گزارش «نصر» از رشد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس/

ارس، پیشانی توسعه ایران

1402/12/22 - 16:36 - کد خبر: 110252 نسخه چاپی

نصر: توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی منطقه آزاد ارس با کشورهای قفقاز و ترکیه و همچنین توسعه راه‌های مواصلاتی با مرکز استان از جمله بزرگراه و راه‌آهن سریع‌السیر خواهد توانست در زمانی نه چندان زیاد ظرفیت‌های بالقوه توسعه منطقه‌ای را در حوزه‌های مختلف به بالفعل تبدیل کرده منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس را به پیشانی توسعه ایران تبدیل کند.

به گزارش نصر، نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی در قالب «جام رسانه امید» از پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس بازدید کردند تا نشان دهند نور امید توسعه برای ایران از شمال‌غرب می‌تابد!
منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در اوایل دهه هشتاد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا در یکی از مهمترین نقاط جغرافیایی و اقتصادی کشور بتواند بستری برای توسعه بخش‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و گردشگری باشد.


افزایش تولید و توسعه صادرات راهبرد ماست
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد ارس خبر داد و افزود: با توجه به راهبردهای ابلاغی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، به دنبال تقویت زیرساخت‌های توسعه سرمایه‌گذاری در ارس بودیم و با تدوین بسته‌های جدید سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس در راستای تکمیل زنجیره تولید و با حذف فرایندهای مازاد اداری، روند سرمایه‌گذاری در ارس نسبت به گذشته تسهیل شده است.
مجید کیانی افزود: حمایت از واحدهای تولیدی در منطقه آزاد ارس برای افزایش تولید و صادرات یکی دیگر از راهبردهای ماست و با توجه به اهمیت این موضوع در بازدیدهای میدانی از واحدهای مختلف تولیدی منطقه آزاد ارس و گفتگو با سرمایه‌گذاران موانع افزایش تولید و صادرات در ارس مشخص شد و تلاش کردیم به ترتیب اولویت و اهمیت مشکلات را رفع کنیم که امروز ثمره آن در افزایش تولید و صادرات منطقه آزاد ارس دیده می‌شود.
وی همچنین برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی را زمینه‌ساز توسعه صادرات منطقه آزاد ارس دانست و گفت: از هر نمایشگاهی برای فرصت‌سازی برای حضور محصولات ارس در بازارهای جهانی استفاده می‌کنیم و راهبرد ما تشویق همه تولیدکنندگان به صادرات قطعی است و به همین منظور مرکز مشاوره رایگان در سازمان ایجاد کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاران چه می‌گویند؟
«ارس» به عنوان صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور در جوار قطب صنعتی تبریز توانسته است جایگاه ویژه‌ای در منطقه پیدا کند. ظرفیت‌های ارس سبب شده هنوز هم سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در بخش صنعت ارس در حال انجام باشد.
در حوزه صنایع نساجی با سرمایه‌گذاری ۸ میلیون یورویی صنعتگران ترکیه، یک واحد بزرگ تولید منسوجات به تازگی بهره‌برداری شده که سالانه ۱۸ میلیون عدد روسری با کیفیت و خوش‌رنگ و نگار تولید می‌کند.
به گفته «امره آیدین» مدیرعامل این واحد تولیدی، به دنبال موفقیت این سرمایه‌گذاری طرف ترکیه‌ای به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در این واحد است که اشتغال آن را از ۶۰ نفر کنونی به ۲۰۰ نفر خواهد رساند.
همچنین در ادامه به بازدید از یک واحد تولیدی دیگر در حوزه صنایع نساجی رفتیم که محصولات آن به چهار کشور حوزه ارس صادر می‌شود.
خلیل آخوندی، مدیرعامل این واحد تولیدی از برنامه‌ریزی برای توسعه این واحد تولیدی خبر داد و گفت: ما برای فاز توسعه این واحد تولیدی از منطقه آزاد ارس ۵ هزار مترمربع زمین تحویل گرفته‌ایم و در فاز توسعه برای تولید ۱۰ هزار دست کت و شلوار مردانه با اشتغالزایی ۱۸۰ نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که انشالله بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.


 
صنایع دانش‌بنیان هم جزو سرمایه‌گذاری‌های هدف در منطقه آزاد ارس هستند. در ادامه به سراغ یک واحد تولیدی در حوزه صنایع الکتریک و الکترونیک رفتیم که سالانه ۲۴۰ هزار شعله انواع چراغ‌های ال‌ای‌دی تولید می‌کند.
حامد آیرم‌لو، مدیر این واحد تولیدی در گفتگو با خبرنگاران گفت: ما با هدف تولید انواع چراغ‌های ال‌ای‌دی و صادرات آن به کشورهای منطقه و تامین نیاز بازار داخلی کشور کار را با ۵۰ نفر همکار در کارخانه آغاز کردیم و با تهیه زمین ۱۰ هزار مترمربعی فاز توسعه این واحد تولیدی را بزودی کلید می‌زنیم که ۱۵۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.
البته ناگفته نماند که ظرفیت های آماده منطقه آزاد ارس در صنایع خودروسازی، قطعه سازی، لوازم خانگی، داروسازی، صنایع سنگین فولادی، مشتقات نفتی و... نیز از جمله ظرفیت های بزرگی هستند که رشد تولید و توسعه صادرات منطقه آزاد ارس و کشورمان نقش بسیار پررنگی دارند.


منطقه آزاد ارس، قطب جدید صنعت کشاورزی ایران 
اما منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس چند سالی است که با استقبال سرمایه‌گذاران و به سبب موقعیت جغرافیایی و طبیعی ویژه آن به بزرگترین قطب کشاورزی صنعتی منطقه تبدیل شده است و حالا بزرگترین گلخانه و باغ مدرن خاورمیانه با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی به ‌وسعت ۲۲۷ هکتار و با هدف تولید محصولات استوایی و گیاهان دارویی در حال شکل‌گیری است.
صیادی، مدیر این پروژه در گفتگو با خبرنگاران گفت: فاز اول این مجتمع گلخانه‌ای عظیم در اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که شامل مجتمع‌های گلخانه‌ای هایدروپونیک و خاکی و نیز باغات مدرن است که محصولات استوایی و میوه‌های هسته‌دار را تولید خواهد کرد.
مدیر کشاورزی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس هم در بازدید خبرنگاران از یکی دیگر از مجتمع‌های گلخانه‌ای ارس با بیان اینکه یکی از اولویت‌های توسعه ارس در بخش کشاورزی است، افزود: امروز بزرگترین و مدرن‌ترین گلخانه‌های خاورمیانه در منطقه آزاد ارس هستند که در تامین امنیت غذایی کشور و توسعه صادرات محصولات کشاورزی نقش بسزایی دارند.


 
محمد مهدی‌زاده ادامه داد: در بحث باغات هم راهبرد ما توسعه باغداری صنعتی و اصلاح ارقام با هدف افزایش تولید و کاهش مصرف آب است.
وی اظهار کرد: خوشبختانه گلخانه‌داران ارس هم به سمت اصلاح الگوی کشت رفته‌اند و تولید میوه‌های استوایی مانند موز، آناناس، دراگون، فیسالیس و... در ارس آغاز شده است.
مهدی‌زاده در پایان با بیان اینکه پتانسیل توسعه کشاورزی در منطقه آزاد ارس بالغ بر ۳۰ هزار هکتار است، گفت: ما به دنبال توسعه زیرساخت‌های کشاورزی صنعتی و گلخانه‌ای هستیم و به همین منظور هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 


گردشگری امن در نقطه صفر مرزی 
منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در بخش گردشگری هم به دلیل موقعیت ویژه طبیعی آن سرآمد است. رودخانه مرزی ارس یکی از زیباترین حوضه‌های آبی کشور است که مناظر طبیعی بکری را به میهمانان خود هدیه می‌کند. مرز آبی ارس امن‌ترین مرز کشور است که می‌توان در کنار آن یک فنجان چای را به آرامش و در کنار خانواده نوش جان کرد!
ثبت جهانی ژئوپارک ارس، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش هتل و اقامتگاه‌ها و نیز سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف توسعه گردشگری امیدها را برای تبدیل ارس و شمال آذربایجان شرقی به قطب دائمی گردشگری ایران و منطقه پررنگ‌تر می‌کند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این خصوص هم می‌گوید: در سال جاری شاهد اتفاقات کم نظیری در صنعت گردشگری ارس بودیم و ثبت جهانی ژئوپارک ارس و کاروانسرای خواجه نظر و همچنین نام‌گذاری روز ملی ارس به برندینگ صنعت گردشگری ارس کمک‌های شایانی کرد و ما تلاش می‌کنیم با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه آزاد ارس این منطقه را به مقصد دائمی گردشگری تبدیل کرده و رضایت گردشگران داخلی و خارجی را جلب کنیم.
مجید کیانی افزود: دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی هم در خدمت توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد ارس قرار گرفته است بطوری که در جشن ثبت جهانی ژئوپارک ارس میزبان سفیران و نمایندگان سیاسی ۱۱ کشور بودیم و نقش وزارت امور خارجه در توسعه صنعت گردشگری ارس بسیار مهم است و این خصوص هم تعاملات خوبی با وزارت امور خارجه داریم.


اجرای طرح بدیع جزیره گردشگری در رودخانه ارس
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس هم در گفتگو با خبرنگاران درباره برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت گردشگری در ارس گفت: امسال رکورد ورود خودروهای غیربومی به منطقه آزاد ارس شکسته شد و به عدد ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار دستگاه رسید که بیشتر از همه سال‌های گذشته بود.
محسن محمدزاده افزود: در سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۲ منطقه آزاد ارس مقصد اول گردشگری شمال‌غرب کشور شد و ما تلاش می‌کنیم با توسعه زیرساخت‌ها، منطقه آزاد ارس را به عنوان قطب دائمی سفر در کشور و منطقه مطرح کنیم.
وی ادامه داد: افتتاح یک هتل چهار ستاره، افتتاح یک هتل سه ستاره و پیگیری تکمیل هتل پنج ستاره در جلفا از جمله اقدامات توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه آزاد ارس است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه با اشاره به ثبت روز ملی ارس در تقویم رسمی کشور، گفت: سوم شهریور، سالروز حماسه مقاومت سوم شهریور ۱۳۲۰ به عنوان روز ملی ارس در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.
محمدزاده همچنین از کسب مجوز و اجرای جزیره گردشگری در رودخانه ارس خبر داد و افزود: این طرح یکی از طرح‌های بدیع و جذاب در حوزه توسعه صنعت گردشگری است که مجوز اجرای آن با حمایت‌های دستگاه‌های مسئول در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان (نخجوان) کسب شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است و در آینده نزدیک آماده بهره‌برداری و استفاده گردشگران خواهد شد.


ضرورت بازگشایی راه‌آهن جلفا-نخجوان 
اما منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در حوزه صنعت ترانزیت هم حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد! در گذشته‌ای نه چندان دور، راه‌آهن جلفا به عنوان بندر خشک عمل کرده و حجم قابل توجهی از واردات و صادرات کشور از این محل صورت می‌گرفت، اما با وقوع جنگ در قره‌باغ و اشغال این بخش از خاک جمهوری آذربایجان، راه‌آهن و محورهای ترانزیتی منطقه مسدود شد.
حال با آزادسازی قره‌باغ و تلاش‌ها برای موفقیت گفتگوهای صلح در منطقه، انتظار می‌رود با بازگشایی راه‌آهن جلفا و ایجاد محورهای مواصلاتی و ترانزیتی جدید شاهد توسعه صنعت ترانزیت به نفع همه کشورهای منطقه باشیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این خصوص می‌گوید: گفتمان‌سازی برای بازگشایی راه‌آهن جلفا- نخجوان یکی از اصلی‌ترین مطالبات ما در دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان و مسئولان مرتبط با این حوزه در کشورمان است.
مجید کیانی اظهار کرد: ظرفیت کنونی و آماده این مسیر ریلی سالانه ۲ میلیون تن است که می‌تواند با اندکی اصلاح و بازسازی به سالانه ۷ میلیون تن هم افزایش پیدا کند و تبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا را به حداکثر برساند.


نقش راهبردی کریدور ارس در توسعه صنعت ترانزیت
همچنین توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای اجرایی کردن کریدور ارس که نخجوان را از طریق خاک ایران به سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان متصل می‌کند، یکی از بزرگترین فرصت‌های منطقه آزاد ارس برای توسعه صنعت ترانزیت و تبع آن دیگر حوزه‌های اقتصادی است.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در سفر اخیر خود به جلفا با اینکه شاهد فصل جدیدی از روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان هستیم، اظهار کرد: دولت خواهان توسعه همه‌جانبه روابط و اجرایی‌سازی توافقنامه کریدور راه ارس است.‌
سیدعباس موسوی در نشست تخصصی کریدور ارس افزود: امروز ما با قفقاز جدیدی روبرو هستیم و باید تلاش کنیم در این فضای نوین قفقاز جنوبی را به گلوگاه ترانزیتی و تجاری جهان تبدیل می‌کند، نقش‌آفرینی فعالی داشته باشیم.‌
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست اصولی نظام در منطقه قفقاز جنوبی محقق شده و قره‌باغ به عنوان بخشی از خاک اسلام به جمهوری آذربایجان ملحق شده است.‌
موسوی افزود: توافق بین دو کشور برای ایجاد کریدور ارس یک فرصت خیلی مغتنمی است که ما باید با داشتن یک نگاه ملی و حتی بین‌المللی برای اجرایی‌سازی آن حداکثر اجماع نظری و عملیاتی داخلی را در سطوح‌ مختلف ملی و منطقه‌ای ایجاد کنیم.‌
وی کریدور ارس را مورد تاکید سران نظام دانست و یادآور شد: سران دو کشور در دیدارهای اخیر به اجرایی‌سازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید کرده‌اند و رئیس جمهور آذربایجان دستور اختصاص بودجه ۸ میلیون دلاری را برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله صادر کرده است. اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.‌

ارس، پیشانی توسعه ایران
گزارش نصر می‌افزاید، توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی منطقه آزاد ارس با کشورهای قفقاز و ترکیه و همچنین توسعه راه‌های مواصلاتی با مرکز استان از جمله بزرگراه و راه‌آهن سریع‌السیر خواهد توانست در زمانی نه چندان زیاد ظرفیت‌های بالقوه توسعه منطقه‌ای را در حوزه‌های مختلف به بالفعل تبدیل کرده منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس را به پیشانی توسعه ایران تبدیل کند.
در این مسیر همراهی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، مجلس و بخش خصوصی مورد انتظار عموم مردم، سرمایه‌گذاران و دلبستگان توسعه ایران است.

گزارش از محمد سهرابی
انتهای پیام/
ارس، پیشانی توسعه ایران محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار