معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

افزایش ۱۵.۶۹ درصدی لقاح مصنوعی دام در آذربایجان شرقی

1403/01/25 - 14:55 - کد خبر: 111324 نسخه چاپی

نصر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۵.۶۹ درصدی آمار تلقیح مصنوعی دام در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ در استان خبر داد.

به گزارش نصر، صمد زمانزاد قویدل گفت: در سال گذشته تعداد ۳۳ هزار و ۸۵۵ راس دام اصیل ۶۰ هزار و ۵۸۶ راس دام دو رگ، پنج هزار و ۹۱۲ راس دام بومی و سه هزار و ۳۹۵ راس گاومیش با استفاده از ظرفیت شبکه تلقیح مصنوعی استان ایجاد شده اند.
وی افزود: در آذربایجان شرقی ۱۸۳ نفر مامور تلقیح مصنوعی دام فعال هستند و معاونت بهبود تولیدات دامی با معرفی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها به تجهیز آنها به وسایل موردنیاز تلقیح مصنوعی از قبیل کانتینر، حمل اسپرم و تفنگ تلقیح مصنوعی اقدام کرده که علاوه بر اشتغال زایی برای این افراد صنعت دامپروری استان نیز از مزایای تلقیح مصنوعی دام بهره‌مند شده است.
زمانزاد قویدل ادامه داد: از مزایای تلقیح مصنوعی می‌توان به نیاز نداشتن به دام نر و جلوگیری از صرفه هزینه‌های زیاد ناشی از پرورش و نگهداری دام نر به منظور جفت گیری و همچنین جلوگیری از افزایش همخونی به علت استفاده نکردن انحصاری از دام‌های نر گله و افزایش بازدهی تولید مثل اشاره کرد.
وی گفت: تلقیح مصنوعی یکی از راهکار‌های افزایش ظرفیت ژنی و توسعه دامداری‌های روستایی محسوب می‌شود.
انتهای پیام/ 
افزایش ۱۵.۶۹ درصدی لقاح مصنوعی دام در آذربایجان شرقی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار