مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

سقوط ضریب ایمنی کار در آذربایجان شرقی/ افزایش 26 درصدی تصادفات رانندگی منجر به فوت در تبریز

1402/12/23 - 16:38 - کد خبر: 110310 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی از رشد ۲۶ درصدی آمار منجر به فوت در سوانح رانندگی کلانشهر تبریز خبر داد. 

به گزارش نصر، مهرداد ستاره در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه متاسفانه در 11 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش تصادفات منجر به فوت درون شهری در تبریز داشته ایم، افزود: در کمال ناباوری در این آمار همشهریان فوت شده در داخل کلانشهر تبریز نسبت جاده های استان بیشتر است. آمار فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی 11 ماهه نخست ۱۴٠۱ درون شهری از ۱۸۸ نفر پارسال به ۲۳۶ نفر تا پایان بهمن ماه امسال رسیده و متاسفانه ۲۶ درصد رشد داشته است. 
وی افزود: در آمار متوفیان سوانح رانندگی امسال پزشکی قانونی، ۱۲۵ نفر در معابر درون شهری تبریز بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند و ۵۳ درصد فوت شدگان سوانح رانندگی درون شهری استان متعلق به کلانشهر تبریز است. در این آمار بیشترین متوفیان سوانح رانندگی درون شهری، مراغه با ۲۴ نفر، بناب ۱۵ نفر، اسکو ۱۴ نفر، مرند ۱۴ نفر، میانه ۱٠ نفر و آذرشهر ۹ نفر هستند، همچنین بیشترین متوفیان برون شهری و روستایی استان، تبریز ۱٠۷ نفر، مرند ۷۹ نفر، اهر ۵۶ نفر، بستان آباد ۵٠ نفر، میانه ۴۵ نفر، شبستر ۳۹ نفر، مراغه ۳۷ نفر، هشترود ۳۲ نفر و جلفا ۲۷ نفر جان خود را در تصادفات درون شهری از دست داده اند.
به گفته مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در این بین، افراد فوت شده در تصادفات برون شهری استان در 11 ماه نخست سال ۱۴٠۱، ۵۴۷ نفر بوده که در یازده ماهه نخست سال ۱۴٠۲ به ۵۹۷ نفر رسیده و متاسفانه ۹٪ افزایش داشته است، در جاده های روستایی استان هم در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴٠۱، ۵۱ نفر بز اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند که این آمار در سال ۱۴٠۲ به ۶۵ نفر افزایش پیدا کرده است که  رشد ۲۷ درصدی را نشان می دهد. آذربایجان شرقی در کل کشور در آمار سال ۱۴٠۱ در بحث فراوانی فوتی های تصادفات رانندگی در رتبه هستم و هر فوتی تصادفات به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت، در رتبه بیست و چهارم کشور ایستاده است.
مهرداد ستاره افزود: تا پایان بهمن ماه جاری در آمار امسال پزشکی قانونی استان، 18 هزار و 400 نفر به عنوان مصدومین سوانح رانندگی به ادارت پزشکی قاتونی در سطح استان، ارجاع شده اند که از این تعداد ۵۲۴۶ زن و ۱۳۱۵۴ مرد بودند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. همچنین آذربایجان شرقی از نظر آمار معاینات مصدومین رانندگی بعد از استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان در رتیه ششم کشوری قرار دارد.

نزاع و درگیری بیشترین آمار معاینات پزشکی قانونی استان
وی گفت: در آمار معاینات سرپایی اداره کل پزشکی قانونی استان، در 11 ماهه نخست سال ۱۴٠۱، 86 هزار 640 نفر تحت معاینه قرار گرفته اند که این آمار در 11 ماهه نخست سال ۱۴٠۲ به 93 هزار و 163 نفر رسیده است که افزایش ۸ درصدی را نشان می دهد، همچنین از این تعداد 28 هزار 584 نفر هزار زن و 54 هزار 540 نفر مرد بودند، طبق آمار اعلامی واحد معاینات، ۳۹ درصد از مراجعان را پرونده های منازعاتی «درگیری های فیزیکی»، ۲٠ درصد تصادفات، معاینات مجددی که پزسکی قانونی درخواست می کند ۲۱ درصد، روانپزشکی ۶ درصد، معاینات اختصاصی زنان ۴ درصد، درخواست وضعیت سلامت جسمانی ۳ درصد، مصدومین حوادث کاری ۱ درصد، بررسی گواهی های استعلاجی ۱ درصد، و سایر موارد ۵ درصد از این مراجعات را تشکیل می دهند. پراکندگی مراجعات کل پرونده ها هم بدین صورت است که در تابستان ۳٠ درصد، فصل بهار ۲۶ درصد، پاییز ۲۸ درصد، دی و بهمن ماه هم در مجموع ۱۶ درصد بر حسب دستور مقام قضایی به پزشکی قانونی ارجاع شده اند. 

استان های شمالغرب در صدر آمار نزاع و درگیری در کشور!
وی ادامه داد: وضعیت آذربایجان شرقی در سال ۱۴٠۱ از نظر فراوانی معاینات بالینی در کل کشور بعد از استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس در رتبه پنجم قرار دارد، البته این آمار به ازای هر یکصد هزار نفر، استان ما در رتبه شانزدهم قرار می گیرد. آمار مراجعین با ادعای نزاع در 11 ماه سال جاری تعداد مراجعان برابر با ۳۶٠۸۱ نفر بوده است که از این تعداد ۱٠۵۶۳ زن و ۲۵۵۱۸ نفر مرد هستند، 
این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته و تنها ٠/۳ درصد افزایش داشته است. از نظر نزاع در فراوانی معاینات منازعه بعد از تهران، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه چهارم کشور قرار داریم، که البته به ازای هر یکصد هزار نفر بعد از استان اردبیل رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده ایم، البته لازم به ذکر است استان همدان رتبه سوم و زنجان در رتبه چهارم قرار دارند، این در حالی است که بیشترین آمار نزاع مربوط به افراد با سنین ۲٠ تا ۴٠ سال است.
وی اضافه کرد، مهارت های اجتماعی در کل کشور ضعیف است، در واقع زمان بروز خشونت کنترلی روی خشم نداریم، اگر در نیم ساعت بعد از بروز خشم، رفتار و عکس العمل خود را کنترل کنیم، قطعا با گذشت 30 دقیقه و احساس پشیمانی از خشم وجود دارد، امیدواریم دستگاه های مختلف، رسانه ها و علی الخصوص مدارس روی آموزش کنترل خشم کار کنند.

کاهش آمار قربانیان مرگ خاموش در استان 
ستاره با بیان اینکه خوشبختانه آمار متوفیان مرگ خاموش در استان امسال کاهشی بوده است، افزود: در 11 ماهه نخست سال ۱۴٠۲ متوفیان مسمومیت از مونواکسید کربن ۴۴ نفر گزارش شده است که از این تعداد، ۱۴ زن و ۳٠ مرد بودند، این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۴ نفر  فوتی داشته ایم، ۱۹٪ کاهش داشته است. ضمنا در آمار کشوری از نظر فوتی مسمومیت با مونواکسیدکربن از لحاظ فراوانی رتبه ۴ کشور و به ازای هر یکصد هزار نفر در مقایسه یا سایرین استان ها، آذربایجان شرقی رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است که در این آمار استان اردبیل در رتبه نخست قرار دارد .

جهش آمار فوتی های برق گرفتگی 
مهرداد ستاره، در مورد آمار فوتی های برق گرفتگی گفت:  آمار فوتی ها از نظر برق گرفتگی امسال به تعداد ۲۲ نفر رسیده است، از این تعداد ۱ نفر زن و ۲۱ نفر مرد هستند که در مقایسه با سال ۱۴٠۱ و آمار ۱۶ فوتی، بیان گر رشد ۳۸ درصدی است، ضمنا ۱۲ نفر از این ۲۲ نفر بر اثر حادثه در محیط کاری دچار برق گرفتگی شده اند. همچنین آمار کشوری استان از نظر فراوانی فوتی ناشی از برق گرفتگی رتبه پانزدهم کشور را به خود اختصاص داده است،به ازای هر یکصد هزار نفر در مقایسه با کل کشور،ما رتبه ۲۹ را داریم.
ستاره در ادامه افزود: آمار متوفیان غرق شدگی در 11 ماهه نخست سال ۱۴٠۲، ۲٠ نفر بوده است که از این تعداد، ۴ زن و ۱۶ مرد بودند،البته این تعداد در مقایسه با سال گذشته که ۲۳ بودند،۱۳ درصد کاهش یافته است. از این حیث نیز در آمار کشوری از لحاظ فراوانی در رتبه پانزدهم و در مقایسه با سایر نقاط کشور به ازای هر یکصد هزار نفر، استان در رتبه ۲۷ قرار دارد. 

سقوط ضریب ایمنی در کار 
ستاره با اشاره بر اینکه متاسفانه آمار متوفیان حوادث کاری در استان ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است گفت: آمار فوتی های حوادث کاری در یازده ماه نخست سال ۱۴٠۲، ۹٠ نفر اعلام شده است که تمامی این ۹٠ نفر مرد بودند، از نظر فراوانی این آمار استان ما در رتبه هشتم کشور و در مقایسه با سایر استان ها، به ازای هر یکصد هزار، آذربایجان شرقی در رتبه شانزدهم کشور قرار دارد. 
وی همچنین در مورد نحوه وقوع فوتی ها در حوادث کاری گفت: ۵۲ درصد این آمار بر اثر  سقوط از ارتقاع، ۲٠ درصد برخورد با اجسام سخت،۱۳ درصد برق گرفتگی، ۶ درصد سوختگی، ۵ درصد غرق شدگی و ۴ درصد بر اثر خفگی بوده است، لازم به ذکر است شهرستان محل وقوع حوادث کاری منجر به فوت از آمار فوق، ۵٠ نفر تبریز، ۸ نفر مرند، ۵ شبستر، ۴ اهر، ۴ میانه، عجبشیر و  ملکان و مراغه ۳ نفر، اسکو ۲ نفر، آذرشهر، ورزقان، هریس و هادیشهر ۱ نفر و ۴ نفر از خارج استان به تبریز منتقل شده بودند که فوتی های حوادث کار آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند.
ستاره در ادامه افزود: با توجه به تهاتر ساختمان پزشکی قانونی در منطقه سربالایی کوی ولیعصر، با یک زمین ۲٠٠٠ متری در منطقه گلکار با مساعدت رئیس کل دادگستری استان، همچنین تایید نهایی استاندار، شهرداری کلانشهر تبریز و اخذ نظر دستگاه ها، دیوار کشی زمین انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم و قطعا ظرف دو سال آینده ساختمان اصلی پزشکی قانونی استان در تبریز به بهره برداری خواهد رسید و ستاد پزشکی قانونی در استان، کمیسیون ها و واحد معاینات شرق تبریز که با کمبود شدید فضا مواجه بودند در این ساختمان مستقر خواهند شد. 

تجهیز لوازم جدید و مدرن مرکز پزشکی قانونی استان
وی گفت: هزینه نهایی اجرای محل جدید بعد از تعیین پیمانکار مجموعه موکول شده است، همچنین با هزینه کرد سازمان پزشکی قانونی کل کشور، یک سری تجهیزات از ستاد سازمان به اداره کل آذربایجان شرقی اهدا شده است که شامل یک عدد میکروتون، یک عدد میکروسکوپ با دقت بالا،حمام بافت، یک دستگاه هموژنایسر، دو عدد سردخانه نگهداری نمونه، دو عدد تخت تشریح جدید و از همه مهمتر دستگاه ژنتیک آنالایزر با ارز دولتی از خارج وارد کردیم که از گمرک تحویل گرفته شده است و در ستاد سازمان قرار دارد که بعد از بهره برداری از ساختمان جدید به تبریز منتقل می شود،  دستگاه مدرن و جدید که تا سالهای طولانی پاسخگوی نیاز استان است و با توجه به هزینه بالا، ستاد کشوری پزشکی قانونی بالغ بر حدود ۳٠ میلیارد تومن با احتساب ارز دولتی برای شهر تبریز تهیه شده است.
ستاره اظهار کرد: در حوزه آی تی، نرم افزار تخصصی معاینات در ۲۱ مرکز راه اندازی شده و بیش از ۸٠ رایانه، پرینتر و اسنکر به واحد های استان تحویل داده شده است، حدود سه ماه قبل نیز سرور اصلی اداره کل ارتقا پیدا کرده و شبکه بروز رسانی شده است، البته اگر تا پانزده سال آینده بودجه ای تامین نشود با تهیه سرور جدید ما نیازی به سرور نخواهیم داشت، ضمنا ۶ عدد کامپیوتر نو نیز به واحد کمیسیون تحویل داده شده است، با توجه به ضعف مبلمان ادارت شهرستان ها، دوازده شهرستان از بابت مبلمان اداری نوسازی شدند تا در شان شهروندان و کادر پزشکی قانونی باشند. 
وی افزود: طبق اعلام اداره کل دادگستری استان یکصد پرونده از ابتدای سال ۱۴٠۲ به دلیل تاخیر پزشکی قانونی، تجدید وقت شده بودند که بعد از بررسی همکارانمان متوجه شدیم، تعداد ۹۷ پرونده از جانب پزشکی قانونی پاسخ داده شده و سه پرونده در نوبت کمیسیون بودند که وقت قانونی آن پرونده ها هم منقضی نشده بود، ولی با تغییراتی که در چرخه کار انجام دادیم به حمدالله هیچ پرونده معوقه ای در سیستم نداریم. 

دسترسی به پرونده های بیمارستانی نداریم 
وی ادامه داد: به دلیل مشکلات در سیستم آی تی دانشگاه، ما هنوز به پرونده های بیمارستانی دسترسی نداریم،که قاعدتا اگر دانشگاه بتواند این مشکل را رفع کند، با مساعدت مسئولین دانشگاه، این امر نیز میسر خواهد شد. از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه سال جاری ۱۷۲۸ مورد پرونده با همت همکارانمان در پزشکی قانونی استان به نتیجه رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل که ۱۸٠۸ مورد بوده، کاهش ۴ درصدی را نشان می دهد که البته این کاهش به دلیل نبود پرونده معطله در سیستم امسال بود. همچنین پرونده های قصور پزشکی ۱۳۷ مورد بوده است که بیشترین گروه از پزشکان که تحت شکایت قرار گرفته اند به ترتیب دندانپزشکان، دندانسازان، گروه زیبایی، پرستاری، جراحی عمومی، جراحی زنان و زایمان، جراحی گوش حلق و بینی و جراحی اورتوپدی بوده اند. 

تبریز قطب کمیسیون های پزشکی شمالغرب
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: در کمیسیون نوبت اول که متشکل از هیات سه نفره استان است، آذربایجان شرقی ار نظر تعداد پرونده های برگزار شده در کمیسیون نوبت اول رتبه دوم کشوری را دارد که در آن حدود ۶۳ درصد پرونده ها به محکومیت و ۳۷ درصد به تبرئه فرد خاطی منجر شده است. از نظر پرونده های کمیسیون نوبت دوم که متشکل از هیات پنج نفره است، رتبه سوم را در کشور داریم که نشان دهنده حجم کار بالای واحد کمیسیون است که در اینجا هم ۵۶ درصد ورونده ها به محکومیت و  ۴۴ درصد پرونده ها به تبرئه فرد خاطی ختم شده است. ضمنا لازم به ذکر است، موارد اعتراضی استان های شمالغرب در نوبت دوم کمیسیون به آذربایجان شرقی ارجاع داده می شوند.
ستاره افزود: در بحث معاینات بالینی حوادث کار در یازده ماه نخست سال جاری مراجعین و مصدومین ۱۳۹٠ نفر بوده اند که از این تعداد ۴۳ زن و ۱۳۴۷ مرد بودند که در مجموع نسبت به مدت مشابه سال قبل که این تعداد ۱۳۱۶ نفر بوده اند افزایش ۶ درصدی را داشتیم. آذربایجان شرقی از نظر فراوانی تعداد معاینات بالینی مصدومین حوادث کار بعد از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس در رتبه ششم کشوری قرار دارد و از لحاظ میزان معاینات مصدومین حوادث کار به ازای هر یصدهزار نفر، استان در رتبه پانزدهم کشور قرار گرفته است. 

یک نفر فوتی از شب چهارشنبه سوری  
وی در پایان با اشاره بر اینکه در روز چهارشنبه سوری سال قبل ۱۴٠۱ هفت نفر فوتی و سال ۱۴٠٠ شش نفر فوتی داشتیم افزود: امسال و تا این لحظه تنها یک نفر فوتی از شب چهارشنبه سوزی گزارش  شده است که متعلق به شهرستان بناب بود، البته آمار دقیق طی روزهای آینده اعلام خواهد شد که امیدواریم کمترین تعداد فوتی هارا نسبت به گذشته داشته باشیم. 
انتهای پیام/
سقوط ضریب ایمنی کار در آذربایجان شرقی/ افزایش 26 درصدی تصادفات رانندگی منجر به فوت در تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار