مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان؛

۷۰ پروژه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در دست مرمت است

1403/01/09 - 17:28 - کد خبر: 110782 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در زمان حاضر تعداد ۷۰ پروژه مرمتی در حوزه میراث فرهنگی این استان در دست اجرا است.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، توجه به میراث فرهنگی و تمدنی و اجرای طرح های مختلف مرمتی در این راستا را یکی از سیاست های محوری دولت سیزدهم برشمرد و افزود: بر همین اساس در دو سال گذشته اعتبارات مناسبی برای اجرای این طرح ها در قالب سفرهای استانی رییس جمهور تخصیص یافته است.
وی پارسال را یکی از سال های خوب در حوزه مرمت آثار تاریخی و بناهای قدیمی آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: علاوه بر کلانشهر تبریز که دارای ابنیه ها و آثار و خانه های تاریخی متعدد است، در تمام شهرستان های استان طرح های مرمتی را شروع شد و تعدادی به اتمام رسید و بخشی از آنها نیز به دلیل زمان بر بودن در ماه های آینده تکمیل خواهد شد.
حمزه زاده مرمت و بازسازی مسجد و مدرسه مجموعه بزرگ و بی نظیر حسن پادشاه و ارک علیشاه، مجموعه ربع رشیدی و تعدادی از خانه های قدیمی تبریز از جمله خانه فتح الله اف تبریز، مرمت و بهسازی مساجد و حمام های قدیمی در شهرستان های مرند و جلفا، میانه و شبستر را از جمله طرح های مرمتی حوزه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بیان کرد.
وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی ضامن توسعه هویت مند کشور است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: لازمه توسعه پایدار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه ویژه به مباحث هویتی و فرهنگی ملت ها است.
حمزه زاده شناسایی، نگهداری و انجام تحقیق و پژوهش های مختلف پیرامون آثار و ابنیه های باستانی را از جمله رسالت ها و ماموریت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان و اظهار کرد: بر همین اساس می توان با عمل به این سه رسالت مهم نسبت به حفظ و احیای آثاری هویتی کشور و استان همت گمارد.
وی با بیان اینکه احیا و مرمت خانه های تاریخی استان یکی از اولویت های اصلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، گفت: مرمت خانه های قدیمی جزو برنامه های اصلی ماست که تلاش می شود عملیات بازسازی، بهسازی و مرمت آنها به موقع اجرا و برای حافظه تاریخی و هویت منطقه احیا شود.
حمزه زاده با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارای جاذبه های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که خانه ها و محوطه های باستانی یکی از آثار تاریخی و دیدنی آن به شمار می رود، نوع معماری این آثار که تلفیقی از انواع معماری هاست را در سطح استان و حتی کشور بی مانند و حداقل کم نظیر دانست.
وی وجود افزون بر ۴۰۰ خانه قدیمی را یکی از بزرگترین ظرفیت های گردشگری و تاریخی تبریز یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه میراث فرهنگی با اعتبارات بسیار اندک خود تنها می تواند معدودی از خانه ها را تملک و نسبت به بازسازی و احیای آنها اقدام کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: باید توجه داشت که نگهداشت این آثار و میراث تمدنی و فرهنگی نیازمند کمک و همکاری سایر نهادها و ارگان های استانی، ملی و شهرستانی است.
آذربایجان شرقی با برخورداری از انواع جاذبه های گردشگری و داشتن چهار هزار اثر، ابنیه و محوطه تاریخی و باستانی که ۲ هزار و ۲۶ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، از استان های گردشگری پذیر ایران به شمار می رود.
مجموعه های بازار تاریخی تبریز، کلیسای سنت استپانوس و کاروانسراهای خواجه نظر جلفا، گویجه بل و جمال آباد میانه از آثار جهانی آذربایجان شرقی است.
انتهای پیام/
۷۰ پروژه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در دست مرمت است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار