در نشست خبری مرکز غربالگری با حضور اصحاب رسانه مطرح شد؛

  افزایش ۸ درصدی آمار فوتی های حوادث رانندگی

1402/12/21 - 18:08 - کد خبر: 110180 نسخه چاپی

نصر: معاون درمانی علوم پزشکی تبریز در نشست با اصحاب رسانه ها گفت: رسانه ها به طور جدی به موضوع غربالگری و برخورد با رانندگان پرخطر، ورود پیدا کنید.

به گزارش نصر، جواد احمدیان در نشست خبری مرکز غربالگری دانشگاه علومی پزشکی تبریز در جمع خبرنگاران گفت: ارگان ها و نهادها در استان به طور جدی به موضوع غربالگری رانندگان پرخطر وارد شده اند ولی اگر پیوست رسانه ای و فرهنگی وفرهنگسازی اتفاق نیوفتد، نتیجه ای حاضل نخواهد شد. 
افزایش ۸ درصدی آمار فوتی های حوادث رانندگی آذربایجان شرقی 
وی افزود: هر یک از حوادث رانندگی منجر به داغداری چندین خانواده می شود که به اضطراب های بعد سانحه نیز دچار می شوند، و این مهم زندگی بعد از حوادث رانندگی را هم برای خانواده سانحه دیده دچار مختل می کند. بنابراین جا دارد  برای حفظ سلامتی جامعه به جد وارد موضوع غربالگری شویم، بنابر آمار با تچجه به اینکه در چند سال گذشته تلفات سوانح رانندگی رو به کاهش بوده، متاسفانه بتازگی این آمار بازهم افزایش پیدا کرده و به بالای بیست هزار فوتی در سال رسیده است و استان ما افزایش ۸ درصدی امار تلفات جانی در حوادث رانندگی را داشته است. 

 دسته بندی رانندگان پرخطر
احمدیان در ادامه به تهیه پروپزال و پیشنهاد طرحی در مورد غربالگری و بیمار یابی رانندگان پرخطر اشاره کرد و گفت: رانندگان پرخطر را چند گروه تشکیل می دهند، دسته اول، رانندگانی که دارای مشکلات جسمانی، پارکینسون و سکته های مغزی هستند و در زمان رانندگی، واکنش در قبال حوادثات رانندگی را بنا بر مشکلات مغزی نمی توانند به موقع انجام دهند و در نتیجه برای خود و دیگر شهروندان زمینه ساز حوادث رانندگی هستند. 
وی افزود: دسته دوم افراد با مشکلات روحی و روانی، افسردگی و دو شخصیتی هستند که در حین گرفتن گواهینامه موردی بروز نمی دهند ولی در زمان رانندگی و در صورت قرارگرفتن در حالت استرس،رفتارهایی مانند لایی کشیدن و سرعت بالا از خود نشان می دهند که خطرآفرین هستند. 
دسته سوم هم افرادی که دچار سومصرف موادمخدر هستند، در این موقع فرد زمانی که مواد مصرف می کند و یا اثرات عدم مصرف در بدن آن شخص وجود دارد، دچار اختلالات رفتاری است و این هم زمینه ساز رفتار های خطرآفرین و حادثه ساز برای خود فرد و افراد دیگر جامعه است.
همایون صادقی؛ مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این نشست گفت: مجموعه ای که در تبریز با عنوان کلینیک سلامت مستقر است یک مجموعه بی نظیر است ولی باید کارهایی در سطح بین المللی در سطح کشور انجام شود.
وی افزود: در کل دنیا بر اساس گزارش ۲٠۱۳ سازمان بهداشت جهانی بین سنین ۱۵ تا ۲۹ اولین علت مرگ حوادث ترافیکی بوده است و بر اساس گزارش ۲٠۱۸ و ۲٠۲۳ سازمان بهداشت جهانی،  رنج سنی ۵ تا ۲۹ سال اولین علت مرگ حوادث رانندگی شده است. 

 حوادث رانندگی سومین علت مرگ در ایران
صادقی همچنین در مورد آماز مرگر و میر سوانحی در کشور می افزاید، سومین علت مرگ افراد سنین ۵ تا ۵٠ سال در ایران بعد از سکته قلبی و مغزی،حوادث ترافیکی است.آمار پزشکی قانونی کشور سالانه ۴۵٠ هزار نفر آمار جرحی داریم، که البته طبق اطلاعاتی که بدست آوردیم این آمار در واقع بالای هفتصد هزار نفر در سال است.
وی افزود: مرکز غربالگری رانندگان پرخطر در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۴٠۲ رسما شروع به کار کرده است، در این مرکز رانندگانی که بر اثر تخلفات حادثه ساز نمرات منفی بالا دریافت می کنند، توسط پلیس به این مرکز ارجاع داده می شوند، در بین مراجعان سومصرف مواد و مشروبات الکلی امار بالایی در بین افراد داشته است.
صادقی در ادامه گفت: تا سال ۱۳۹۵ آخرین آمارها نشان می دهد،خوردوهای سایپا و ایرانخودرور در مقایسه با خودروهای خارجی و نیمه خارجی، سه برابر خطر مرگ بیشتر در تصادفات از بغل دارند.

پویش چهارشنبه سوری شاد بدون خطر 
گزارش خبرنگار نصر می افزاید؛ احمدیان معاون درمانی علوم پزشکی تبریز  در ادامه گفت: ما مخالف شادی مردم نیستیم ولی رفتار های خطرآفرین برخی از هموطنان در روز چهارشنبه سوری و استفاده از مواد منفجره خطرناک نارنجک مانند، حتی برای تماشاگران مراسمات روز چهارشنبه سوری هم خطرناک و حادثه آفرین است. 
وی ورود خانواده ها به این موضوع را ضروری دانست و افزود، شروع تلفات از زمان ساخت مواد محترقه در منازل و اماکن از حدود بهمن ماه آغاز و تا پایان زمان مصرف در هفته آخر اسفندماه ادامه دارد، که تخریب منازل و گاها منجر به مرگ از عواقب رفتارهای پرخطر برخی شهروندان است.
مراکز سوختگی و چشم پزشکی ما در حالت آماده باش هستند تا بصورت شبانه روزی به شهروندان ارائه خدمت کنند، البته لازم به ذکر است که اروزی ما سلامتی شهروندان است و امیدواریم هیچ شهروندی در این ایام آسیب نبیند. 
وی همچنین گفت: متاسفانه، آمار مراجعات به مراکز درمانی استان در اثر آسیب های مواد محترقه از بهمن ماه جاری تا به امروز، دو برابر شده است.
جواد احمدیان در پایان افزود: وزارت بهداشت با پرداخت هزینه مصدومین تصادفات رانندگی به مراکز درمانی دولتی، رسیدگی به مراجعات سوانح رانندگی را در این مراکز به صورت رایگان ارائه می دهد.
انتهای پیام/
  افزایش ۸ درصدی آمار فوتی های حوادث رانندگی نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار