جشنواره دیوار نگاره در شهر جدید سهند/

نقاشی کم کیفیت و بی هویت شایسته دیواره های تاریخی تبریز نیست

1402/12/23 - 17:09 - کد خبر: 110324 نسخه چاپی

نصر: هنرمند دیوارنگار در جشنواره نقاشی دیواری شهر جدید سهند گفت: شهر جدید سهند، اولین شهری است که در میان شهرهای جدید و کوچک، این اتفاق هنری و حرفه ای را رقم می زند.

به گزارش نصر، «موحد بیرانوند» یکی از هنرمندان خلاق و متخصص شرکت کننده، متولد ۱۳۶۳ و اهل خرم آباد لرستان با مدرک کارشناسی ارشد تصویرسازی در این جشنواره، نقاشی دیواری زیبایی از کندوان طراحی و اجرا کرده است.
وی در مصاحبه با خبرنگار نصر، این تخصص را به آغاز هنر از دوران نوجوانی خود وصل می کند و می گوید: حدوداً از سال ۱۳۸۷ در پایتخت نقاشی دیواری کار می‌کنم ولی این حرفه را در شهر خودم از نوجوانی آغاز کردم. 
این هنرمند در خصوص جشنواره نقاشی دیواری شهر جدید سهند گفت: فراخوانی بود که شرکت عمران آن را در فضای مجازی منتشر کرد و این روالی است که در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد. شهر جدید سهند، اولین شهری است که در میان شهرهای جدید و کوچک، این اتفاق هنری و حرفه ای را رقم می زند.
 

این متخصص هنر نقاشی دیواری در خصوص اثرات مثبت نقاشی دیواری در روحیه مردم و کم کردن عصبیت حاضر در جامعه اذعان داشت: لازم به ذکر است که در حالت نمایشگاهی نقاشی، یک سری افراد هنر دوست به این اماکن مراجعه می‌کنند و از آثار هنری بازدید می‌کنند که محدودیت دارد. ماهیت نقاشی دیواری  این است که هنر را برای عموم به اجرا می‌گذارد و در سطوح مختلف فرهنگی، مالی، هنری و ... عملیاتی است. به گونه‌ای یک هنر عمومی محسوب می‌شود که مختص قشر خاصی نیست ولی مردم را با هنر آشنا می‌کند و در سلیقه هنری و بصری مردم تاثیر مثبت می‌گذارد. 
بیرانوند یادآور شد: البته به شرط اینکه کارهای خوبی اجرا شوند، قابلیت این را دارند که مردم را به هنر جذب کنند تا آنها بتوانند کار هنری خوب و بد را از هم تشخیص دهند. هر ایده‌ای اگر هماهنگ با فرم دیوار و سطح فرهنگی آن منطقه باشد، با اجرای درست متخصصین این رشته می تواند در روحیه جامعه تأثیر گذار واقع شود.
وی علاقه شخصی خود را در جهت اجرای ایده‌هایی نزدیک به فرهنگ ایرانی خواند و افزود: ایده هایی که پیش زمینه اصالت ایرانی را القا کنند، دوست دارم. نقاشی دیواری کندوان ایده خودم بود که برای این جشنواره  طراحی کردم و تایید شد و به مرحله اجرا ختم شد. امیدوارم در شهرهایی که قابلیت این را دارند، هنر  نقاشی دیواری را جدی بگیرند چرا که این هنر می‌تواند تنوع فرمی و رنگی به شهرهای ایران دهد.



به گزارش نصر، «بهزاد آقاپور نهر» دبیر جشنواره نقاشی دیواری شهر جدید سهند که اخیرا برگزار شد، در خصوص این جشنواره گفت: اولین دوره جشنواره هنرهای شهری به استقبال از بهار ۱۴۰۳ با دیوارنگاری در شهر جدید سهند به همت دفتر توسعه اجتماعی فرهنگی شرکت عمران این شهر برگزار شد. این جشنواره از مهرماه امسال برنامه‌ریزی شده بود تا برای عید، آثار دیوانگاری در دیوارهای شهر اجرا شوند. 
وی افزود: طی فراخوان عمومی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، حدود ۹۰ الی ۹۵ اثر از ۴۰ هنرمند به این جشنواره ارسال شد که طی داوری اولیه حدود ۱۳ اثر برای اجرای عموم انتخاب شدند. به لحاظ شهرسازی، شهر سهند دیوارهای بلند و خاکستری زیادی دارد که خیلی خشک و بی‌روح به نظر می‌رسید و مردم در آن منطقه حس راحتی نداشتند. اولویت شرکت عمران بیشتر فازهای ۳ و ۴ این شهر بود. 
وی  اهداف برگزاری جشنواره را در ارتباط مستقیم با ارتقای سرزندگی در روحیه مردم منطقه خواند و تشریح کرد: جشنواره با هدف هویت بخشی و افزایش تعامل اجتماعی و مشارکت شهروندان در زیباسازی شهری، جهت ایجاد زیبایی بصری و حس تعلق خاطر در مردم منطقه و بالا بردن حس امید و سرزندگی برگزار شد. موضوعات ایثار و شهادت،مشاهیر آذربایجان، معماری آذربایجان و موضوعات آزاد با هدف ایجاد حس شادی از موضوعات جشنواره بودند. شرکت عمران به صورت شرکت مستقل از زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است که این اقدامات را آغاز کرده است.


دبیر این جشنواره از ١٣ اثر اجرا شده گفت و افزود: آثار انتخابی شامل دو تن از شهدای دفاع مقدس، طرح خلاقانه هنرمند از معماری کندوان، معماری مسجد کبود و طرح‌های انتزاعی در جهت ایثار و شهادت و ... و همچنین کارهایی که نوید بهار باشند، اجرا شدند. جشنواره شامل دو مرحله داوری است که غیر از داوری مرحله اول، این آثار یک بار دیگر از نظر ایده پردازی، طراحی و اجرا در شهر که به لحاظ بصری و فنی داوری خواهند شد تا نفرات اول تا پنجم برگزیده و تقدیر شوند. مراحل داوری که اکنون در حال اجراست به نتیجه خواهد رسید و مراسم اختتامیه در هفته پیش رو برگزار خواهد شد.
«بهزاد آقاپور نهر»، در مصاحبه با خبرنگار نصر از سابقه هنری خود توضیح داد. این طراح، نقاش و مجسمه ساز تبریزی با مدرک فوق لیسانس نقاشی از تجربه ۲۵ ساله خود در زمینه هنر شهری گفت: در تبریز به دنیا آمده ام و دوران هنرستان خود را در تهران گذراندم. نزدیک ٢۵ سال است که در شهرهای تهران، کیش، مشهد، اصفهان و اهواز دیوانگاره شهری و مجسمه کار می‌کنم. چندین سال دبیر جشنواره‌های هنری سازمان زیباسازی شهر تهران بوده ام و بر اساس همین تجارب، همکاری با شرکت عمران در جشنواره اخیر هم رقم خورد.

دیوار نگاره های تبریز دچار افت کیفیت 
وی در توصیف سطح کیفی دیوار نگاره های تبریز گفت: متأسفانه کار اجرایی دیوانگاری در تبریز ندارم ولی کارهای شهری همه ایران را رصد کرده‌ام. دیوارنگاره شهر تبریز نسبت به سایر شهرها به لحاظ تخصصی رشد نکرده است! حتی به لحاظ طراحی اولیه  رفته رفته دچار افت کیفیت شده اند! به نظرم در زیباسازی شهری، به بیس کارهایشان اهمیت نمی‌دهند مثلاً اینکه به لحاظ حرفه‌ای، دیوار آجری برای نقاشی دیواری مناسب نیست ولی در تبریز، روی آن کار می‌کنند یا برخی نقوش به صورت خیلی ساده شده در بسیاری مناطق شهر تکرار شده اند و نقاشی‌ها بر اساس هویت هر منطقه و تاریخ قدیمی مناطق شهر طبقه‌بندی نشده اند. علی رغم اینکه در تبریز، هنرمندان بسیار خوبی دارند و می‌توانند این اتفاق را تخصصی رقم بزنند، ایده پردازی در سطح خیلی پایینی ثابت مانده است. 
وی افزود: کارهای جدیدی که در شهرهای تهران و سایر کلان شهرها اتفاق می‌افتد، با فراخوان‌های ملی انجام می‌شوند و هنرمندان تمام کشور که تخصصشان دیوارنگاری است، با کارهای جدید در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند. 

دیوار نگاره‌های تبریز به سمت پیمانکاری رفته‌اند 
این هنرمند با تجربه می گوید: هنر نقاشی دیواری یک رشته کاملا تخصصی است که مشخص است که تبریز به دنبال هنرمندان متخصص نرفته است. مثلاً سازمان زیباسازی پایتخت، به طور مستقیم با خود هنرمند قرارداد می‌بندد و واسطه پیمانکار از این میان حذف می‌شود. در سایر کلان شهرها هم این اتفاق افتاده است. حتی در این جشنواره هم خود هنرمندان طی فراخوان شرکت کردند و کارهایشان را اجرا کردند. این باعث ارتقای سطح طراحی و اجرای کار ها می‌شود که با توجه به پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی، لزوم ارتقای کیفی آثار انکار ناپذیر است. این واسطه‌ها در تبریز هم باید حذف شوند تا هنر دیوار نگاری در مسیر هنری خود پیش برود.
انتهای پیام/ 
نقاشی کم کیفیت و بی هویت شایسته دیواره های تاریخی تبریز نیست فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار