دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

حجم آب دریاچه ارومیه به دو میلیارد مترمکعب رسید

1403/01/25 - 14:00 - کد خبر: 111321 نسخه چاپی

نصر: دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت:حجم آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد مترمکعب رسید.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان عصر جمعه در حاشیه جشنواره فرهنگی ورزشی دریاچه ارومیه در گفت وگوبا خبرنگاران با اشاره به اینکه حجم کنونی آب دریاچه ارومیه از ۲ میلیارد مترمکعب عبور کرده است، افزود: با توجه به ورودی آب ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه، تاکنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده است.
وی ادامه داد: فاز دوم احیای دریاچه ارومیه با مشارکت و همراهی مردم، مدیریت منابع آبی و تغییر الگوی کشت تحقق خواهد یافت.
معتمدیان با اشاره به اقدامات کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه برای خلق لحظات خوب و یا نشاط برای مردم منطقه، افزود: حضور بی‌سابقه مردم استان و منطقه در جشنواره، بیانگر عشق و علاقه آنها به دریاچه زیبای ارومیه است.
وی همچنین با اشاره به نقش سفر رئیس‌جمهور محترم به آذربایجان‌غربی و تغییرات ساختاری در ستاد احیای دریاچه ارومیه در بهبود وضعیت این دریاچه، خاطرنشان کرد: با حمایت و پیگیری‌های حضرت آیت‌الله رئیسی ریاست محترم جمهوری و دولت مردمی سیزدهم، تمامی پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به شکل هر سه ماه یک‌بار به اتمام رسیده و آخرین پروژه نیز به زودی با انتقال آب از کانال بادین آباد خاتمه می‌یابد.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به برخی از تصمیمات این کارگروه نیز اشاره کرد و افزود: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه رهاسازی آب از سدهای استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان به سمت دریاچه ارومیه را از آذرماه سال گذشته آغاز کرده و نظارت‌ها بر روند رهاسازی و تأمین حق آبه دریاچه تشدید شده است.
معتمدیان همچنین با بیان اینکه بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی در کوتاه‌مدت و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: بارندگی‌ها در بلندمدت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۸ درصد افزایش یافته است.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رویکرد جدید دولت در خصوص توجه به حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه نیز اشاره کرد و یادآور شد: توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه جهت همراهی مردم در دستورکار قرار گرفته است.
معتمدیان با اشاره به علاقه وافر مردم به دریاچه ارومیه، افزود: برنامه‌های نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در راستای مردمی سازی مدیریت منابع آبی، نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه است.
انتهای پیام/
حجم آب دریاچه ارومیه به دو میلیارد مترمکعب رسید خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار