مصرف برق کولر آبی نسل جدید با الکتروموتورهای رونمایی شده در تبریز یک دهم کولرهای گازی است

1402/12/21 - 12:40 - کد خبر: 110153 نسخه چاپی

نصر: مشاور بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با اشاره به برنامه ریزی این وزارتخانه برای تولید کولرهای آبی نسل جدید، گفت: مصرف برق این نوع کولرها که امروز الکتروموتور فوق کم مصرف آن در تبریز رونمایی شد، یک دهم کولرهای گازی است.

به گزارش نصر، «محمدمهدی پیغمبرزاده» با تاکید بر اینکه استفاده از کولرهای گازی به اقتصاد خانوار و اقتصاد ملی آسیب می زند، افزود: کیفیت سرمایش کولرهای آبی نسل جدید که در تولید آن ها از الکتروموتورهای پیشرفته استفاده شده، بالا و در حد سرمایش کولرهای گازی است.
وی با توصیه به مردم به ویژه ساکنان مناطق معتدل برای استفاده از کولرهای آبی نسل جدید بجای کولرهای گازی و اسپیلت های پرمصرف در فصل تابستان، اظهار کرد: با استفاده از این کولرها هزینه قبوض برق خانوار کمتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ریال می شود.
مشاور بهره وری انرژی ساتبا با بیان اینکه هزینه استفاده از کولرهای گازی به مراتب بالاتر از کولرهای آبی است، گفت: وزارت نیرو در راستای حمایت از توسعه فناوری های جدید، به دنبال از رده خارج کردن کولرهای نسل قدیم و الکتروموتورهای کولری کم بازده با بازدهی کمتر از ۵۰ درصد است.
پیغمبرزاده، ادامه داد: به همین منظور بیش از هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان فعال در تولید الکتروموتورهای بی ال دی سی پرداخت می شود.
وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های وزارت نیرو سالانه حداقل ۲ میلیون دستگاه الکتروموتورهای نسل جدید بی ال دی سی در کشور تولید و این الکتروموتورها جایگزین الکتروموتورهای نسل قدیم می شود و در مرحله بعد نیز کولرهای آبی جدید جایگزین کولرهای قدیمی خواهد شد.
دبیر کارگروه مدیریت تقاضا و مصرف برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به برنامه جدی و جهادی وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای اصلاح وضعیت مصرف برق کشور و ارتقای بهره وری لوازم خانگی و تجهیزات برقی، گفت: در دولت گذشته، خاموشی های گسترده در تابستان موجب بروز مشکلات زیادی در حوزه برق کشور شد به طوری که بر اساس برآورد کارشناسان ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف برق کشور در ایام اوج تابستان مربوط به سیستم های سرمایشی است.
پیغمبرزاده، افزود: با توجه به اینکه در یک دهه گذشته هیچ گونه تغییری در استاندار مصرف انرژی سیستم های سرمایشی انجام نشده بود، در گام نخست وزارت نیرو، در سال ۱۴۰۰ استاندارد بهره وری انرژی کولرهای آبی بازنگری و کولرهای پرمصرف انرژی F ، E و G از رده خارج شد.
وی اظهار کرد: در سال جاری و در گام دوم نیز مقرر شد تا کولرهای آبی با رده A و بالاتر تولید و در این کولرها بجای الکتروموتورهای فعلی از الکتروموتورهای پیشرفته با سیستم مغناطیس دایم و بی ال دی سی استفاده شود.
مشاور بهره وری انرژی ساتبا با بیان اینکه بهره وری و بازدهی این نوع کولرها حدود ۹۰ درصد است، گفت: بازدهی الکتروموتورهای قبلی زیر ۵۰ درصد بود و موجب اتلاف انرژی می شدند.
پیغمبرزاده، به مردم توصیه کرد: در خرید لوازم برقی آگاهانه خرید و از خرید لوازم برقی پرمصرف و رده انرژی پایین خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، الکتروموتورهای کولری فوق کم‌مصرف القایی و BLDC امروز در شرکت موتوژن تبریز رونمایی شد.
انتهای پیام/
مصرف برق کولر آبی نسل جدید با الکتروموتورهای رونمایی شده در تبریز یک دهم کولرهای گازی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار