یادداشت نصر/

جناب آقای سلاجقه، تبریز با درد تبعیض چه کند؟

1402/12/20 - 19:19 - کد خبر: 110106 نسخه چاپی

نصر: طی روزهای اخیر، علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ممنوعیت مازوت سوزی در سه شهر اصفهان، کرج و تهران به رسانه ها توضیح داده است.

به گزارش نصر، علی سلاجقه در حاشیه هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران که در دانشگاه کاشان برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروگاه اصفهان امسال مازوت نسوزاند، اظهار داشت: این دولت اولین دولتی است که امسال سوزاندن مازوت در سه نیروگاه اصلی کشور کاملاً ممنوع شد.
وی ادامه داد: در نیروگاه شازند اراک که مازوت سوزی داشتیم هم، زمان بسیار کوتاه بود و هم مقدار سوخت مازوت یک سوم سال قبل بود. در شهر اصفهان نیز آنچه که در حقیقت برای خط انتقال لوله گاز رخ داد، مازوت سوزی به صورت موقت اتفاق افتاد.
اما این اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول اجرای قانون هوای پاک، در حالی است که در تبریز به عنوان یک شهر دو میلیون نفری امسال حتی زودتر از روال سال های قبل نیروگاه حرارتی اقدام به مازوت سوزی کرده است و تا به امروز هم ادامه دارد!
در حالی بحران آلودگی هوای کلان شهر تبریز و مازوت سوزی نیروگاه حرارتی سال هاست به یک روال تکراری تبدیل شده است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل حفاظت محیط زیست استان از انجام وظایف قانونی خود در قبال حفظ سلامت شهروندان تبریزی به بهانه کمبود گاز و مصوبه دستگاه های بالادستی برای مازوت سوزی نیروگاه حرارتی قصور کرده است.
این قصور دستگاه مسئول حفاظت از محیط زیست در حالی است که پیش از این مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و رسانه ها بارها نسبت به تبعات مرگبار آلودگی هوای تبریز توسط نیروگاه حرارتی هشدار داده و بر ضرورت بهبود ساختار این نیروگاه و جلوگیری از آلودگی هوای تبریز و یا دستکم تامین گاز نیروگاه حرارتی تبریز برای پیشگیری از تبعات خطرناک مازوت سوزی تاکید کرده اند، اما علاوه بر اینکه مسئولان وزارت نفت سال هاست که این مطالبه مردم تبریز را پشت گوش انداخته اند، اما امسال مردم تبریز با پدیده جدیدی هم در مدیریت محیط زیست کشور مواجه شده اند و آن اینکه عالی ترین مسئول حفاظت محیط زیست کشور آلودگی هوای تبریز توسط نیروگاه حرارتی را حتی به عنوان «مساله» هم نمی داند!
آقای علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امسال برای چندمین بار در گفتگو با رسانه ها از معافیت سه شهر اصفهان، تهران و کرج از مازوت سوزی به عنوان دستاورد مهم دولت یاد کرده و مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز را هم با اشاره به مصوبه «شعام» (شورای عالی امنیت ملی) قانونی قلمداد کرده است! این سخنان خارج از عرف معاون رئیس جمهور، امسال تحمل آلودگی هوا برای مردم تبریز را سخت تر کرده است، چرا که امسال مردم تبریز در کنار درد آلودگی هوا با درد تبعیض هم مواجه شده اند.
مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی به دنبال افزایش انتقادات از مازوت سوزی نیروگاه تبریز، روز گذشته از این نیروگاه بازدید کرد و نسبت به لزوم بازسازی و ایجاد یک نیروگاه استاندارد جدید در تبریز تاکید کرد و وضعیت فعلی نیروگاه تبریز را در شان تبریز و مردم آذربایجان ندانست. او در سخنانش از به صراحت از مسئولان امر و سهامداران این نیروگاه انتقاد کرد و اعلام کرد موضوع مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز باید یکبار برای همیشه حل شود.
ضرب‌المثل معروفي است كه مي‌گويد ظلم بالسويه عدل است. ظلمي كه به همگان يكسان اعمال و انجام شود، عدالت است. روشن است كه هيچ ظلمي عدل نيست و هر ظلمي به هر اندازه كه باشد به همان ميزان از عدالت دور است، ولي اين ضرب‌المثل نوعي تعريض به تبعيض است و مي‌خواهد بگويد كه تبعيض از ظلم هم بدتر است. مازوت سوزی هم برای همه بد است و کسی راضی به آلودگی هوای هیچ شهری نیست، ولی متاسفانه این ضرب المثل امسال شامل مردم تبریز شده و در حالی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با افتخار اعلام می کند که در سه شهر اصفهان، کرج و تهران اجازه مازوت سوزی ندادیم، از سوی دیگر بیان می کند که مازوت سوزی در تبریز قانونی است! آقای سلاجقه! مردم تبریز سال هاست آلودگی هوا را تحمل می کنند، اما تبعیض را نمی توانند تحمل کنند؛ اگر مازوت سوزی بد است، برای همه باید بد باشد. آقایان لطفاً به این بی قانونی و ظلم علیه مردم تبریز پایان دهید.
انتهای پیام/
جناب آقای سلاجقه، تبریز با درد تبعیض چه کند؟ محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   گذاکر   ماه پیش  

درود به شرفتون
من خودم آسم دارم بدون ماسک در شهر خودم نمیتونم قدم بزنم
این ظلم و تبعیض رو تمام کنید
پژوهشیار