آقای استاندار! هوای آب تبریز را داشته باشید

1402/12/29 - 19:45 - کد خبر: 110577 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز در یادداشتی خطاب به استاندار آذربایجان شرقی خواستار توجه ویژه به مشکل کم‌آبی تبریز شد.

به گزارش نصر، روح الله رشیدی در یادداشتی خطاب به مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی نوشت:
 
مسئلهٔ «کم‌آبی» حالا دیگر ملموس‌تر از همیشه، خود را نشان می‌دهد. آنچنان‌که تبریز نیز ناباورانه با این مسئله دست‌به‌گریبان است. سال ۱۴۰۲، سخت‌ترین و تلخ‌ترین روزها و شب‌ها بر اغلب مناطق شهر گذشت. قطع مکرر و مستمر آب، خبری تکراری شد برای ما. از تابستان که عبور کردیم خیالمان کمی آسوده شد؛ زمستان نیز اما به کام گروه بزرگی اژ شهروندان تبریزی تلخ شد؛ قطعی آب در اوج بارش‌ها، تشدید مسئله را هشدار داد.
بی‌آنکه درصدد تحلیل عوامل بروز این مسئله باشیم، ناگزیر از تدبیر برای کاهش تبعات آن و جبران کاستی‌های دیروزمان هستیم. 
اولاً همه پذیرفته‌ایم که همه‌جا چنین مسئله‌ای وجود دارد و مناطق پرشماری از کشور، از سال‌ها پیش به این‌سو، گرفتار کم‌آبی هستند. 
ثانیاً همه به این باور رسیده‌ایم که آمادگی‌مان برای مدیریت این شرایط بسیار پایین بوده؛ لااقل، تدارکمان متناسب با ابعاد مسئله نبوده است. 
بنابراین لازم است همهٔ موثران و متولیان، گام‌های بلندتر و سریع‌تری برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در مدیریت منابع آبی تبریز بردارند. فهرست اقدامات لازم برای رسیدن به نقطهٔ مطلوب، قطعاً بلندبالاست، اما در میان این اقدامات، آنچه بیش از هر اقدامی احتمالاً موثرار واقع خواهد شد اتمام پروژهٔ موسوم به رینگ آبی تبریز است. پروژه‌ای که گزارش روشن و مستندی از میزان پیشرفت آن داده نمی‌شود اما تخمین‌ها حاکی‌ست که راه طولانی‌ای برای به‌ثمر نشستن دارد. یکی از پیامدهای فقدان چنین شبکه‌ای، توزیع ناعادلانهٔ منابع موجود و تشدید نارضایتی عمومی از یک‌سو و فشار مضاعف بر بخشی از منابع و استهلاک شبکه از سوی دیگر است. 
استاندار محترم، اگر می‌خواهد کار بزرگی برای تبریز انجام دهد، آستین بالا بزند و با حمایت نمایندگان مردم در مجلس، این پروژه را فعال نماید. درگیرسازی دولت، بویژه وزارت نیرو در این پروژه و جلب مساعدت مسئولان ارشد کشور، قطعاً به رفع رکود از این پروژه کمک خواهد کرد. 
در کنار این اقدام، سایر تدابیر زیرساختی و نرم‌افزاری نیز با همت عمومی قابل پیگیری‌ست.
انتهای پیام/
آقای استاندار! هوای آب تبریز را داشته باشید نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار