زندانیان جرایم غیر عمد، چشم انتظار آزادی  

1402/12/28 - 13:11 - کد خبر: 110535 نسخه چاپی

نصر: معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی از برگزاری جشن گلریزان در فروردین ماه سال آینده خبر داد و گفت: جشن گلریزان یکی از مهترین و موثرترین رویدادهای ملی و استانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است که یک هفته پس از ولادت امام حسن مجتبی (ع) برابر با ۱۸ فروردین ماه در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، “رسول هاشمی” در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان‌اینکه ستاد دیه تنها متولی آزادی زندانیان جرایم غیر عمد است، اظهار کرد: ستاد دیه استان در سال‌جاری بالغ بر ۶۱۱ نفر از زندانیان غیر عمد با کمک خیران آزاد کرده ‌و به کانون خانواده بازگردانده که از این تعداد ۵۹۴ نفر مرد و ۱۷ نفر زن با مجموع بدهی هفت هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.
وی مسن ترین زندانی آزاد شده جرایم غیرعمد آذربایجان شرقی را ۷۸ ساله و جوان ترین آن‌ها را ۱۸ ساله اعلام کرد و افزود: ۳۷۵ نفر از زندانیان جرائم غیر عمر مربوط به محکوم مالی، ۲۰۲ به خاطر مهریه و ۵۲ به علت نفقه و فرزند مشترک بودند.
هاشمی کل بدهی های زندانیان آزاده شده آذربایجان شرقی در سالجاری را ۶ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال ابراز کرد ‌‌و گفت: در این راستا ستاد دیه استان نیز بالغ بر ۲۹۵ میلیارد ریال از شکات جلب رضایت کرده و ۵۴۰ میلیارد ریال نیز از طریق خانواده زندانیان تامین مالی شده است.
معاون ستاد دیه استان ابراز کرد: از مجموع بدهی های زندانیان آزاد شده جرایم غیر عمد آذربایجان شرقی، مبلغ ۳۲۸ میلیارد ریال نیز با کمک خیران به طور بلاعوض به شاکیان پرونده‌های مزبور پرداخت شده است.
هاشمی با استره به اینکه امسال محکوم دیه ناشی از حوادث کارگاهی نداشتیم، تصریح کرد: با توجه به دستورالعملی که در ترغیب افراد به بیمه‌ها بوده توانستیم از زندانی شدن افراد جلوگیری کنیم و در تصادفات رانندگی نیز با هماهنگی صندوق خسارات بدنی تاکنون زندانی محکوم دیه ناشی از تصادفات نداریم.
وی افزود: با توجه به نفوس جمعیتی تبریز، این شهر بیشترین تعداد آزادی زندانیان غیر عمد را دارد و پس از آن هم با توجه به ضریبی پنجم فروردین، مشخص خواهد شد مراغه یا اهر در رده بعدی قرار می‌گیرد.
هاشمی کمک مالی خیران خارج از کشور را که در کشورهای نروژ، آلمان و ترکیه اقامت دارند، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۲۵۰ نفر در حال حاضر در زندان هستند که میزان بدهی آن‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که اگر ۱۰۰ میلیارد آن توسط خیران جمع آوری شود نسبت به آزادی آن‌ها اقدام می‌کنیم. این‌در حالی است که با آزادی زندانیان غیر عمد از یک طرف شاهد ورود تعداد دیگری زندانی به زندان هستیم که آن هم در نتیجه پرونده افراد جدید و موارد رسیدگی‌های جدید است.
معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی از برگزاری جشن گلریزان همزمان با ۱۸ فروردین پس از افطار در سالن پتروشیمی تبریز خبر داد و گفت: امیدواریم با برگزاری این جشن که در کشور در نوع خود بی نظیر است، بتوانیم با آزادی زندانیان غیر عمد موجب شادی خانواده‌ها باشیم.
هاشمی در ادامه به کمک‌های مجموعه‌های صنعتی به جای تاج گل و ضیافت نیز اشاره کرد و گفت: در طول چهار سال گذشته، چهار هزار و۴۰۰ خانواده و مجموعه صنعتی در راستای آزادی زندانیان‌جرائم غیرعمد کمک کردند که فقط از قبال آن یک‌هزار و ۱۰۰ زندانی آزاد شدند.
هاشمی در ادامه پیشگیری از وقوع اتفاقات را موضوع مهمی دانست و تاکید کرد: در موضوع مهریه، معاملات و داد و ستد باید خیلی دقت کرد که بیشترین اختلافات حقوقی ناشی از نبود دقت در هنگام معاملات است که پیامدهای سختی دارد.
معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی از خانواده‌ها درخواست کرد زمان ازدواج جوانان واقع بینانه در موضوع مهریه دقت و تصمیم گیری کنند و بیشتر در موارد اختلافی به فکر صلح و سازش باشند.
انتهای پیام/
زندانیان جرایم غیر عمد، چشم انتظار آزادی   سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار