گزارش/

چهارشنبه ای که گاهی سور نیست

1402/12/22 - 08:45 - کد خبر: 110207 نسخه چاپی

نصر: یکی از مراسم دیرینه ایرانیان چهارشنبه سوری است که در آستانه نوروز و آخرین چهارشنبه سال برگزار می شده و همچنان در جای جای کشورمان برگزار می شود اما با رفتارهایی در آمیخته که لذت بخش نیست و گاهی تبعات جبران ناپذیری دارد.

به گزارش نصر، در گذشته های دور، چند روز قبل از چهارشنبه آخر سال، مردم به کوه و بیابان می‌رفتند و هیزم جمع می‌کردند و قبل از غروب این هیزم‌ها را در حیاط خانه، میدان شهر یا کوچه و برزن‌ها در دسته‌های فرد با فاصله از هم می‌چیدند.
اندکی پس از غروب، آتش بر پا می‌کردند و از روی آن می‌پریدند. کسی نمی‌بایست به آتش فوت می‌کرد. اهل خانه همگی از روی آتش می‌پریدند. برای خاموش کردن آتش، آن را به حال خود رها می‌کردند تا خاموش شود یا روی آن آب می‌ریختند.
اما در روزگار ما ترقه های متنوع با عناوینی همچون سیگارت، کپسولی و دینامیت مورد توجه جوانان و نوجوانان است و جای پریدن از آتش و خواندن شعر " زردی تو از من و سرخی من از تو " که به نوعی آرزوی سلامتی برای همنوع است را گرفته و به نظر می رسد آزار و اذیت بیشتر لذت بخش است و صدای این ترقه ها هر چه بیشتر باشد نوعی امتیاز محسوب می شود.
البته روان شناسان نیاز به جلب توجه را از علل این حرکت های ناهنجارانه عنوان می کنند جلب توجهی که علاوه بر آزار عمومی برای خود استفاده کنندگان هم خطرآفرین است و گاهی موجب صدمات غیرقابل جبران می شود.
روایت جوان تبریزی از حادثه انفجاری که کارش را به تخت بیمارستان کشانده، تلخ اما درس آموز است وی که ️تنها ۱۸ سال دارد هفته گذشته در اثر انفجار مواد محترقه در یکی از محلات شهر صورت و بدنش پر از ترکش شده است.
این حادثه منجر به مصدومیت شدید سه جوان ۱۶ ،۱۸ و ۲۰ ساله شد، و پس‌ از آن با تیتر انفجار مواد محترقه در شهرک نور تبریز به سر خط رسانه‌های تبریزی رفت.
امیرعلی در مورد حادثه گفت: در انبار با ۲ نفر از دوستانم در حال درست کردن ترقه های دست ساز بودیم که پس از لنت کاری محکم با دستم لنت را فشار دادم تا جا بیفتد که ناگهان نارنجک دست ساز در دستانم منفجر شد .
وی ادامه داد: صدای انفجار به شدتی بود که گوشهایم سوت می کشید، چشمانم سیاهی می رفت تا به خود آمدم، دیدم در کابین آمبولانس اورژانس هستم و توسط کارشناسان اورژانس به بیمارستان منتقل شدم.
وی به جوان های هم سن و سالش توصیه کرد به فکر سلامتی خود باشند و از ترقه های خطرناک استفاده نکنند.

رتبه دوم آذربایجان شرقی در حوادث چهارشنبه آخر سال
سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی هم با اشاره به رتبه دوم استان در حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته پس از تهران گفت: مقایسه حوادث اسفند ماه امسال هم نشانگر افزایش مصدومان و افراد بستری شده است.
به گفته وحید شادی نیا حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در استان از اول تا بیستم اسفند سال گذشته ۲۷ مصدوم داشت که امسال بیش از ۲ برابر شده و به ۵۹ مصدوم رسیده است .
وی با اشاره به افزایش افراد بستری شده از چهار به ۶ نفر افزود: در مدت یاد شده سال گذشته این حوادث تلفاتی نداشت در حالیکه امسال یک نفر جان خود را از دست داده است.
بر اساس آمار اورژانس، تعداد عابران صدمه دیده بر اثر انفجار ترقه از چهار نفر در سال گذشته به ۱۶ نفر افزایش یافته و همین نشانه افزایش استفاده از ترقه های خطرناک و تمایل استفاده کنندگان به آزار رسانی است.
شاید بر همین اساس سردار رادان فرمانده انتظامی کشور هم خط قرمز پلیس در چهارشنبه سوری مزاحمت و بسته شدن معابر عنوان و اعلام کرده است: افراد خاطی تا پایان تعطیلات مهمان ما خواهند بود.
هر چند به نظر می رسد در خصوص جلوگیری از عرضه مواد محترقه غیرمجاز سهل انگاری یا مماشات صورت می گیرد و در جای جای شهر انواع ترقه های خطرآفرین و کم خطر قابل تهیه است که یا تولید داخلی است یا از مرزهای کشورمان وارد می شود.

خرید و فروش مواد محترقه غیرمجاز جرم است
سرهنگ "یداله جهان آرا" فرمانده انتظامی شهرستان تبریز ضمن اینکه از کشف تعداد ۱۲ هزار و ۸۰عدد انواع مواد محترقه خارجی غیرمجاز خبر داده متذکر شده است: به استناد قانون مجازات اسلامی هر گونه قاچاق ، خرید و فروش مواد منفجره و محترقه به طور غیر مجاز جرم محسوب شده مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.
به گفته کارشناسان برای مقابله با خرده فرهنگ های غلط نیازمند فرهنگ سازی و پاسخگویی به نیازهای فرزندان در خانواده و فراهم کردن مراکزی برای خالی کردن هیجان های دوران جوانی و نوجوانی هستیم.
انتهای پیام/
چهارشنبه ای که گاهی سور نیست خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار