ظهور یک پزشک شاعر با دغدغه‌های اجتماعی و انسانی از شهر شهریار و شعر؛

رونمايي از كتاب «كوچه‌ي تاريك جهان؛ گزيده اشعار رضا نعمتي (1402-1374)»

1402/12/19 - 18:21 - کد خبر: 110041 نسخه چاپی

نصر: مراسم رونمايي از كتاب گزيده اشعار رضا نعمتي به همت «شركت ايپك سهند آريا» (حامي برنامه) با حضور جمعي از اصحاب هنر، فرهنگ و جامعه‌ي پزشكان تبريز در تاريخ 18 اسفند 1402 در تالار سازمان نظام‌پزشكي تبريز برگزار گرديد.

به گزارش نصر، كتاب شعر «كوچه‌ي تاريك جهان» با اجراي آرش احمدي و سخنراني اميرعلي آذرطلعت (اديب و منتقد)، مجيد راستي (مدير مسئول انتشارات حكيم نظامي گنجه‌اي) و رضا نعمتي (مؤلف) رونمايي گرديد.
آرش احمدي، اديب، پزشك و مجري مراسم، ضمن خيرمقدم به حضار، مراسم را با شعرخواني آغاز نمود. وی با اشاره به سابقه آشنایی و دوستی دیرینه‌اش با شاعر این کتاب گفت که وی در این کتاب با گذار از شعرهای عاشقانه به اشعار اجتماعی قصد دارد تا خود را در قامت شاعری با دغدغه و نگرش‌های اجتماعی به مخاطب معرفی کند.
به گفته احمدی شعر رضا نعمتی موضوع خود را از جامعه و درد و رنج‌های زمانه می‌گیرد و از این جهت شکی باقی نمی‌ماند که باید اشعار او را در زمره‌ی اشعار اجتماعی قرار داد. نکته مهم دیگر این است که نعمتی یک پزشک شاعر است نظیر عطار نیشابوری، ابن‌سینا، هاتف اصفهانی از قدما و حسین گل‌گلاب و گلچین گیلانی از شاعران متاخر تا در تبریز شهر شهریار هم شاهد تولد پزشک شاعر توامند دیگری باشیم.
 

احمدی با انتخاب و قرائت دو شعر از این کتاب چیره‌دستی شاعر در بازی‌های زبانی در اشعار عاشقانه‌اش را هم مورد تشریح قرار داد. 
اميرعلي آذرطلعت، شاعر، محقق و مدرس ادبيات، اشاراتي را درباره‌ي جنبه‌هاي اجتماعي اشعار رضا نعمتي ارائه كرده و روند شاعرانگي مؤلف در دوره‌هاي مختلفِ تجربه‌ي زيسته‌ي وي را تشريح كرد. وی در ابتدا تعریفی از شعر از منظر هایدگر ارائه داد و گفت به عقیده هایدگر شعر به وجود آمده تا ما در این جهان زیست کنیم و به تعبیری شعر زندگی است و از تاثیر اجتماعی شعر در برهه‌های مختلف تاریخ ایران سخن گفت.
 

آذرطلعت در ادامه با اشاره به روند تحول محتوایی شعر از یک هنر درباری و اشرافی در مشروطه به یک هنر مردمی و اجتماعی گفت. او هم اشعار رضا نعمتی را یک شعر اجتماعی خواند و با ارائه‌ی تاریخچه‌ای از شعر اجتماعی در ایران، معضل اجتماعی کنونی ایران را آسیب‌شناسی اخلاقی جامعه خواند که به عقیده وی در شعرهای نعتمی نمود برجسته‌ی دارد. به گفته آذر‌طلعت ویژگی بارز زبانی شعرهای نعمتی استفاده از گفتمان معمول مردم است که در میان شاعران معاصر بیشتر در اشعار شهریار دیده می‌شد.  
این منتقد ادبی عنوان کرد که شاعر خود را به یک فرم و قالب محدود نکرده و در این مجموعه از فرم و قالب‌های مختلف غزل، مثنوی، چهارپاره و شعر سپید و نیمایی و حتی مستزاد نو بهره برده است. و همچنین با اشاره به برخی از نمونه‌های شعر شهرآشوبی در اشعار شاعر گفت که با توجه به این‌که شعر نعمتی شعر محتوایی است در برخی از اشعار او رگه‌هایی از سبک هندی به‌چشم می‌خورد که احتمالاً برگرفته و متاثر از علاقه شاعر به صائب تبریزی است. 
مجيد راستي، نويسنده و مديرمسئول انتشارات حكيم نظامي گنجه‌اي تبريز  با اشار به این‌که هنر قبلاً در زندگی انسان عجین بوده، اما اکنون به‌نوعی هنر از زندگی انسان‌ها فاصله گرفته در حالی که شعر و ادبیات به‌طوری خصلت جدایی‌ناپذیری‌اش از جامعه را حفظ کرده و هنوز م نقش مهمی در ایجاد آگاهی در میان افراد جامعه دارد و اشعار رضا نعمتی هم از جمله‌ی چنین اشعار آگاهی‌بخش و انسان‌ساز است و در ادامه روند انتشار كتاب «كوچه‌ي تاريك جهان» را به سمع حضار رساند.
در خاتمه، رضا نعمتي اشعار گزيده‌اي از اين كتاب را در نشست رونمايي بازخواني كرد و در پایان از همه کسانی که به‌نوعی مشوق و همراه او در چاپ و انتشار این کتاب و برگزاری مراسم رونمایی از آن بودند تقدیر و تشکر کرد و یادی کرد از مرحوم پوران فرخزاد  خواهر فروغ فرخزاد که  در تهران در جلسات ادبی‌اش شرکت داشت. مراسم رونمايي از كتاب «كوچه‌ي تاريك جهان؛ گزيده اشعار رضا نعمتي (1402-1374)» با امضاي كتاب توسط مؤلف براي حضار به انتها رسيد.
 
 

رضا نعمتي احمدآباد متولد مهر 1356 در شاهين‌دژ، تحصيلات طب عمومي را در سال‌هاي 1374 تا 81 در شهر تبريز و دوره‌ي تخصص را در سال‌هاي 1384 تا 88 در تهران سپري كرده است. از اواخر تحصيل در دوره‌ي راهنمايي شعرسرايي و داستان‌نويسي را آغاز نموده و ادبيات و پزشكي، به‌طور هم‌زمان، دغدغه‌هاي زيست وي بوده‌اند. 
«كوچه‌ي تاريك جهان؛ گزيده اشعار رضا نعمتي (1402-1374)» شامل 71 شعر در 138 صفحه، قطع خشتي و با تيراژ 1000 نسخه در چاپ اول، توسط انتشارات حكيم نظامي تبريز منتشر شده است.
انتهای پیام/
رونمايي از كتاب «كوچه‌ي تاريك جهان؛ گزيده اشعار رضا نعمتي (1402-1374)» نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار