رئیس کمیسیون امور بین الملل مرکز وکلا؛

حمله به کنسولگری یک کشور، ناقض اصول حقوق بین الملل است

1403/01/14 - 14:50 - کد خبر: 110866 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون امور بین الملل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به تشریح حقوق بین المللی کشورمان در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق پرداخت و گفت: حمله به کنسولگری یک کشور، ناقض اصول حقوق بین الملل بوده و نقض حاکمیت ملی دولت‌ها و حریم امنیتی دولت‌ها تلقی می‌شود.  

به گزارش نصر، مرتضی عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر قدر که به پایان رژیم غاصب صهیونیست نزدیک می‌شویم‌، طبیعتا این فشارها هم به جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت بیشتر می‌شود. رژیم اسرائیل مانند گربه‌ای است که هروقت به کنج می‌رود و راهی برای رهایی خویش نمی یابد، لذا ناگزیر به عنوان آخرین راه نجات، چنگ اندازی را امتحان می کند.
وی افزود: نه تنها واقعیت‌های میدانی غزه بلکه دنیا نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی عملا به پایان خود هر روز نزدیکتر می‌شود. 
وی ادامه داد: روز گذشته در سحرگاه دومین شب از لیالی مبارک قدر، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق مورد تهاجم هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و چند تن از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی که سابقه نظامی دارند، به شهادت رسیدند و ساختمان کنسولگری نیز به طور کلی تخریب شد. 
وی افزود: کنسولگری به عنوان بخشی از خاک کشور فرستنده در خاک کشور میزبان و نماد حاکمیت و استقلال کشور فرستنده تلقی می‌شود و حمله به کنسولگری به معنی نقض حریم امنیتی و تجاوز به خاک کشور فرستنده و توهین به آن کشور و خدشه دار کردن وجهه بین‌المللی است، بنابراین در حقوق بین‌الملل (کنوانسیون وین‌) حمله به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها ممنوع اعلام شده است.

برای احقاق حق خود نیازی به تأیید یا تکذیب سازمان‌های بین‌المللی نداریم
وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی از نگاه جمهوری اسلامی ایران یک رژیم جعلی و غیرقانونی است و به فرموده حکیمانه و منطقی حضرت امام راحل که به خط استراتژیک ایران اسلامی تبدیل شده است، باید از جغرافیای سیاسی جهان محو شود. اما سازمان ملل، این رژیم خبیث و جنایتکار را به رسمیت شناخته است. رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین شناخته شده در حقوق بین‌الملل به کنسولگری ایران در یک کشور ثالث حمله نظامی کرده است، بنابراین و بر اساس اصل «‌مقابله به مثل‌/ retaliation» حمله به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های رژیم جعلی اسرائیل در هر یک از کشورهای دیگر، حق مسلم ایران اسلامی است و سازمان ملل متحد که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است باید اولاً؛ مفاد کنوانسیون وین و ثانیاً اصل شناخته شده مقابله به مثل در حقوق بین‌الملل را محترم شمرده و از حمله ایران به مراکز دیپلماتیک رژیم جعلی اسرائیل حمایت کند. اگرچه ما برای احقاق حق خود نیازی به تأیید یا تکذیب سازمان‌های بین‌المللی نداریم.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، قطعا به راحتی از کنار این حمله ددمنشانه عبور نخواهد کرد زیرا حمله به کنسولگری، علاوه بر تخریب اموال و ضررهای مادی قابل توجه که دبیرکل سازمان ملل نیز به آن اذعان و اشاره کرد، این حمله به شهادت دیپلمات‌های ارشد منتهی شده است. 
رئیس کمیسیون امور بین الملل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: کنوانسیون ۱۹۶۱ وین مربوط به روابط دیپلماتیک است که در آن به صراحت، احترام به سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، دیپلمات‌ها و کارکنان ماموریت های دیپلماتیک و کنسولی توضیح داده شده است. همچنین کنوانسیون ۱۹۶۳ وین نیز در مورد روابط کنسولی و کارکنان آن است.
 وی تاکید کرد: قواعد حقوق بین المللی عرفی به احترام به اماکن کنسولی تاکید دارد. رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی، عملا از خطوط قرمز قوانین بین الملل عبور کرده و جمهوری ایران مطابق قوانین، حق مقابله به مثل و مراجعه به مراجع ذیصلاح بین المللی دارند که قطعا دستگاه دیپلماسی و شورای امنیت ملی بهترین تصمیم موجود را در این خصوص خواهند گرفت.
وی با بیان این‌که مقابله به مثل جزو حقوق به رسمیت شمرده در حقوق بین الملل است، تاکید کرد: حمله به کنسولگری‌ها می‌تواند تنش در روابط بین الملل ایجاد کند و به وخامت صلح جهانی منجر شود. این امر می‌تواند صلح و امنیت بین المللی را به خطر بیندازد. با توجه به این موارد، حمله به کنسولگری‌ها به عنوان یک عمل غیرقانونی و غیرقابل قبول تلقی شده و توسط جامعه بین المللی همواره محکوم می‌شود.
عبدی افزود: جمهوری اسلامی شکایت خود را نسبت به این حمله به شورای امنیت تقدیم کرده و در مراجع ذیصلاح بین المللی نیز پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد، ضمن این‌که این پیگیری‌ها ناقض حق جمهوری اسلامی ایران بر مقابله به مثل در زمان و مکان مورد نظر خویش نخواهد بود و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قصائیه نیز در این خصوص در اولین ساعات بیانیه داده و اعلام کرده که حاضر به همکاری حقوقی بین المللی به صورت کامل و جامع  در این امر است.
انتهای پیام/
حمله به کنسولگری یک کشور، ناقض اصول حقوق بین الملل است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار