جوانان هلال احمر، احیاکننده بازی‌های کودکان در دنیای مدرن/ نیاز فطری به بازی، در دنیای ماشینی گم شده است

1402/12/23 - 21:37 - کد خبر: 110333 نسخه چاپی

نصر: مرتضی مبارک‌بخشایش، دکترای جامعه‌شناسی و آسیب‌شناس اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به نیاز ضروری کودکان به بازی و سرگرمی، به چالش‌های موجود در این زمینه در دنیای مدرن و نقش فضای دوستدار کودک جمعیت هلال‌احمر در احیای آن پرداخت.

به گزارش نصر، بخشایش که از نزدیک در جریان اجرای یکی از فضای دوستدار کودک جمعیت هلال‌احمر در مناطق کم برخوردار تبریز بود در گفتگو با خبرنگار جمعیت هلال‌احمر به بررسی نقش جمعیت هلال‌احمر در احیای نشاط اجتماعی و بازی های کودکانه پرداخت.

آپارتمان‌نشینی، اشتغال، فضای مجازی و ناامنی پارک‌ها، موانع بازی کودکان
وی با بیان اینکه خانواده‌ها در محیط‌های آپارتمانی امروزی، امکان فراهم کردن فضای مناسب برای بازی کودکان را ندارند، گفت: اشتغال والدین، اعتیاد به فضای مجازی و ناامنی پارک‌ها، از دیگر موانع بازی کودکان در دنیای امروز هستند.
 


غفلت مدارس از پرورش و تمرکز صرف بر آموزش
بخشایش در ادامه به نقص سیستم آموزشی کشور در زمینه پرورش کودکان اشاره کرد و گفت: متاسفانه ساختار آموزشی کشور فقط به آموزش توجه دارد و پرورش در حاشیه قرار گرفته است.

بازی‌های مجازی، قاتل نشاط و خلاقیت کودکان
این آسیب‌شناس اجتماعی، جذابیت بازی‌های رایانه‌ای و مجازی را عاملی برای دوری کودکان از بازی‌های حقیقی و خلاقانه دانست و هشدار داد: پیامد غالب این بازی‌ها، افسردگی، خشونت، افت تحصیلی و اعتیاد به بازی است.

فضای دوستدار کودک هلال احمر، نوری در تاریکی
بخشایش با اشاره به برنامه "فضای دوستدار کودک" هلال احمر، آن را گامی مثبت در جهت تامین نیازهای اساسی کودکان دانست.
وی با بیان اینکه شخصاً شاهد شور و اشتیاق کودکان در این فضاها بوده است، گفت: بازی، از نظر جامعه‌شناسی، اولویتی انکارناپذیر دارد و می‌توان از طریق آن، فرهنگ‌های مثبت را به کودکان جامعه‌پذیر کرد، مهارت‌های زندگی را به آن‌ها آموخت و از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در حال و آینده پیشگیری کرد.

ضرورت تداوم و گسترش برنامه‌های دوستدار کودک
این دکترای جامعه‌شناسی در پایان، ضمن ابراز امیدواری برای تداوم و گسترش برنامه‌های "فضای دوستدار کودک" هلال احمر، خواستار همکاری سایر دستگاه‌ها با این جمعیت در جهت تحقق این هدف مهم شد.
انتهای پیام/
جوانان هلال احمر، احیاکننده بازی‌های کودکان در دنیای مدرن/ نیاز فطری به بازی، در دنیای ماشینی گم شده است

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار