دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

 592 مدرسه در آذربایجان شرقی در معرض خطر مواد مخدر هستند/ خسارت 167 هزار میلیاردی مواد مخدر و روان گردان ها به جامعه

1402/12/23 - 16:13 - کد خبر: 110236 نسخه چاپی

نصر: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه 592 مدرسه در استان در معرض خطر مواد مخدر هستند، ابراز کرد: پاکسازی اطراف این مدارس در دستور کار قرار دارد و مردم می توانند هرگونه فعالیت های افراد مشکوک در اطراف مدارس را از طریق شماره های تلفن های 110، 09628 و 1570 گزارش کنند.

به گزارش خبرنگار نصر، امیر رنجبر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: پدیده شوم مواد مخدر و روانگردان یک بحران بزرگ است که بعد از فقر و رشد جمعیت و همچنین نابودی محیط زیست، جایگاه ویژه ای برای خود در بین جوانان باز کرده و نسل بشریت را تهدید می کند.
وی با بیان اینکه قریب به 200 کشور قربانی پدیده شوم موا مخدر هستند، افزود: بر اساس اعلام دفتر مقابله با جرم سازمان ملل، 284 میلیون نفر درگیر این پدیده شوم هستند؛ طبق ارزیابی ها و پیش بینی های سازمان ملل مقابله با جرم در طول یک سال، آمار ابتلا به اعتیاد با 26 درصد افزایش به 300 میلیون نفر در گروه سنی 15 تا 64 سال خواهد رسید. 
وی ادامه داد: در افغانستان به واسطه تولید مواد مخدر در دنیا، بیش از 15 میلیون نفربه صورت مستقیم به عنوان قاچاقچیان مواد مخدر از این راه ارتزاق می کنند.
رنجبر با اشاره به اینکه قاچاق مواد مخدر در دنیا یک جرم سازمان یافته بین المللی است که کشور ما را در خصوص خسارت های امنیتی و سیاسی کشور را تهدید می کند، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه در مسیر اصلی ترانزیت قاچاق مواد مخدر به بازارهای جهانی قرار پیدا کرده است و از طرفی قاچاقچیان مواد مخدر به دنبال سود و مشتری خودشان هستند، بیشتر در معرض تهدید قرار گرفته است.

تقدیم چهار هزار شهید برای مبارزه با مواد مخدر
وی به جبهه جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قریب به 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز که 44 نفر شهید و 15 نفر جانباز آذربایجان شرقی در راه مقابله با پدیده شوم مواد مخدر تقدیم آرامش و امنیت کشور کرده است و به عنوان یگانه پرچم دار این جهاد مقدس در دنیا مطرح می شود. با وجود اینکه مجامع بین المللی هر سال به واسطه این اقدامات ارزشمند، از جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کند، اما در این فاصله زمانی هیچ اقدامی در این راستا نکرده است.
دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در آذربایجان شرقی عنوان کرد: بر اساس آخرین شیوع شناسی، میزان شیوع پدیده شوم مواد مخدر در کشور 5.4 و در استان 1.22 در گروه سنی 15 تا 64 سال است که آذربایجان شرقی رتبه 28 کشوری را دارد.
رنجبر با بیان اینکه حجم تاثیرگذاری که از قبل مواد مخدر کشور و دنیا را تحت تهدید میکند، به یک فاجعه تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در سال 2000 در افغانستان 200 تن مواد مخدر تولید می شد اما در سال 2024 این رقم به 9 هزارتن تولید مواد مخدر رسیده است. از 34 استان افغانستان، 24 استان افغانستان به صورت کشت مواد مخدر از فرایند سنتی به صنعتی مبادرت می کنند. 
وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیری اولیه از اعتیاد یک سرمایه گذاری است، تصریح کرد: تقاضای مواد مخدر در دنیا باعث شده عرصه جولانگاه قاچاقچیان مواد مخدر و خرده فروشان شود. عرضه مواد مخدر هیچ گاه تعطیل نخواهد شد. تنها راه برون رفت از این بحران، کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان است. در حال حاضر موضوع پیشگیری از تقاضای مواد مخدر و روانگردان در جامعه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. لازم است نگرش ها را در خصوص تهدیدهایی که از قبل موادمخدر و اخیرا روانگردان ها وجود دارد را تغییر دهیم.

خسارت سنگین مواد مخدر و روان گردان ها به جامعه
دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در آذربایجان شرقی گفت: 167 هزار میلیارد تومان هزینه خسارت مواد مخدر و روانگردان ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای کشور است.
وی افزود: توسعه بیماری های جسمی و روانی، شیوع بیماری های عفونی از جمله خسارت های بهداشتی، همچنین همسرآزاری 65 درصد، طلاق 55 درصد، کودک آزاری 30 درصد، قتل عمد 25 درصد، خشونت منکراتی 20 درصد، جرایم مالی 10 درصد جزو خسارت های اجتماعی مصرف مواد مخدر و روانگردان ها است؛ از طرفی نگرش و باورهای غلطی که نوجوانان و جوانان را شامل می شود، تهدید جدی علیه حاکمیت ملی و افزایش جرایم سازمان یافته جزو خسارت های فرهنگی مصرف مواد مخدر و روانگردان ها محسوب می شود.
رنجبر به طرح ساماندهی محلات آسیب پذیر در استان اشاره کرد و گفت: این محلات شناسایی و شناسنامه دار شده اند و جمعیت ساکن در این محلات، تحت آموزش قرار می گیرند تا آن ها را نسبت به اثرات و عواقب شیوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر آشناتر کنیم.
وی از اجرای طرح نوروزی مبارزه و جمع آوری خرده فروشان و ساماندهی معتادن متجاهر دراین ایام خبرداد و گفت: قانون مبارزه با مواد مخدر با توجه به تنوع مواد مخدر موجود در جوامع و تغییر لحظه ای آن ها، باید لحظه به لحظه تغییر کند.
وی همچنین از وجود 283 مرکز درمانی اعتیاد در استان خبر داد و گفت: از مجموع 150 هزار معتادی که در استان وجود دارد 69 هزار نفر در این مراکز درمانی تحت درمان قرار دارند.

 592 مدرسه در آذربایجان شرقی در معرض خطر مواد مخدر هستند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه 592 مدرسه در استان در معرض خطر مواد مخدر هستند، ابراز کرد: پاکسازی اطراف این مدارس در دستور کار قرار دارد و مردم می توانند هرگونه فعالیت های افراد مشکوک در اطراف مدارس را از طریق شماره های تلفن های 110، 09628 و 1570 گزارش کنند.
رنجبر همچنین از شیوع اعتیاد در واحدهای صنعتی استان ابراز نگرانی کرد و گفت: میزان شیوع در این واحدها 25 درصد و بیشتر از میانگین کشوری است که باید آسیب شناسی و آگاهی سازی شود و شورای مبارزه با مواد مخدر، طرح کاج (کاهش اعتیاد جامعه کار و تولید) را برای این امر، راه اندازی کرده است.
رنجبر تاکید کرد: از والدین و خانواده ها می خواهیم با تمام توان مراقب فرزندان خود باشند و با آموزش های لازم عواقب خطرناک افراد و محیط ناباب و مواد مخدر را به آنها گوشزد کنند.
انتهای پیام/
 592 مدرسه در آذربایجان شرقی در معرض خطر مواد مخدر هستند/ خسارت 167 هزار میلیاردی مواد مخدر و روان گردان ها به جامعه سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار