رییس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی؛

اتاق بازرگانی تبریز در حوزه گردشگری نقش‌آفرین باشد

1403/01/20 - 11:07 - کد خبر: 111099 نسخه چاپی

نصر: کارشناس، فعال بخش خصوصی و رییس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی گفت: اتاق بازرگانی به عنوان یکی از فراگیرترین نهادهای غیردولتی و متمول باید در حوزه توسعه صنعت گردشگری استان و تبریز نقش آفرینی کند.

به گزارش نصر، رشید رجب پور روز دوشنبه در گفت وگویی، با ابراز تاسف از اینکه تاکنون اتاق بازرگانی که جزو ذی نفعان اصلی صنعت گردشگری است هیچ گامی در راستای توسعه این صنعت برنداشته است، یادآور شد: هرچند کمیته گردشگری در این مجموعه وجود دارد، اما هنوز اقدامی اساسی انجام نداده و راکد است ، در حالیکه اعتبارات و بودجه های کلانی توسط اتاق بازرگانی در زمینه های مختلف هزینه می شود.
وی ورود هر گردشگر به استان را به معنی ایجاد درآمد برای زیرمجموعه های اتاق بازرگانی دانست و با اشاره به اینکه تمام اصناف، کسبه، واحدهای تولیدی و صنعتی سود ناشی از هزینه کردهای هر گردشگر را نصیب خود می کند، افزود: بر همین اساس اتاق بازرگانی باید نسبت به انتفاع خود، هزینه های لازم برای توسعه صنعت گردشگری از جمله مساله مهم تبلیغات را برعهده بگیرد.
رجب پور یکی از راهکارهای مهم و اصلی برای توسعه صنعت گردشگری را موضوع مهم و تاثیرگذار تبلیغات و شناساسی ظرفیت های گردشگری هر منطقه دانست و با طرح این پرسش که اتاق بازرگانی تبریز تاکنون در این خصوص چه اقداماتی کرده است؟ خواستار توجه بیشتر این اتاق به موضوع گردشگری شد.
وی نقش سایر نهادهای عمومی غیردولتی همچون شهرداری ها در توسعه صنعت گردشگری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در تمام شهرهای گردشگرپذیر جهان، شهرداری ها نقش اول و محوری را در حوزه معرفی و تبلیغات و برگزاری انواع نمایشگاه ها دارند، اما این مهم در تبریز و آذربایجان شرقی به بوته فراموشی سپرده شده است.
رجب پور کاهش میزان ورودی گردشگر به آذربایجان شرقی و تبریز به خصوص در حوزه گردشگری خارجی را ناشی از نبود تبلیغات لازم و مفید بیان و اضافه کرد: باید توجه داشت که هر گونه توسعه و پیشرفت در این صنعت پردرآمد تنها از طریق ارایه بسته های تبلیغاتی میسر است که نمونه آن را ترکیه سال ها قبل با صرف هزینه های بسیار بالا انجام داد و هم اکنون با کمترین هزینه در این زمینه، اقدام به جمع آوری درآمدهای حاصله می کند.

برگزاری تورهای خبرنگاری راهکار اصلی برای توسعه صنعت گردشگری است
وی یکی از راهکارهای بسیار تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری را برگزاری اینفوتورهای داخلی و خارجی برای گروه های مرجع و خاص از جمله جامعه خبری و رسانه های گروهی و نیز صاحبان آژانس های گردشگری دانست و افزود: با توجه به تاثیرگذاری تبلیغاتی خبرنگاران، باید نسبت به اجرای چنین تورهایی حداقل برای کشورهای منطقه و همسایه اقدام شود که در این راستا باید اتاق بازرگانی و شهرداری تبریز پیش گام باشند.
رجب پور ادامه داد: بدون شناخت نهادهای مرجع همچون رسانه ها و آژانس های گردشگری از ظرفیت ها و امکانات گردشگری تبریز و آذربایجان شرقی، امکان ایجاد تحولات عمیق در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: در صورت همکاری و هماهنگی بین اتاق بازرگانی و شهرداری تبریز با انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی و نیز جامعه رسانه ای، می توان از فرصت تابستان آینده برای معرفی داشته های حوزه گردشگری منطقه برای رونق گیری این صنعت بهره برداری کرد.
رییس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی از فعالیت تعداد ۲۸۰ آژانس مسافرتی و گردشگری در استان خبر داد و با بیان اینکه از این تعداد ۱۷۰ دفتر در تبریز فعالیت دارند، گفت: این استان پس از استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس در رده پنجم بیشترین تعداد آژانس های گردشگری در کشور قرار دارد.
رجب پور یکی از چالش های اصلی آژانس های گردشگری و مسافرتی آذربایجان شرقی را ناشی از کاهش درآمدها دانست و یادآور شد: متاسفانه در ایام تعطیلات نوروزی امسال هیچ یک از آژانس های استان به جز ۲ مورد که آنها نیز اقدام به گران فروشی می کنند، درآمد قابل توجهی نداشته اند و این درحقیقت زنگ خطر جدی برای صنعت گردشگری استان است.
وی با تاکید بر اینکه انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی در تلاش است تا با هر تخلف در گران فروشی در این حوزه جلوگیری کند، اظهار کرد: متاسفانه با وجود هشدارهای جدی در این زمینه، تعداد بسیار محدودی از آژانس ها اقدام به فروش تورهای ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریالی به قیمت های بالای ۳۰۰ میلیونی می کنند.
رجب پور مسئول نظارت بر فروش بلیت های هواپیمایی را سازمان هواپیمایی کشور اعلام و اضافه کرد: جای بسیار تاسف است که این نهاد فعالیتی در حوزه نظارتی ندارد و این امر باعث بروز و ظهور گران فروشی ها می شود.
وی ظرفیت های گردشگری و زمینه های جلب و جذب گردشگر داخلی و خارجی به کشور و استان را بسیار بالا و متنوع دانست و گفت: چنانچه دولت حمایت های لازم و کافی را از فعالان حوزه گردگشری عملی کند، بدون تردید آذربایجان شرقی و تبریز، عقب ماندگی های گذشته را به سرعت جبران می کند و خیل عظیم گردشگر از داخل و خارج به استان های مختلف سرازیر می شود.
رجب پور اتخاذ سیاست های سلیقه ای در حوزه گردشگری را از عوامل مهم در ایجاد بی انگیزگی بین فعالان بخش خصوصی برشمرد.
وی خواستار ریشه کنی دلال بازی در حوزه گردشگری، آژانس های مسافرتی و ایرلاین ها شد و گفت: اینکه ۹۰ درصد آژانس های مسافرتی و گردشگری مجوزهای خود را با دلال بازی، رانت و رابطه اخذ می کنند، امری تاسف بار است که نتیجه این رویه را در میزان درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری می بینیم.
انتهای پیام/
اتاق بازرگانی تبریز در حوزه گردشگری نقش‌آفرین باشد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار