فرماندار مراغه خبر داد:

تامین ۸۰ میلیارد ریال برای تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور

1402/12/26 - 09:59 - کد خبر: 110422 نسخه چاپی

نصر: معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: اعتبار ۸۰ میلیارد ریالی برای تکمیل ساختمان مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور که در این شهرستان قرار دارد، از محل اعتبارات سفر استانی رییس‌جمهور تامین شد و عملیات اجرایی در این مرکز به زودی آغاز می‌شود. 

به گزارش نصر، «مرتضی مینویی» روز شنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: بخشی از این اعتبار برای یک سایت حفاری جدید هزینه می‌شود و امیدواریم در سایه پیگیری، ۴۰ میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات سفر استانی به همین منظور تامین شود.
وی اختصاص اعتبارات ملی از طریق سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست جهت فعالیت‌های پژوهشی و تکمیل ساختمان مرکز دیرینه‌شناسی کشور را خواستار شد و افزود: ایجاد زمینه مناسب جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی در زمینه دیرینه‌شناسی برای دانشجویان رشته زمین‌شناسی نیز از دیگر مطالبه‌هاست.

کمیته راهبردی منطقه فسیلی مراغه هفته گذشته برگزار شد
رییس اداره محیط زیست مراغه نیز بیان کرد: چهارمین جلسه کمیته راهبردی منطقه فسیلی مراغه با حضور مدیرکل موزه تاریخ طبیعی سازمان، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه طی هفته گذشته در مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور برگزار شد.

 جدیت در برگزاری جلسات کمیته راهبردی منطقه فسیلی مراغه طی دولت سیزدهم
«غلامرضا زارع» در خصوص بررسی نقشه‌های اصلاح شده جهت تکمیل مرکز تحقیقات و موزه دیرینه‌شناسی کشور، بیان کرد: در این کمیته راهبردی مقرر شد تا مشاور ساختمان ضمن اعمال برخی از اصلاحات در نقشه، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ساختمان مرکز را جهت برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار تا ۱۵ فروردین سال آینده برآورد کند.
به گفته وی پیگیری تامین اعتبارات از سازمان برنامه و بودجه و تدوین چارت تشکیلاتی مرکز دیرینه‌شناسی کشور به صورت مرحله به مرحله و با هدف استقرار نیروهای متخصص هم در کمیته راهبردی منطقه فسیلی مراغه مورد تاکید قرار گرفت.
«زارع» معرفی مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور و ظرفیت‌های منطقه فسیلی مراغه در سطح ملی و استانی را یادآوری کرد و اظهار داشت: این مرکز پس از تکمیل و شروع فعالیت، رکوردهای جهانی فسیل‌های مهره‌داران را به نام ایران ثبت خواهد کرد و معرفی بیش از پیش آن ضروری است.
به گزارش ایرنا منطقه فسیلی مراغه جزو پنج منطقه مهم دارای فسیل مهره‌داران جهان است و بر همین اساس احداث مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور طی سال ۱۳۸۴ در این شهرستان آغاز شد؛ ساختمان این مرکز به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌کاره رها شده بود اما در دولت سیزدهم تحرک‌هایی برای تکمیل آن آغاز شد.
گفتنی است نشان و سایت اینترنتی مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه ایران با حضور مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست طی سال ۱۴۰۰ در «مراغه» رونمایی شد.

تنوع بالای فسیل‌های مهره‌داران در مراغه
منطقه فسیلی مراغه به علت تنوع بالای جنس و گونه‌ها و همچنین گونه‌زایی‌های جدید، از اهمیت خاص بین‌المللی برخوردار است.
این منطقه از حدود ۹ میلیون سال پیش که فسیل‌هایش رسوب‌گذاری شد تاکنون، حرکت تکتونیکی شدیدی را متحمل نشده است و در نتیجه فرونشست منطقه آذربایجان در این قسمت از مراغه وجود ندارد.
بر همین اساس دسترسی آسان به لایه‌های فسیلی از جمله شاخصه‌های مهم منطقه فسیلی مراغه محسوب می‌شود اما در بیشتر مناطق کشور، فسیل‌ها در ارتفاع منفی ۲۵ متر به پایین قرار دارد و استخراج آنها مقرون به صرفه نیست.
فسیل‌های منطقه مراغه دارای قریب به ۱۷۰ سال قدمت مطالعات کلاسیک و دانشگاهی است و برای نخستین‌بار متخصصانی از کشور روسیه طی سال ۱۸۴۰ به این منطقه آمدند و سپس پژوهشگرانی از کشورهای فنلاند، اتریش، آلمان، فرانسه، هلند، ژاپن و چین برای انجام این مطالعات به مراغه سفر کردند.
مطالعات سال‌های اخیر و به ویژه حفاری در سایت «آهق» نیز موجب شد تا فسیل‌ دو گونه دیگر از گربه‌سانان شناسایی شود و تنوع گونه‌های گوشتخواران این منطقه به ۱۵ مورد برسد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به ببر دندان شمشیری و خرس‌ها اشاره کرد.

 جمجمه ببر دندان شمشیری جزو ارزرشمندترین فسیل‌های سازند مراغه
به گفته کارشناسان سازند مراغه خرس خاص خودش را دارد و خرس موسوم به «Indarctosmaraghanus» به علت اینکه برای اولین‌بار از منطقه فسیلی مراغه معرفی شد، جزء گوشتخواران خاص این سازند به شمار می‌رود.
جالب اینکه تشابه گوشتخواران منطقه فسیلی مراغه با نواحی فسیل مهره‌دار میوسن یونان، ترکیه، چین و هند، از محیط زیست وسیع این جانوران با آب و هوای یکسان حکایت دارد و بیانگر محیط زیست ساوانائی ۹ میلیون سال قبل در این مناطق است.
 انتهای پیام/
تامین ۸۰ میلیارد ریال برای تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار