یادداشت/

تبیین نقش راهبردی وزارت اطلاعات در راستای توسعه امنیت پایدار مردم و جامعه

1398/02/11 - 11:16 - کد خبر: 1104 نسخه چاپی

نصر: امنیت در شالوده بندی حیات انسان نقش اساسی داشته و با تمام حوزه های فعال زندگی سر و کار دارد. انسان همیشه در جمع و با قابلیت تعریف می یابد و بر این اساس تضمین امنیت اجتماعات انسانی لازم و ضروری است ، چراکه حیات انسان درگرو آنهاست و در ساز و کار آنان موجب ناامنی و پریشانی احوال انسان خواهد بود.

بدون تردید، تامین امنیت فردی و جمعی مردم و مصونیت بخشیدن به جان و مال و ناموس شهروندان، از وظایف حتمی و قطعی دولت ها در هر نظام سیاسی است. از این رو هر جامعه ای با ایجاد سازمان ها و تشکیلات مختلف سعی در تحقق این نیاز اساسی می نمایند که از جمله مهمترین آنها می توان به سازمان امنیتی جوامع یعنی "سرویس های اطلاعاتی و امنیتی" اشاره داشت. این سازمان در کشور ما به عنوان وزارت اطلاعات نامیده می شود که حفظ آسایش و امنیت عمومی را در جامعه برقرار و به تقویت حس امنیت در میان اقشار مختلف پرداخته و زمینه رشد و پویایی را در کشور فراهم آورد.

وظایف وزارت اطلاعات در خصوص برقراری امنیت جامعه و مردم

الف: مقابله با جنگ نرم و توطئه های ضد انسانی و ضد مردمی

مقابله فراگیر و گسترده با توطئه های ضد انسانی و ضد مردمی دشمن در حوزه جنگ نرم که با هدف انحراف افکار عمومی به ویژه جوانان و اقشار تاثیر گذار در سطح وسیعی صورت گرفته است.دشمن سال هاست تلاش دارد از طریق تهاجم فرهنگی، ارسال محصولات فرهنگی، اجرای انواع کنسرت ها در کشورهای همسایه و منطقه و اروپا و امریکا گسترش شبکه های ماهواره ای، از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی، نوعی از تفکر را به جوانان و مردم ایران منتقل کند که به گونه دیگری زندگی کنند. فکر کنند، سیاست ورزی داشته باشند و سعی کنند که با شعار انتخابات آزاد، قدرت و حکومت و دولت را در ایران تغییردهند.

این خطر که مقام معظم رهبری و مسئولان کشور ازآن به عنوان تهاجم فرهنگی ، جنگ نرم وانقلاب فرهنگی یا انقلاب رنگی و نفوذ ازآن یاد می کنند ، سال هاست که به دنبال آن است که زمینه تحرکات ضد نظام را ایجاد نماید و از طریق سیاه نمایی، ایجاد نارضایتی در داخل کشور، زمینه انقلاب از طریق صندوق آراء اعتراض به نتیجه انتخابات، پیگیری مسائل زنان، دانشجویانف کارگران و ...با عناوین حقوق بشری زمینه اعتراضات را در جامعه ایجاد کند و با تشویق جوانان به نوعی برنامه اعتراضی نسبت به حکومت و...نوعی نافرمانی مدنی را دنبال کند. دشمن که از تحریم ها ، تهدید به جنگ قطعنامه ها آشوب و فتنه در خیابان ها و بعد از انتخابات دلسرد شده سعی می کند که با جایزه دادن به عده ای از دانشجویان، فعالان جنبش زنان، هنرمندان و...آنها را تشویق کند که نوعی فعالیت به اصطلاح مدنی را در داخل کشور راه بیندازند.

ب: وزارت اطلاعات و مقابله با جریان فتنه 88

مدیریت و مقابله با جریان فتنه که طی چند سال اخیر به لحاظ مادی و معنوی لطمات زیادی به مردم جامعه وارد آورده، از اقدامات شایسته وزارت اطلاعات بوده است. سلب امنیت وآسایش جامعه و مردم در جریان فتنه، مقابله با آن را به عنوان مطالبه جدی و فراگیر در سطح جامعه قرار داد و اقدامات پسندیده و موثر وزارت با کمترین خسارات ، موجب رضایت و خرسندی مردم و رهبری معظم انقلاب شده است.

ج: وزارت اطلاعات و مقابله با گروه های انحرافی و فرقه ای به نام اعتقادات مذهبی

مقابله با گروه ها و جریان های انحرافی اخلاقی، فرقه ای و دینی وابسته به بیگانه که در پی خشکاندن ریشه های اعتقادات دینی – مذهبی جامعه به ویژه جوانان بوده اند، ازدیگر اقدامات وزارت اطلاعات محسوب می شود. در این خصوص گروه های بسیاری شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند و یافته ها نیز نشان می دهد که دشمن سرمایه گذاری وسیعی در این خصوص انجام داده است. این اقدامات با توجه به مطالبه ی مردم و جامعه در خصوص مقابله با این جریانات موجب رضایتمندی وسیعی در جامعه شده است.

سربازان گمنام امام زمان (عج) علاوه بر برخورد مستقیم و سخت و اطلاعاتی ، با تیم های تروریستی موساد، منافقین، گروه های مخالف نظام، کنترل فعالیت های طالبان و القائده ، شناسایی عوامل ترور دانشمندان هسته ای، کنترل و توان سایبری درفعالیت های اغتشاشات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، تحرکات، مخالفان نظام در داخل و خارج نظام، شناسایی باند های فساد اقتصادی و ...بخشی از فعالیت خود را به مسائل جنگ نرم و شناسایی گروه های انحرافی ، فرقه ای و عقیدتی منحرف اختصاص داده اند که از احساسات جوانان و ساده لوح بودن برخی افراد استفاده می کنند.

د: وزارت اطلاعات و آموزش مردم و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم در مورد مسائل امنیتی و عوامل ناامن کننده

توجیه مسائل امنیتی و آگاهی بخشی وارائه بسته های آموزشی متناسب با اقشار مختلف جامعه، توسعه دایره آگاهی بخش و توجیهات اقشار مختلف جامعه و تولید و ارائه بسته های مختلف توجیهی و آموزشی در حوزه های مرتبط با ماموریت های وزارت اطلاعات به اقشار جامعه (علما، روحانیون،دانشگاهیان، بسیجیان و ...) صورت می گیرد تا اقشار مختلف با عوامل ناامن کننده محیط خود و همچنین تحرکات دشمن آگاه شوند. دراین رابطه نیروهای وزارت اطلاعات، با دسته بندی اطلاعات و گزارش های امنیتی، بسته هایی را متناسب با نیاز اقشار مختلف تهیه کرده و به مسئولان انتقال می دهند و تلاش می کنند که دانشجویان و روحانیون و علما و سایر مدیران و اقشار جامعه در معرض اطلاعات به طور نسبی قرار گیرند تا از خطراتی که دشمن ایجاد کرده و در کمین است آگاه شوند.

ه: وزارت اطلاعات و مقابله با دشمن در ایجاد اختلاف شیعه و سنی

مقابله با توطئه های وسیع و مستمر دشمنان که در جهت ایجاد و تشدید اختلافات شیعه و سنی، اقوام و ملیت هاست، از دیگر اقدامات وزارت اطلاعات است. دشمن با استفاده از این ناحیه با مطالبه جدی مردم جهت مقابله با این توطئه ها و گروه های افراطی و تروریستی قومی –مذهبی وابسته روبه رو بوده است.

وزارت در این خصوص نیز دستاورد های مهمی داشته و احساس رضایت عمومی در قبال این اقدامات هوشندانه وزارت به ویژه در مناطق قومی مشاهده می شود. کشف توطئه های وسیع امریکا و عوامل وابسته در مناطق قومی ، مرزی و... از دیگر دستاورد های مهم وزارت در این عرصه بوده که به وحدت اقوام و مذاهب ایرانی کمک کرده است در سال های اخیر،دشمن تلاش کرده با ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی ، ایجاد شبکه های ماهواره ای برای تبلیغ علیه شیعیان ، بزرگنمایی برخی مشکلات و اخبار مربوط به شیعه وسنی، ادعای تشکیل هلال شیعه توسط ایران از شرق عربستان با ایران و عراق و سوریه شیطنت هایی در منطقه سیستان و بلوچستان، کردستان و...بین مردم ایران و اقوام ایرانی اختلاف ایجاد نماید.

و: وزارت اطلاعات و شناسایی و مسائل مرتبط روزمره مردم

شناسایی مشکلات و مسایل مرتبط با زندگی روزمره مردم، مشکلات سازمان ها و دستگاه های خدمت رسان و... اخبار جمع بندی شده به مسئولان ذی ربط داشته است. وزارت اطلاعات می کوشد برای جامعه و افراد جامعه و برای کسانی که با خلاقیت فکری شان آثار هنری و فرهنگی می آفرینند آرامش را فراهم کند که موجب شکوفایی فکر و اندیشه آنها شود و بتواند در عرصه فرهنگ با نوآوری ها ابتکارات و خلاقیت های فرهنگی خود بالندگی فرهنگی ایجاد و امنیت را فراهم کند. مقام معظم رهبری از تلاش های کارکنان وزارت اطلاعات به عنوان مجاهدت خاموش یاد کردند. این است که این تلاش ها در همه جا قابل ارائه نیست. وزارت اطلاعات در خدمت مردم است و پشتوانه اصلی آن را مردم تشکیل می دهند. این وزارت دستمایه اصلی کار خود را از مردم می گیرد و اگر گزارش ها و همراهی های مردمی را از وزارت اطلاعات جدا کنیم بخش عظیمی از بستر های کاری وزارت اطلاعات گرفته می شود. کارکنان وزارت اطلاعات با این سرمایه علمی، یافته هایی را که توسط مردم به آنها می رسد در کار پرورش اطلاعاتی به کار می گیرند و آنها را پردازش می کنند و ثمره آن، برقراری امنیت است.

انتهای پیام/

تبیین نقش راهبردی وزارت اطلاعات در راستای توسعه امنیت پایدار مردم و جامعه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار