وزیر کشور؛

تعرفه ترجیحی اوراسیا فرصتی مناسب برای صادرات است

1398/10/12 - 15:56 - کد خبر: 11056 نسخه چاپی

نصر: وزیر کشور گفت : الحاق ایران به تعرفه ترجیحی اتحادیه اوراسیا فرصت مناسبی برای بنادر ایران به خصوص بنادر شمالی برای صادرات کالاهای غیر نفتی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از منطقه ویژه و بندر و دریانوردی امیرآباد در شرق مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: براساس توافق  اتحادیه اوراسیا، تعرفه ترجیحی برای حدود ۹۰۰ قلم کالای غیر نفتی اعمال می شود.
موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ماه امسال اجرایی شد. این موافقتنامه تبادل ۸۶۲ قلم کالا میان کشورهای عضو را تسهیل می کند که  ۳۶۰ قلم از این کالاها ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۵۰۲ قلم دیگر هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.
بر اساس توافق صورت گرفته، یک سال پس از اجرای موافقتنامه موقت، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع می شود. این مذاکرات که بر مبنای عملکردهای اقتصادی ایران در اتحادیه صورت می گیرد باید ظرف سه سال به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بینجامد.در صورت عدم موفقیت، موافقت‌نامه موقت تجاری بیین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا لغو خواهد شد.
وزر کشور گفت: پیوستن به ارواسیا یک فرصت مناسب اقتصادی برای صادرات فراهم کرد و باید تمام بنادر ما از جمله بنادر شمالی که ارتباط مستقیمی با کشورهای اوراسیا دارند از این موقعیت برای افزایش صادرات غیر نفتی استفاده کنند.
وی افزود : منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد در مازندران با ظرفیت های زیرساختی و زیربنایی خوب و فعالیت در حوزه های صنعتی، تجاری و گردشگری ، موقعیت خوبی برای صادرات کالاهای غیر نفتی دارد.
رحمانی فضلی گفت: بندر امیرآباد درحوزه صنعتی و تجاری فعالیت خوبی انجام داد و در حوزه گردشگری کارکرد زیادی نداشته که باید در این حوزه نیز فعال شود.
وی اضافه کرد: این بندر و منطقه ویژه اقتصادی می تواند در طرح گردشگری فعالیت خود را به صورت درون منطقه ای بین استان های شمالی از آستارا تا اینچه برون انجام دهد چون ظرفیت خوبی برای گردشگری دریایی در استان های شمالی وجود دارد.
وزیر کشور اظهار داشت: برای رونق گردشگری دریایی و بهره گیری از این ظرفیت ها باید از توانمندی و سرمایه بخش خصوصی استفاده کرد.
رحمانی فضلی گفت: بندر امیرآباد دارای ۱۵ اسلکه  با  ظرفیت بارگیری حدود هفت میلیون تنی است و باید از تمام این ظرفیت ها برای توسعه صادرات غیر نفتی به کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا استفاده شود.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی از حدود ۵۰ درصد از ظرفیت تخلیه و بارگیری و در مجموع اسکله بندر امیرآباد بهره گیری می شود و باید راهکاری برای بهره گیری بیشتر از این توانمندی و ظرفیت ها اندیشیده شود.
وزیر کشور شامگاه سه شنبه به همراه معاونان عمرانی و اقتصادی به استان مازندران سفر کرد.
شرکت نشست در شورای تامین و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و باردید از چند پروژه زیرساختی استان مازندران از مهمترین برنامه های این سفر بود.
بندرامیرآباد بندرگاهی است در حدود ۶۰ کیلومتری شرق شهرستان ساری مرکز استان مازندران قرار دارد که تاکنون حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بندر انجام شده است .
اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است. حجم تجارت کشورهای حوزه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۸۶۶ میلیارد دلار بود که از این میزان  ۳۲۰ میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور بوده است. بخش عمده واردات و صادرات در این حوزه مربوط به روسیه است.
در حال حاضر ایران سهم کمتر از سه دهم درصدی از بازار اوراسیا دارد ولی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سه کشور روسیه، قزاقستان و ارمنستان از این اتحادیه بدون واسطه همسایه ایران محسوب می شوند و دو کشور قرقیزستان و بلاروس هم به کشور ما نزدیک هستند، برخورداری از تسهیلات تجارت در حوزه ارواسیا می تواند صادرات ایران را متحول کند.
اگر چه تجارت آزاد در اتحادیه اوراسیا به این معنی نیست که تعرفه همه کالاها صفر شود ، ولی بخشی از کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در شرایط امن و بدون تغییر ردیف تعرفه ای قرار می گیرد و بخشی نزدیک به ۸۵ درصد نیز صفر می شود یا به حداقل تعرفه می رسد.
کارشناسان پیش بینی کرده اند که با امضای موافقت نامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها حداقل به ۱۰ تا  ۱۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
انتهای پیام/
تعرفه ترجیحی اوراسیا فرصتی مناسب برای صادرات است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار