خبر/

کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بیکاری در زمستان/ نرخ بیکاری تک‌رقمی در ۲۰ استان

1403/01/04 - 12:39 - کد خبر: 110644 نسخه چاپی

نصر: در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران نرخ بیکاری زمستان را ۸,۶ درصد اعلام کرد که نسبت به زمستان ۱۴۰۱ با کاهش ۱.۱ درصدی مواجه شده است. احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال، برگزاری جلسات شورای اشتغال با حضور رئیس‌جمهور و توسعه سامانه رصد شغل از جمله اقدامات دولت برای کاهش بیکاری در کشور است.

به گزارش نصر، بنابر آخرین گزارش مرکز آمار درباره نرخ بیکاری، زمستان گذشته، ۴۰,۸ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر در زمستان ۱۴۰۲، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱) سه درصد افزایش یافته است.
بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸,۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور، بیکار بوده‌اند.
بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری اما حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۱.۱ درصد کاهش یافته است. در بهار ۱۴۰۲ شاهد نرخ بیکاری ۸.۲ درصدی، در تابستان نرخ بیکاری ۷.۹ درصدی و در پاییز نرخ بیکاری ۷.۶ درصدی را تجربه کردیم.
در سالی که گذشت، یکی از شاخص‌هایی که بهبود خوبی را تجربه کرد مربوط به نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان است که این پیام را می‌دهد چه تعداد از جمعیت شاغلان و بیکاران فارغ‌التحصیل هستند و تحلیل‌های آن برای کیفی بودن بازار کار بسیار مهم است که در سه فصل ابتدایی سال ۱۴۰۲ کاهشی بوده است. این نشان از کیفیت شغل‌های ایجاد شده در بازار دارد. آخرین آمار حکایت از کاهش نرخ بیکاری ۱.۲ درصد از جمیعت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی دارد. نرخ بیکاری این افراد در زمستان ۱۴۰۲ به ۱۱.۶ درصد رسید که این عدد نسبت به پاییز ۱۴۰۲ با افزایش ۲ دهم درصدی مواجه شده است.
نرخ بیکاری طبق آخرین گزارش مرکز آمار در ۲۰ استان تک‌رقمی شده که نسبت به فصل قبل چهار استان از این رسته کم شده‌اند. دولت سیزدهم امیدوار است تا پایان این دولت بتواند نرخ بیکاری در همه استان‌ها را تک‌رقمی کند.

دولت برای کاهش نرخ بیکاری چه کرد؟
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت سیزدهم برای کاهش نرخ بیکاری انجام داد، برگزاری جلسات شورای عالی اشتغال به ریاست آیت‌الله رئیسی بود؛ در این جلسات، علاوه بر رئیس‌جمهور، تمامی وزرا و استانداران نیز حضور دارند و نظرات خود را بیان می‌کنند.

نظارت‌های سخت‌گیرانه در حوزه ایجاد اشتغال
یکی دیگر از سرفصل‌های مهم که تأثیر مستقیمی بر بازار کار در دولت مردمی سیزدهم دارد، نظارت و هدایت حاکمیت در حوزه اشتغال است. روش سخت‌گیرانه نظارتی که دولت برای ارائه گزارش درست به مردم دارد، نشان می‌دهد دولت برای حوزه اشتغال و بهبود آن پای کار آمده است. برای این کار همه زیرساخت‌های حوزه کار را با کدملی تعریف کرده تا گزارش‌ها شفاف باشند.
اکنون بیش از ۲۳ هزار کاربر دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور در حال کار کردن در مسیر رونق‌بخشی به بازار کار هستند. اشتغال کشور به سه شکل تماس، پیامک و میدانی رصد می‌شود. برایند این سه مرحله، گزارشی است که به مردم و نهادهای حاکمیتی ارائه می‌دهیم.

ورود ۳۳ هزار نفر به بازار کار از طریق سامانه جست‌وجوی شغل
تیرماه ۱۴۰۲ برای بهره‌وری بیشتر کاریابی و جست‌وجوی شغل، سامانه جستجوی شغل ایجاد شد. آیین‌نامه ایجاد این سامانه در سال ۱۴۰۱ به تصویب هیأت وزیران رسید و از تیر ماه سال ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد.
بر اساس آخرین آماری که خبرنگار ایرنا از سامانه جست‌وجوی شغل به دست آورده است، اکنون ۳۰۵ هزار فرصت شغلی در این سامانه به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳۳ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند.

احیای واحدهای راکد یا نیمه‌کاره برای ایجاد فرصت‌های اشتغال
گام دیگری که برای رونق بازار کار برداشته شد، احیای بیش از ۶ هزار واحدهای نیمه‌فعال و راکد بوده است که اکنون فعال شده و اثر زیادی بر اشتغال کشور داشته است.
اقدام دیگر دولت در حوزه اشتغال، تقویت زیست‌بوم ملی اشتغال است که مصوبه آن آبان ۱۴۰۰ با حضور همه دستگاه‌ها و رئیس‌جمهور در شورای‌ عالی اشتغال تصویب شد تا راهبردهای بازار کار به بهترین شکل پیگیری شود. یکی از موارد بسیار مؤثر در این بخش، تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف بوده است. مجوزهای مشاغل خانگی و مراکز مشاوره در گذشته تا ۱۰ ماه طول می‌کشید، اما با تهمیداتی که اندیشیده شده، اکنون در چند روز صادر می‌شود.
انتهای پیام/
کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بیکاری در زمستان/ نرخ بیکاری تک‌رقمی در ۲۰ استان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار