گزارش نصر از جامعه ترنس های تبریزی/

ترنس های تبریزی در زندان تن / بیرونم درونم را آتش می زند! / ترنس ها دوجنسه نیستند!

1403/01/21 - 09:59 - کد خبر: 110493 نسخه چاپی

نصر: ایجاد انجمن حمایتی در قالب (NGO) برای رسیدگی و ساماندهی ترنسکشوال ها یکی از مهمترین نیاز های جامعه ترنس است، ترنس ها بیش از پیش اکنون نیازمند رسیدگی و ثبت هستند، این انجمن ها می تواند برای دولت نیز در داده های بسیاری کمک کرده و پیشران برخی از مسائل باشد.

به گزارش نصر، موضوع تراجنسی‌ها در ایران همواره مساله‌ای پیچیده بوده‌است. در حقیقت فرد «ترنس» را نباید به عنوان یک بیمار در نظر گرفت. ترنس در حقیقت به افرادی گفته می شود که روحیات آنها با جسم خود در تضاد هست. مثلا جسمی مردانه با روحیات و خلق و خویی زنانه یا بالعکس این ویژگی باعث از بین رفتن حقوق شهروندی و مدنی فرد نمی شود.
اگرچه در سال‌های اخیر، فیلم‌ها و تئاترهایی با مضمون زندگی ترنس‌ها برای آشنایی بیشتر مردم با این افراد ساخته شده، ‌اما هنوز با تمام این اوصاف، آنچه افراد ترنس در ایران را آزار می‌دهد، برخوردهای مردم است، به طوری که حتی در کلانشهری مانند تبریز هم محافظه‌کاری شدیدی نسبت به این افراد وجود دارد و درک چندانی از وضعیت این افراد وجود ندارد.
در ابتدای این گزارش ذکر این نکته مهم و اساسی ضروری است و باید همگان بدانیم "ترنس" دوجنسه، همجنسگرا یا دگرجنسگرا و... نیست؛ ترنس ها افرادی هستند مانند اکثریت جامعه که روحیاتشان با جسم آن ها سازگاری ندارد و نباید هیچ وقت مورد قضاوت و آزار و اذیت گردیده و همواره بر مسئله فرهنگ سازی در بین عامه مردم تاکید کرد.

* اسامی این گزارش، اسامی واقعی اشخاص نیست.
در ماده ۹۳۹ قانون مدنی ایران گفته شده اگر در شخص میان‌جنسیتی علائم جنسی بر علائم جنسیتی دیگر غالب باشد، شخص تابع احکام جنسیتی است که علائم آن در او غالب است. طبق قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ متقاضی برای درخواست تطبیق‌جنسیت باید به دادگاه خانواده مراجعه کند. در فقه شیعه که قانون کشورمان برگرفته از آن است، ملاک وظایف شرعی هر فرد، جنسیت حقیقی اوست و بر همین اساس نیز ارث به او تعلق می‌گیرد، برای مثال زن ترنس، به اندازه یک زن از ارث سهم می‌برد. همچنین درباره حدود محرمیت نیز جنسیت حقیقی ملاک عمل است.
تغییر جنسیت افراد در ایران اینطور است که آنها ابتدا به دادگاه رفته و مجوز قانونی برای این کار را دریافت می‌کنند البته بعد از معاینات دقیق و جزئی و مصاحبه با چند روانپزشک. بعد از آن هم می‌توانند مشخصات هویتی جدید و حتی کمک هزینه برای عمل جراحی دریافت کنند.
ترانس‌سکشوال‌ها دوجنسی نیستند ولی افراد دارای جنسیت بینابینی می‌توانند ترانس‌سکشوال نیز باشند. ترانس‌سکشوال ها با کروموزوم‌ها، هورمون‌ها و اندام جنسی نرمال متولد می‌شوند. به عبارت دیگر، ابهام جنسی ندارند بلکه فقط از هویت جنسی خود راضی نیستند.
قطعا برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی از خیابان شریعتی (شهناز سابق)  رد می شوید کسانی را ببینید که نه شبیه دختر و نه شبیه پسر اند! حتما از خود پرسیده باشید که دختر بود یا پسر؟! این سوالی است که اغلب پرسیده می شود.
مهر 1402 بود که به همراه دوستم به یکی از کافه های شهر رفتیم؛

خدا شفایش بدهد!
نامش آرمین بود، ساکن تبریز و متولد میانه 18 سال داشت و معلوم بود که از درون داغون و یک عالمه حرف برای گفتن دارد؛ بعد از این که متوجه شد خبرنگارم درد دلش را این گونه باز کرد، لطفا کاری کنید! به امام رضا خسته شدم از نگاه ها و قضاوت های این و آن! آن از دوران کودکی ام، دوران تحصیل و این هم دوران سخت بعد از مدرسه که می خواهم وارد جامعه شوم.
به خدا اسلام این نیست، من آن چه از اسلام آموختم مهربانی بوده و لطف فراوان آن به بندگان، چرا برخی ها به نام اسلام با ما بد رفتاری می کنند؟
مردم در همین شهناز با دست نشان ام می دهند و به همدیگر می گویند خدا شفایش بدهد، من در جامعه ای زندگی می کنم که تردد در خیابان هم برایم سخت است، من مثل همه شما نمی توانم زندگی کنم، بیرونم درونم را آتش می زند!
با کمک او توانستم به دیگر ترنس هایی که تبریزی اند وصل شده و با آن ها صحبت کنم، تا می شنیدند خبرنگارم سریع قرار را کنسل می کردند؛ اکثر آن ها حاضر به گفتگو نشدند!

پیله ات را بگشا!
نازلی، پسری بود 24 ساله حین گفتگویی که با او داشتم چندین بار گریه کرد و از کودکی اش برایم گفت، چند بار خواسته خودکشی کند اما محبت های مادرش اجازه چنین کاری به او نداده است.
او شاغل است اما با کمترین مبلغ و بدون بیمه! مجبور است؛ چون پدرش حاضر نیست به عنوان سرپرست خانواده قبول کند که پسرش ترنس است و روحیات زنانه دارد.
پدرش اگر ترنس بودن او را بپذیرد و در پیش روانپزشکی که تحت مراقبت است به عنوان سرپرست برگه نهایی را امضا کند، او می تواند تمام کار های خود را به صورت قانونی جلو ببرد و در صورت رضایت تن به عمل تغییر جنسیت بدهد و پیله کند و پروانه شود و پر بکشد!

ای کاش پسرم بیماری صعب‌العلاج داشت!
به سختی توانستم با پدرش حرف بزنم! برای این که نداند خبرنگارم در تماسی که با او داشتم برایش گفتم از یک مرکز تحقیقاتی پژوهشی زنگ زده ام و در رابطه با فرزندتان و مشکلی که دارد مزاحمتان شده ام، پدر نازلی گفت: ای کاش پسرم بیماری صعب‌العلاج داشت یا مرده بود و این وضعیت برایم پیش نمی آمد؛ اگر اعتقادی نداشتم قطعا زنده زنده او را می کشتم، او باعث بی آبرویی خانواده من است از وقتی به دنیا آمده همه زندگی ام زهرمار شده و روز خوشی ندیده ام.

خیلی از دوستانم مورد آزار جنسی قرار گرفته اند
نازلی یکی دیگر از دوستانش به نام امیر که دختر بود و 18 سال داشت اذیت هایی که در مدرسه کشیده بود را می گفت، مدرسه همه او را به نام آقا امیر صدا می زدند! دختری که امیر است!
او بر خلاف دیگر ترنس ها که تغییری در صدایش نداشت و با همان صدای دخترانه خود حرف می زد، گفت: برخوردهای مردم با ما اصلا خوب نیست. آن ها به صورت فیزیکی و کلامی ما را مورد آزار قرار می‌دهند، حتی برای من پیش آمده که چند نفر به من حمله کرده و من را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
امیر می گفت: چه بسیار دوستانی داشتم که مورد آزار جنسی قرار گرفته و اکنون در گوشه ای مانده و هر روز برای مردن دعا می کنند.

ترنس هایی که به معنای واقعی ترنس نیستند!
اما اینچنین نیست که فکر کنیم ترنس ها فقط در شهناز رفت و آمد دارند؛ از آموزشگاه بیرون می آمدم، پسری را دیدم که ظاهر دخترانه داشت، نزدیکش شدم و با او حرف زدم!
برایش گفتم که می خواهم گزارشی از ترنس ها بنویسم بدون این که نام و عکسی از آن ها منتشر کنم، قبول کرد و برای یک روز قرار گذاشتیم.
نامش سان آی بود، پسری 21 ساله، او هم مشکل اصلی اش خانواده اش بود.
سان آی به همراه همکلاسی خود وقتی کلاس هفتمی بودند فهمیدند که نمی توانند با دیگر دوستانشان دوست شوند و روحیات خود را بهتر درک می کنند و امکان ارتباط گیری با دیگران را ندارند.
او پس از صحبت از وضعیتی که داشت به ترنس هایی که در تبریز هستند اشاره کرد و گفت: خیلی از ترنس هایی که اینجا می بینید به معنای واقعی ترنس نیستند! خیلی از آن ها با هدف های دیگری وضع ظاهری خود را چنان می کنند، اغلب آن ها ابزار جنسی هستند که مشتریان خوبی هم دارند، یکی از آن ها که دوستم هست مرا به مراسم تولد خودش دعوت کرد، تولدش در یکی از باغ های هروی بود، جشن مفصل و با خوراکی های زیاد و مشروبات الکلی که همه مدعوین در این جشن شاسی بلند سوار و ماشین های ارس پلاک بودند، پارتنر او برایش یک گوشی آیفون هدیه داد!
دسته زیادی از این نوع افراد که اسم خود را ترنس گذاشته اند اصلا تحت مراقبه و تحت نظر هیچ روانپزشکی نیستند و بیشتر کاربری جنسی دارند و روحیات آن ها به معنای واقعی مانند یک ترنس نیست.
از سان آی درباره همکلاسی اش پرسیدم، گریه کرد و گفت او با تایید خانواده و حمایت آن ها توانست به ترکیه برود و عمل تغییر جنسیت خود را انجام دهد.

ترنس روحانی زاده!
از طریق واتس آپ توانستم به دوستش وصل شده و از او درباره تغییر جنسیت بپرسم.
نامش را "سوین" گذاشته بود، از وضعیت فعلی اش بسیار اظهار رضایت داشت و حالش خوب بود و ابتدای صحبتش از من خواست تا بتوانم صدای ترنس ها را به عنوان صدای جامعه مظلوم به گوش مسئولین برسانم.
سوین تبریزی ماجرایش را این گونه آغاز کرد، او هم مانند همه ترنس ها در خانواده اش مشکل داشت اما بعد از پایان مدرسه توانست با رضایت خانواده به ترکیه برود و عمل تغییر جنیست خود را آغاز کند.
او که در یک خانواده مذهبی و با پدری روحانی متولد شده بود خیلی محتاط و محافظه کارانه صحبت می کرد و می گفت نمی خواهم خانواده ام از این مصاحبه ناراحت شوند، اگر چه آن ها از وضعیت فعلی من و این که حالم خوب است و زندگی معمولی دارم خوشحال و راضی اند.
او گفت: برای تغییر جنسیت علی رغم این که در ایران نیز این امکان وجود دارد اما به دلایل متعددی ترکیه را ترجیح دادم، در ترکیه وضعیت ترنس ها نسبت به کشور ما شناخته شده تر و آزار و اذیتی ندارد، برای من عمل تغییر جنیست در ترکیه اهمیت بالایی داشت، حرف یک عمر زندگی است و باید دقت بیشتری می کردم.
سوین از حال و هوای خود بعد از عمل تعریف کرد و گفت: این که حال آدم بعد از عمل خوب نبوده باشد کاملا طبیعی است و ربطی به عمل تغییر جنسیت ندارد و در همه اعمال جراحی چنین است، اما در این میان بسیاری را می شناسم که بعد از عمل تغییر جنسیت افسرده شده و به خودکشی فکر می کردند و از ظاهر بعد از تغییر جنسیت خود راضی نبودند، به نظرم این نوع افراد قبل از تغییر جنسیت مراقبه خوبی نداشته و مشاوره مناسبی به آن ها داده نشده است.

ترنس در اسلام
انسان از دیدگاه قرآن از آن چنان ارزش و مقامی برخوردار است که به فرمان خداوند، همه موجودات آفرینش مسخّر او هستند و خدا نیز انسان را به گونه‌ای آفریده که همه نیروهای طبیعت را تسخیر کند و از آن ها به نفع خود استفاده کند. این نکته مسلّم است که انسان بر جمادات، نبادات و حیوانات سلطه دارد و از آن ها بهره‌کشی می‌کند.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسخَر قَومٌ مِن قَومٍ عَسى‏ أَن يَكُونُوا خَيراً مِنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِن نِساءٍ عَسى‏ أَن يَكُنَّ خَيراً مِنْهُنَّ. (حجرات آیه 11)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید، گروهی، گروه دیگر را مسخره نکند، چه‌بسا آنان [که مورد تمسخر واقع شده‌اند] بهتر از مسخره‌کنندگان باشند. و نیز گروهی از زنان، گروه دیگری از زنان را مسخره نکنند، چه‌بسا آن زنان [که مسخره شده‌اند] بهتر از زنان مسخره‌ کننده باشند.
در برخی از روایات آماده است: هنگامی که ابوذر از روی عصبانیت به بلال حبشی گفت: "حتی تو هم ای پسر زن سیاه، اشتباه مرا می‌گیری؟.."
بلال سرگشته و خشمگین برخاست و گفت: "به خدا سوگند برای این توهین، از تو نزد پیامبر خدا شکایت خواهم کرد.."
بلال نزد رسول خدا رفت. چهره‌ی پیامبر از شنیدن این جریان دگرگون شد و فرمود: "ای ابوذر!.. آیا او را بخاطر مادرش سرزنش کرده‌ای ؟ تو کسی هستی که هنوز آثار جاهلیت در تو دیده می‌شود..."
ابوذر از شنیدن کلام پیامبر به گریه افتاد و عرضه داشت: "ای رسول خدا، برایم طلب آمرزش کن " سپس با حالت گریه از مسجد بیرون آمد و به نزد بلال رفت و در مقابل او چهره‌اش را بر خاک گذاشت و گفت: "ای بلال! به خدا سوگند چهره‌ام را از روی خاک بلند نمیکنم، مگر آنکه تو با پایت آن را لگدمال کنی، چون تو بزرگواری و من پست و بی‌ارزش...
اشک از چشمان بلال سرازیر شد، نزدیک ابوذر آمد، خم شد و چهره‌ی ابوذر را بوسید و گفت: " به خدا سوگند من چهره‌ی کسی که حتی یک بار هم در برابر خدا سجده کرده باشد را لگدمال نمی‌کنم..."

مراجع شیعه
امام خمینی(ره): تغییر جنس دادن مرد به زن و بالعکس تغییر جنس زن به مرد، همچنین اقدام شخص خنثی به منظور ملحق شدن به یکی از دو جنس، ظاهرا حرام نیست. (رجوع شود به تحریرالوسیله، ج 2؛ البحث حول المسائل المستحدثه، مبحث "و منها تغییر الجنسیة" مسأله 1).
همچنین در این رابطه بهتر است داستان "مریم خاتون مُلک‌آرا" اولین تراجنسی شناخته شده در ایران بعد از انقلاب که توانست فتوای مشروعیت تطبیق جنسیت در ایران را از امام خمینی بگیرد و قبل از او در سال ۱۳۳۲ اولین ترنس ایرانی به نام فرهاد عمل جراحی و تغییر شناسنامه را انجام داده بود را مطالعه کرد..
آیت الله العظمی خامنه ای: آیا عمل جراحی تغییر جنسیت جایز است؟
تغییر جنسیت جایز نیست؛ مگر آنکه از راه های علمی و عرفی اطمینان آور، ثابت شود که اعضا و اندام ظاهری، خلاف جنسیت واقعی است، در این صورت اقدام به تبدیل و تطبیق اعضای ظاهری با جنسیت واقعی فی نفسه جایز است.
آیت‌الله شبیری زنجانی: روحیات شدید و تمایلات جنسی یا نفسانی مناط و ملاک برای تغییر جنسیت نمی‌شود و اینکه اگر دادگاه جواز تغییر جنسیت را بر این اساس بدهد، ما این را خلاف شرع می‌دانیم.
آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سوال یکی از مقلدین خود پیرامون حکم شرعی تغییر جنسیت، اعلام داشته است: «تغییر جنسیت و ظاهر ساختن جنسیت واقعی (در افراد دو جسنی که یک جنس آنها غلبه دارد) خلاف شرع نیست؛ بلکه واجب است».

گفتگو با روانپزشک تبریزی
"علیرضا شفیعی" روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به کسانی که ملال جنسیتی داشته و از جنسیت خود راضی نیستند، توضیح داد: کسانی که از جنسیت خود راضی نیستند و به شدت تمایل دارند جنسیت طرف مقابل را داشته باشند و گاهی از اندام های تناسلی خود نفرت دارند و سعی می کنند لباس جنس مقابل، نقش، عاطفه و رفتار جنس را می خواهند، این دسته همیشه اصرار دارند که با جنس متضاد به دنیا آمده اند و معمولا می گویند با جنس اشتباه به دنیا آمده ام.
وی در ادامه به علائم این افراد از کودکی پرداخت و گفت: در سنین پایین تر (زیر 12 سال) تمایل به تغییر جنسیت مفهوم نمی یابد.
بچه در سن پایین مفهوم تغییر جنسیت را نمی داند اما تمایل دارد که نقش جنس مقابل را داشته باشد، بخشی دیگر از این افراد این حس را در سنین نوجوانی تجربه می کنند، اغلب کسانی که در سنین پایین علائمی نشان می دهند وقتی بزرگ می شوند معمولا اکثر آن ها به سمت تغییر جنسیت نمی روند (این موضوع طبق تحقیقات به عمل آمده و روند تکامل آن را نشان می دهد) بلکه بسیاری از آن افراد به سمت همجنس خود گرایش پیدا می کنند و اغلب موارد به تغییر جنسیت منتهی نمی شود.
اما کسانی که به شدت اصرار دارند و مفهوم تغییر جنسیت و هویت جنسی و جنسیتی را متوجه شده اند می خواهند از بدن فعلی خود رها شوند.
شفیعی با اشاره به آمار و ارقام جهانی گفت: اغلب مواردی که می بینیم در تبریز با آمار جهانی مطابقت دارد، در دنیا آمار ترنس های زن ( ام تو اف ها)  سه الی پنج برابر بیشتر از ترنس های مرد (اف تو ام ها) است؛ اما دربین مراجعین کلینیک تخصصی تراجنسیتی تبریز چنین نیست، اغلب ترنس های زن در ایران برای مراقبت و درمان نمی آیند، اما ترنس های مرد برای روند تغییر، سریع می آیند. (دخترانی که می خواهند پسر شوند به شدت دنبال تغییر هستند) و به شدت دنبال حل مسائل قانونی خود هستند تا روند تغییر جنسیت را انجام دهند، بیشتر مراجعین ما از استان های شمال غرب کشور و چندین مورد در خارج از کشور داریم. مراجعین پدر یا مادری داریم که فرزند داشته و می خواهند تغییر جنسیت بدهند!
وی اضافه کرد: از هر 33 هزار دختر یک نفر و از هر 11 هزار پسر یک نفر اظهار می کند که ترنس بوده و در کل یک چهارم آن ها ترنسکشوال واقعی هستند؛ سه چهارم ترنس هایی که به مرکز ما جهت بررسی و معاینات مراجعه می کنند به معنی واقعی ترنس نیستند و احتمالا مشکلات دیگری دارند که باید بررسی شود. این افراد فکر می‌کنند که از جنسیت خود راضی نیستند و درمان دیگری دارند که تشخیص همه آن ها به عهده روانپزشک است.
وی ادامه داد: برخی افراد که ادعا می کنند ترنس بوده و برای اخذ مجوز تغییر جنسیت اقدام می کنند و به آن ها مجوز داده نمی شود بخاطر این است که TS نبوده و مشکلات دیگری دارند، این افراد همیشه انتظار دارند که به محض اولین مراجعه به مطب مجوز آن ها صادر شود!
وی اذعان داشت: یک کودک تا سن 4 سالگی هویت جنسیتی خود را درک کرده و پسر یا دختر بودن خود را تشخیص می دهد و سپس نقش جنسیتی خود را ایفا می کند؛ به عنوان مثال اگر دختر باشد سراغ بازی های دخترانه و اگر پسر باشد به سمت بازی های پسرانه حرکت می کند. اگر فردی تا 4 سالگی هویت جنسیتی خود را قبول نکند به سمت ملال جنسیتی  پیش می رود و به مشکل می خورد؛ قبل از عمل تطبیق جنسیت، مساله مهم تشخیص درست ملال جنسیتی است.
این استاد روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به این سوال که آیا ترنس ها امکان باردار شدن هم دارند یا خیر، گفت: امکان باروری بعد از عمل تغییر جنسیت در افراد ترنس وجود ندارد مگر این که قبل از عمل جراحی تخمک کشی و فریز اسپرم انجام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز یا انجمنی جهت حمایت از ترنس ها در تبریز وجود دارد یا نه، گفت: در نظر داریم پروژه ثبت بیماری ( رجیستری) را که عملیاتی کردن آن سخت است در صورت کسب مجوزات لازم اجرا کنیم. برای این منظور نیاز است در تبریز NGO یا برنامه ای برای ثبت موارد باشد تا بتوان اطلاعات افراد ترنس را در آن برنامه ثبت کرد.
وی سپس به آمار عمل های تغییر جنسیت پرداخت و گفت: کشور ایران بعد از تایلند بیشترین اعمال جراحی در حوزه زیبایی و تغییر جنسیت را دارد. بسیاری از کشور ها از جمله ترکیه در موارد های متعددی در زمینه عمل تغییر جنسیت از پزشکان ایرانی مشورت می گیرند.
شفیعی به هزینه جراحی عمل تغییر جنسیت پرداخت و گفت: عمل تغییر جنسیت در تبریز (بالا تنه و پایین تنه) بصورت کامل انجام می شود.  هزینه اعمال جراحی متفاوت است و تعرفه آن عمل ها پایین بوده و از طرفی بیمه ها چنین عمل هایی را با احتساب  اعمال زیبایی حساب کرده  می کنند و بیمه شامل جراحی ها نمی شود، در حالی که این عمل ها جنبه درمانی دارند و بیمه باید این را قبول کند. 
وی اضافه کرد: متاسفانه بیمه این مسئله را بعنوان بیماری قبول نمی کند و جراحی های تغییر جنسیت را در دسته عمل های زیبایی حساب می کند. از طرفی همکاران روانپزشک نیز به دلیل مقرون به صرفه نبودن علاقه ای به فعالیت در این حوزه ندارند؛ کار کردن با خانواده افراد ترنس غالبا سخت است و انرژی زیادی می برد.  علاقه، انگیزه و صبر سه ویژگی مهمی هستند که باید روانپزشکان شاغل دراین حوزه داشته باشند تا بتوانند با مراجعین کار کنند؛ در برخی مواقع پزشکان تهدید هم می شوند!
وی ادامه داد: بزرگترین مسئله من با خانواده ها است، مداخله در نهاد خانواده واقعا سخت است؛ بعنوان مثال،  وقتی دو سال است روی مددجو کار می کنیم و در مرحله نهایی برای مجوز قرار داریم، پدر و مادر نمی آیند که هیچ بلکه گاهی تهدید هم می کنند!
رییس مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه تبریز گفت: یکی از آفت ها بحث طرد شدگی اجتماعی است، این افراد وقتی طرد می شوند احتمال بروز بیماری های روانی، افسردگی، اضطراب، خودکشی و حتی سو استفاده های جنسی نیز افزایش می یابد.  این افراد در دوست یابی، ازدواج، کاریابی و..  نظایر این ها مشکل دارند و معمولا جذب کار هایی می شوند که با کمترین مبلغ و بدون بیمه کار می کنند.

سهم بهزیستی در ساماندهی ترنس ها!
"فرگل صحاف" مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با نصر در رابطه با اهم فعالیت های بهزیستی استان در رابطه با مبتلایان به نارضایتی جنسیتی، گفت: ارزیابی اولیه مددکاری و روانشناسی فردی، خانوادگی اجتماعی مراجعین، ایجاد ارتباط و کار با خانواده به منظور جلب حمایت خانواده،آگاهی افزائی مراجعین و خانواده ها در مورد ماهیت نارضایتی جنسیتی، انواع درمان ، پیش آگهی درمانی و مشکلات مرتبط با آن، فعالیت های آموزشی به منظور آشناسازی گروه های مرتبط با افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی، ارائه طرح پژوهشی مرتبط با نارضایتی جنسیتی به بهزیستی کشورخرداد 1402(باعنوان بررسی ارتباط حمایت اجتماعی ادارک شده در افراد مبتلا به ملال جنسیتی بعداز تغییر جنسیت در هردو گروه زن به مرد – مردبه زن وارتباط با کیفیت زندگی افراد در شهرتبریز)، مداخله در بحران در مواردی مثل فرار از منزل، نبود امنیت جانی و یا داشتن افکار خودکشی، آموزش مهارتهای زندگی مورد نیاز به مراجعین، آگاه سازی مراجع و خانواده از امکانات حمایتی موجود در مرکز و سایر منابع حمایتی، اشتغال و توانبخشی حرفه ای و کسب مهارتهای شغلی از طریق معرفی به سازمان فنی حرفه ای، طرح پرونده مراجعین در کمیته اشتغال جهت اخذ تسهیلات بانکی برای شروع کسب و کار، برگزاری نمایشگاه با هدف معرفی وارائه محصولات در راستای کمک به توانمندسازی حرفه ای، ارائه کمک های مالی و پرداخت هزینه های درمانی، راهنمائی و آگاه سازی در خصوص مزایای بیمه و ارائه حمایت های مالی مستمر در این زمینه به مدت 5 سال.
وی ادامه داد: حمایت بهزیستی برای مبتلایان به نارضایتی جنسیتی در چه قالبی است؟ ارزيابي روانشناختي(ارزيابي روانشناختي توسط روانشناس از كليه مراجعين داراي اختلال هويت جنسي يا افرادي كه  مشكوك به اختلال فوق هستند انجام مي گيرد) هدف از اين ارزيابي بررسي وضعيت روانشناختي فعلي مراجع از نظر وجود اختلال هويت جنسي و ساير اختلالات و علايم روانپزشكي همراه است، ارزيابي مددكاري اجتماعي (مددكار اجتماعي از طريق مصاحبه ، مشاوره و... نسبت به ارزيابي فردي ، خانوادگي و اجتماعي مراجعين اقدام مي نمايد . هدف از اين ارزيابي بررسي كلي وضعيت خانوادگي ، اجتماعي و اقتصادي مراجع مي باشد.  انجام مداخلاتی در سطح خانواده برای افزایش پذیرش و حمایت خانواده مبتلایان به نارضایتی جنسیتی بخش مهمی از اقدامات مددکاران اجتماعی که به این افراد خدمت ارائه می کنند می باشد)، ارزيابي روانپزشكي (در صورتي كه مراجعين مدارك تشخيصي دال بر اختلال هويت جنسي نداشته باشند به منظور تشخيص دقيق تر اختلال لازم است تا مصاحبه روانپزشكي نيز انجام گيرد)، پرداخت هزینه های هورمون درمانی ، روانپزشکی ، عمل جراحی بر اساس دستورالعمل مالی سازمان بهزیستی.
مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در خصوص آمار ترنس های ثبت شده در استان نیز گفت: از سال 86 تا دی ماه 1402 ، برای تعداد 202 مورد در این مرکز تشکیل پرونده جهت دریافت خدمات صورت گرفته است. 
وی در پایان به اعتبارات تخصیص یافته برای هر ترنس توضیح داد و گفت: در سال 1401 مبلغ 3.375.000.000 ریال اعتبار از بهزیستی کشور تخصیص داده شده است، برای هر نفر حداکثر مبلغ 215.000.000 ریال کمک هزینه اعم از هورمون درمانی، جراحی و روانپزشکی و .... پرداخت می گردد.

گزارش نصر می افزاید، سوالی که همیشه از طرف والدین مطرح می شود این است که آیا ما به طور ارادی در شکل گیری این فاکتورهای هویتی نقش داریم؟ 
طبیعی است که در مراحل اولیه رشد اختیاری نداریم و این عوامل در دست ما نیست چرا که هنوز عقلانیت و خرد نداریم و پیش نیاز اختیار، داشتن عقل و خرد است و به وجود آمدن عقل و خرد در فرد، همراه با تغییرات بیولوژیک در مغز کودک در مرور زمان، از قبیل رشد و بزرگ شدن سلول های آن است و پیش از آن، این سلول ها و نورونها کوچک ترند و توانایی پردازش و تحلیل مسائل مربوط به دین، مذهب، قومیت، نژاد، زبان و نظایر این ها را ندارند. بنابراین در کودکی از پرورش دهندگان او انتظار مسئولیت داریم و تا زمانی که انسان بزرگ و عاقل شود و بتواند تفکر و استدلال کند، اختیار او دست این افراد است و پس از این موقع است که می توانیم او را مسئول بدانیم و از او انتظار داشته باشیم. ابزار سنجش آزادی و اختیار، عقل است و به همین دلیل همه ی انسان های بالغ در قبال آزادی و اختیار خود مسئول اند اما چون عقل و خردورزی در کودکان به طور کامل شکل نگرفته است، هنوز در این زمینه مسئول نیستند و این مسئولیت پذیری را ما باید به کودک آموزش دهیم.
برای بحران هویتی نمی توان به راحتی نسخه ی درمانی ساده ارائه کرد؛ چرا که عوامل زیادی از قبیل جامعه، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و... دارد که هر کس از قبیل سیاستمدار، نظام آموزشی، روان پزشکان، اعضای خانواده و روحانیون باید وظیفه و نقش خود را در این زمینه انجام دهد.
از لحاظ اجتماعی هویت مطلوب، هویتی یک پارچه است و جامعه ای دچار بحران هویتی شده است که این هویت در او تکه تکه شده باشد و کاربرد و خاصیت خود را از دست داده باشد؛ دقیقا مثل آینه ای که تکه تکه شده و نه تنها زیبا نیست بلکه کارایی هور و از همه مهم تر خطرناک هم هست؛ فلذا در این زمینه باید همه‌ی جامعه احساس مسئولیت بکنند و رده های مختلف باید برای حل آن متحد شوند. 
برخلاف عقیده عموم مردم، بسیاری از تراجنسی‌ها عمل جراحی ترمیمی ناحیه تناسلی انجام نمی‌دهند. برخی دوست ندارند جراحی کنند و عده ای هم از پس هزینه های عمل جراحی برنمی‌آیند. افراد تراجنسی ممکن است گرایش‌های جنسی متفاوتی داشته باشند؛ مثلا مرد تراجنسی که اصالتا در بدو تولد مونث بوده است ممکن است به عنوان همجنس‌گرای مرد، دگرجنس‌گرا یا دو‌جنس‌گرا (گرایش به مرد و زن) شناخته شود.

بیمه، عمل تغییر جنسیت را درمانی نمی داند!
" محمدحسین امیرپور" معاون بیمه و خدمات سلامت آذربایجان شرقی در گفتگو با نصر در پاسخ به این که آیا اعمال جراحی ترنس ها تحت پوشش بیمه ای است یا خیر، توضیح داد: در این خصوص در کتاب ارزش های نسبی چندین عمل جراحی دوجنسیتی آمده است که در آن کد مشروط برای افراد دو جنسیتی ها آمده است که اگر جنبه درمانی داشته باشد مورد تایید بیمه و تحت پوشش قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در کتاب ارزش های نسبی در خصوص ترنس ها و اعمال آن ها هیچ گونه کدی وجود ندارد، بیمه نیز تابع قوانین قانون گذار بوده و هیچ گونه اظهار نظری در حوزه ترنس ها نمی تواند بکند.

درخواستی برای صدور NGO نشده است
"محمد اسد الهی" مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با نصر در رابطه با مسائل مربوط به ترنسکشوال ها گفت: در تبریز هیچ انجمن یا نهادی که به مسئله ترنس ها بپردازد نداریم و در این راستا که جز آسیب های نوپدید است، بهزیستی تنها نهادی است که به این مسائل رسیدگی می کند.
وی ادامه داد: این موضوع نیز جز مسائلی است که فعلا در دستور کار نبوده و ما نیز بی تفاوت نیستیم و بصورت موردی با بهزیستی موارد را پیگیری می کنیم.
اسدالهی افزود: تاکنون نیز درخواستی از ما بعنوان مرجع صدور پروانه برای NGO در جهت ساماندهی ترنس های استان صورت نگرفته است.
گزارش نصر در پایان می افزاید؛ ایجاد انجمن حمایتی در قالب (NGO) برای رسیدگی و ساماندهی ترنسکشوال ها یکی از مهمترین نیاز های جامعه ترنس است، ترنس ها بیش از پیش اکنون نیازمند رسیدگی و ثبت هستند، این انجمن ها می تواند برای دولت نیز در داده های بسیاری کمک کرده و پیشران برخی از مسائل باشد.
وی ادامه داد: رسانه ها نیز به عنوان نقش اصلی می توانند مهمترین نقش را در این خصوص ایفا کرده و فرهنگ سازی و آگاهی های لازم را به جامعه انتقال دهند. به قول استاندار جوان، تبریز اولین ها باید الگوی بسیاری از شهر های کشور باشد و لازم است در این موضوع نیز مسئولین استانی همت کرده و با دید خدا پسندانه ای به این مسئله آستین همت بالا زده و در حمایت از تراجنسی‌ها، از ظرفیت‌های موجود بهره گیرند چرا که زندگی درگذر است و عمر کوتاه .

بگذاریم تراجنسی‌ها هم به عنوان یک انسان، از لذات زندگی اجتماعی بهره‌مند شوند، شاید فردا دیر باشد، بگذاریم انزوای ناخواسته آنان پایان گیرد و زیر آسمان ایران اسلامی، آزادانه نفس بکشند، آزادانه معاشرت کنند تا  روزی، جایی، به گونه‌ای آبرومندانه و آزادانه بمیرند !.
پس بیایید با نگاهی خداپسندانه، انسانی، اسلامی و ایرانی، به دنیای ترنسکشوال‌ها «تراجنسی‌ها» بنگریم و بدانیم که هر نوع حمایت از آنان، رضایت خالق یکتا را در‌پی خواهد داشت.

گزارش از محمدرضا اخگرگداز
انتهای پیام/
ترنس های تبریزی در زندان تن / بیرونم درونم را آتش می زند! / ترنس ها دوجنسه نیستند! محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 3 نظر

پاسخ   جلال سلیمان زاده   3 هفته پیش  

با توجه به اینکه خودم روانشناسی خوندم میتوانم در حد توانم به این افراد کمک کنم .کاش جامعه ما اینقدر رشد میکرد که افراد را همانگونه که هستند در جامعه قبول میکرد

پاسخ   جلال سلیمان زاده   3 هفته پیش  

با توجه به اینکه خودم روانشناسی خوندم میتوانم در حد توانم به این افراد کمک کنم .کاش جامعه ما اینقدر رشد میکرد که افراد را همانگونه که هستند در جامعه قبول میکرد

پاسخ   جلال سلیمان زاده   3 هفته پیش  

با توجه به اینکه خودم روانشناسی خوندم میتوانم در حد توانم به این افراد کمک کنم .کاش جامعه ما اینقدر رشد میکرد که افراد را همانگونه که هستند در جامعه قبول میکرد
پژوهشیار