گزارش اختصاصی نصر/

نمایشگاه نوروزانه در موزه زنده سفال تبریز

1402/12/26 - 15:04 - کد خبر: 110200 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل انجمن سفال تبریز می گوید: موزه زنده سفال تبریز در ایران به عنوان یک پایلوت نام برده می‌شود چرا که چنین موزه‌ای که همزمان با کار آفرینی، صفر تا صد این هنر را در معرض دید بازدید کنندگان قرار دهد، در صنایع دستی نداریم. 

به گزارش نصر، «گیتا زنجانی» مدیرعامل انجمن سفال استان آذربایجان شرقی مهمترین هدف انجمن را، حفظ سفالگری بومی منطقه آذربایجان خواند و گفت: هدف ما حفظ هنر سفالگری در این منطقه است که نزدیک به ۳۰۰ سال قدمت دارد. سفالگران این منطقه «برادران قاب چی» در ۱۳۲۷ از زنوز به تبریز مهاجرت کردند و پس از آنها انجمن این کار را به صورت تخصصی دنبال می‌کند.


بهره برداری از خاک معادن زنوز
وی افزود: خاکی که در این کار استفاده می‌شود، از معادن زنوز برداشت و به صورت خالص و سنتی به کار می‌رود و فرآوری شده نیست. این خاک در موزه آسیاب شده و با اضافه کردن پودر شیشه گل ساخته می‌شود. احجام سفالی با چرخ کاری تولید می‌شوند. 
 وی فعالیت موزه زنده سفال تبریز را تشریح کرد: اینجا از این حیث زنده است که روند صفر تا صد سفالگری از برداشت خاک تا ساخت گل و چرخ‌کاری احجام، پخت و لعاب و همچنین برگزاری کلاس‌ها و ... در این خانه موزه اتفاق می‌افتد. این شرایط به گونه‌ای است که بازدید کننده روند کامل این هنر را به عینه می‌بیند زیرا کلاس‌ها و نمایشگاه‌های دائمی ما همواره دایرند.
گیتا زنجانی از کلاس های موزه گفت: ما در کلاس‌های آموزشی سعی کرده‌ایم علاوه بر تکنیکی که به هنرجویان آموزش می‌دهیم، طرح‌های آموزشی خود را متناسب با پیشینه سفال ایران برنامه ریزی کنیم تا آموزش ها فقط طرح‌های فانتزی را شامل نشوند. سالانه بالای ۲۰۰ نفر هنرجو در این موزه آموزش می‌بینند. کار بر روی سفال، سفالگری با چرخ، مشبک کاری، کتیبه کاری، لعاب و سفالگری با دست من جمله دوره‌های آموزشی در این موزه هستند. 
وی در ادامه گفت: این ها آموزش‌های روتین ما هستند ولی ورکشاپ‌های متنوعی هم برگزار می‌کنیم چرا که از دیگر اهداف انجمن، ایجاد شرایط اشتغال زایی است که با برگزاری این کلاس‌ها و ورکشاپ‌ها این هدف بر آورده می شود. هنرجویان ما اکثراً در کارگاه اختصاصی خودشان کار را دنبال می‌کنند. اکثر هنرجویان ما خانم‌ها هستند و به نوعی کارآفرینی هم در این قسمت اتفاق می‌افتد.


 
 «این نمایشگاه، سیزدهمین نمایشگاه نوروزانه انجمن بود که با تم هدایای نوروزی، بالغ بر ۱۵۰۰ قطعه از آثار ۵۴ نفر از اعضا و هنرجویان انجمن را به مدت ١٠ روز به نمایش و فروش با ١٠ درصد تخفیف گذاشتیم. هر ساله چندین نمایشگاه روتین در اینجا برگزار می‌شود که یکی از آنها نمایشگاه نوروزانه است که به خاطر تبلیغات گسترده، همه ساله با استقبال خوبی مواجه می شود.»
مدیر عامل انجمن سفال یادآور شد: می‌توان گفت موزه زنده سفال در ایران به عنوان یک پایلوت نام برده می‌شود و چنین موزه‌ای در صنایع دستی نداریم. 
وی در بیان اهداف دیگر انجمن اذعان داشت: هدف اصلی انجمن این است که با برگزاری چنین جشنواره‌هایی، در شناساندن هرچه بیشتر این خانه تاریخی و موزه زنده سفال به اهالی تبریز و گردشگران فعالیت کند. اینجا خانه تاریخی علوی است که در ۱۳۷۹ خریداری و از سال ١٣٨۴ با عنوان موزه زنده سفال تبریز افتتاح شده است و از آن موقع به دست انجمن اداره می‌شود.
گفتنی است؛ اولین ساکنین خانه تاریخی علوی، خانواده صرافان در دوران قاجار و آخرین آنها، خانواده علوی بوده که میراث فرهنگی از آنها این خانه را خریده و ثبت ملی کرده است. موزه زنده سفال واقع در خیابان شمس تبریزی، روبروی خیابان گرو، کوچه علوی، پلاک ۱۰۰ از ۱۲ الی ۲۶ اسفند ماه از ۱۰ صبح الی ۱۹ میزبان مخاطبین و هنرجو دوستان در نمایشگاه نوروزانه هستند.
انتهای پیام/
نمایشگاه نوروزانه در موزه زنده سفال تبریز فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   محمد حسین   ماه پیش  

روز پایان نمایشگاه خبر رو درج کردید اگر زودتر مگیذاشتید حداقل بازدید میشد - بعداتمام نمایشگاه اطلاع رسانی به چه دردی میخوره
پژوهشیار