معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت کشور/ مشکل ناترازی بنزین جدی است

1403/01/23 - 20:18 - کد خبر: 111253 نسخه چاپی

نصر: معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اجرای راهکارهای مندرج در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را رویکردی ضروری در جهت رفع ناترازی بنزین بیان کرد.

به گزارش نصر، سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار «نصر» افزود: یکی از بزرگترین چالش‌های کشور در حال حاضر مصرف بی رویه انرژی است که از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیرزمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد. این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حامل‌های انرژی است، به گونه ای که طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: لذا مهمترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، تنوع بخشی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، بر اجرای آنها تاکید شده است.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به  ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است، اظهار کرد: در سال‌های آغازین اجرای این قانون در نیمه دوم دهه هشتاد و نیمه اول دهه نود، با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت این شاخص محقق شده است که این امر نشان می دهد اجرای دقیق این قانون، می تواند رافع معضل ناترازی بنزین در حال حاضر باشد.
عزیزی در ادامه گفت: طی سال‌های اخیر به تدریج از این شاخص دور شده ایم به گونه ای که هم اکنون این رقم به دو برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است و این مسئله باید مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه این قانون ضمن هدف‌گذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف نموده است، تصریح کرد: برخی از این تکالیف با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرای برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاصی است که از جمله این راهکارها از رده خارج نمودن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل و نقل همگانی، بهینه سازی تقاضای حمل و نقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، تنوع بخشی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین از جمله CNG و ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حمل و نقل کشور، توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، آموزش و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقاء استاندارد تولید خودرو و موتورسیکلت بوده است که قانون‌گذار در همین قانون با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرای آن‌ها تاکید نموده است که اثرات اجرای آن‌ها در کنترل مصرف سوخت در دهه موفق یادشده، اثبات شده است، لذا این رویکرد باید مجدداً مورد تقویت قرار گیرد.
انتهای پیام/
لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت کشور/ مشکل ناترازی بنزین جدی است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار