکت های دانش بنیان است و اینکه با چند شرکت دانش بنیان کار می‌کنیم  و برای همه دستگاه های متولی رشد اقتصادی در استان یک شاخص برای استفاده و همکاری با شرکت های دانش بنیان تعریف شود، چرا که اگر بخواهیم واقعا کار انجام شود باید شاخص داشته باشیم،جهش تولید بدون توجه به شرکت های دانش‌بنیان و طرفیت مردمی امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم به شعار سال جامه عمل بپوشانیم باید به این موضوع مهم توجه کنیم.
انتهای پیام/
امسال، فصل جدیدی برای رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان‌ آذربایجان‌شرقی است گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار