مدیرکل امور شهری:

سرانه در بودجه شهرداری مراغه پایین‌تر از متوسط استانی است

1402/12/26 - 14:18 - کد خبر: 110442 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی رمز موفقیت در مجموعه مدیریت شهری را جلب مشارکت مردم و تغییر نگرش نسبت به بودجه‌بندی عنوان کرد و افزود: سرانه در بودجه شهرداری مراغه با اختلاف چشمگیر پایین‌تر از متوسط سرانه در شهرداری‌های استان است.‌

به گزارش نصر، «مرتضی موحدنیا» روز شنبه در آیین معارفه «شهرام مروتی» به عنوان چهل‌وهشتمین شهردار مراغه، افزود: متوسط سرانه در شهرداری‌های استان طی سال جاری ۷۵ میلیون ریال و در مراغه ۱۷ میلیون ریال است و بر همین اساس بودجه شهرداری مراغه باید به صورت جهشی افزایش یابد تا این فاصله جبران شود.
وی مراغه را دومین شهر مهم استان دانست و اضافه کرد: بودجه سال آینده شهرداری مراغه بر اساس سرانه ۵۰ میلیون ریالی به تصویب رسید که باید برای تحقق آن تلاش شود.
به گفته وی بودجه ۹ هزار میلیارد ریالی شهرداری مراغه در سال آینده که نسبت به بودجه سال جاری از افزایش چشمگیر برخوردار است، امیدوارکننده به نظر می‌رسد و همین روند باید ادامه یابد.
«موحدنیا» افزود: اعضای شورای اسلامی شهر باید بودجه را با شناخت کافی از امکانات و نیازهای محلی تدوین کنند و دولت سیزدهم هم در مدیریت شهری سهیم است و در خصوص کمک به شهرداری‌ها دریغ نمی‌کند.
وی راه‌اندازی نهضت آسفالت‌ریزی را از برکات دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد: قیر حدود ۷۰ درصد قیمت آسفالت را شامل می‌شود و دولت با در اختیار قرار دادن قیر رایگان از توسعه شهری حمایت کرده و اگر معبری در شهرها آسفالت نداشته باشد، ناشی از ضعف عملکرد شهرداری‌هاست.
به گفته مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مجموعه مدیریت شهری مراغه باید رونق گیرد و به زودی وضعیت سرمایه‌گذاری به صورت شهرستان به شهرستان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا برخی از موانع توسط دولت از پیش‌رو برداشته شود.
وی با تاکید بر استفاده از کدهای درآمدی، بیان کرد: اجازه ندهید ساخت و ساز غیرمجاز در شهر افزایش یابد و صدور پروانه ساخت و ساز را تسهیل کنید تا جلو تخلفات گرفته شود.

مدیریت شهری مراغه به دلیل فشارها و دخالت‌ها از پیشرفت بازماند
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز با اشاره به اینکه مجموعه مدیریت شهری طی ۲ سال گذشته به نا به دلایلی چون فشارها و دخالت‌ها از پیشرفت بازماند، بیان کرد: هیچ شهرداری بدون هم‌افزایی و کمک همکارانش نمی‌تواند به نتیجه برسد و همه باید به شهردار جدید کمک کنند تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.
«مرتضی مینویی» انتصاب «شهرام مروتی» به عنوان شهردار مراغه را شایسته خواند و بیان کرد: فرصت مناسبی برای هم‌افزایی در شهرستان ایجاد شده است و در عین حال هیچ‌کسی حق دخالت در امور شورا و شهرداری‌ را ندارد.
وی استقلال شورای اسلامی شهر مراغه را مورد تاکید قرار داد و افزود: جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته مطالبه به حق از شورای اسلامی شهر مراغه است و طرح‌های عمرانی روی زمین مانده باید به سرعت اجرایی شود.
فرماندار مراغه به شهردار چهل‌وهشتم توصیه کرد که شایسته‌سالاری در انتصابات را مدنظر قرار داده و تعهد را در کنار تخصص مورد توجه قرار دهد.
به گفته «مینویی» جلب رضایت عموم مردم در دولت مردمی از اهمیت ویژه برخوردار است و مردم باید از عملکرد مجموعه مدیریت شهری رضایت داشته باشند.
وی استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: تعامل با اعضای شورای اسلامی شهر نیز باید مد نظر شهردار چهل و هشتم قرار گیرد و تمام دستگاه‌های اجرایی که با شهرداری ارتباط کاری دارند، تمام قد در خدمت مجموعه مدیریت شهری خواهند بود.

شورای اسلامی شهر در عزل و نصب شهرداری دخالت نخواهد کرد
رییس شورای اسلامی شهر مراغه نیز شایسته‌سالاری در عزل و نصب و حساسیت نسبت به بیت‌المال را مورد تاکید قرار داد و افزود: شورا نقش نظارتی دارد و به هیچ وجه در عزل و نصب‌های شهرداری دخالت نخواهد کرد.
«ابراهیم خوشرفتار» نصب تابلو روزشمار در کنار طرح‌های شهری را مورد تاکید قرار داد و افزود: انتظار می‌رود طرح‌های عمرانی از این پس با سرعت منطقی اجرایی شود.

عمل به وظایف گسترده شهرداری به مشارکت عمومی نیاز دارد
«شهرام مروتی»، چهل و هشتمین شهردار مراغه نیز در این جلسه بیان کرد: شهرداری‌ها وظایف گسترده‌ای بر عهده دارند و عمل به این وظایف در گرو مشارکت عمومی از جمله مساعدت مردم و دستگاه‌های اجرایی است.
وی اضافه کرد: در نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی برای هیچ نهادی به اندازه شهرداری وظیفه تعیین نشده و تاکنون ۱۸۵ نوع خدمات در شهرداری مراغه احصا شده است.‌
«مروتی» ادامه داد: همین گستردگی وظایف در برخی از موارد موجب نارضایتی‌ مردم می‌شود و به هیچ وجه امکان ندارد که شهرداری به تمام وظایف خود به بهترین نحو ممکن عمل کند.
وی از مردم، اعضای شورای اسلامی شهر و دستگاه‌های اجرایی شهرستان خواست تا شهرداری را در انجام وظایف گسترده‌اش یاری کرده و از ارزیابی سیاه و سفید عملکرد شهرداری پرهیز کنند.
«مروتی» به برخی از نیازهای مجموعه مدیریت شهری مراغه هم اشاره و بیان کرد: طرح‌های تفصیلی و جامع توسعه شهری در شرف ابلاغ بوده و تسریع در ابلاغ آنها جزو نیازهای اساسی است.
وی تعیین تکلیف وضعیت استخدامی برخی از کارکنان شهرداری، در نظر گرفتن جایگاه ویژه برای مراغه در منابع درآمدی متمرکز، ارتقای رده شهرداری مراغه و حمایت معنوی از شهردار را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: مدیریت اراضی شهری مراغه ظرفیت قابل توجهی دارد و انتظار می‌رود ادارات شهرستانی زمین‌های بلااستفاده را به نفع شهر آزاد کنند.
به گزارش ایرنا «شهرام مروتی» که پیش از این و در قامت چهل و ششمین شهردار مراغه مورد بی‌مهری ناشی از مداخله برخی‌ از افراد در امورات شورا قرار گرفته بود، چندی قبل از سوی اعضای همان شورا و برای دومین‌بار به عنوان شهردار این کهن‌شهر انتخاب شد.
گفتنی است «مروتی» به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران نه تنها از پایگاه مردمی برخوردار است، بلکه با شناختی که از شهرداری مراغه و ظرفیت‌های آن دارد، عملکرد قابل قبولی در دوره مدیریت خود برجا گذاشته بود.
انتهای پیام/
سرانه در بودجه شهرداری مراغه پایین‌تر از متوسط استانی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار