در آیین افتتاحیه اولین اکسپوی خط و نگاره تبریز مطرح شد:

قدمت 3 هزار ساله خوشنویسی در آذربایجان

1402/12/19 - 17:57 - کد خبر: 110027 نسخه چاپی

نصر: خوشنویس و دبیر برگزاری اولین اکسپوی خط و نگاره تبریز گفت: آذربایجان شرقی و تبریز در تاریخ خوشنویسی ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و با عقبه درخشان در خدمت هنر و فرهنگ است.

 به گزارش نصر، حسن کرمانی، خوشنویس و دبیر برگزاری این اکسپو، ضمن تشکر از بانیان این مراسم، خط نستعلیق را از زیباترین خطوط دوران خواند که با نام بزگان تبریزی همراه است.
وی اذعان داشت: شعر و شاعری همچنین بار علمی و فرهنگی این شهر را ارتقا بخشیده‌اند. مکاتب تبریز در هنر اصیل این منطقه چون نگارگری، معماری، ادبیات و شاعری، موسیقی و ... نزد صاحب نظران ارزشمند بوده و هست.
وی در خصوص نقش غیرقابل انکار فرهنگ و هنر در اقتصاد گفت: اثر هنری بیش از اینکه کالای فرهنگی و آذینی باشد، کالای سرمایه‌گذاری است. می‌توان گفت توسعه اقتصادی، اجتماعی و هنر با هم مرتبطند.



کرمانی افزود:  سرمایه‌گذاری در زمینه فرهنگ و هنر می‌تواند به عنوان سیاست و استراتژی مسئولان فرهنگی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار گیرد و با معرفی بازار سرمایه‌گذاری هنری به جامعه اقتصادی کشور، مقدمات تولید ثروت و توسعه بازار هنر را فراهم آورند.
وی اضافه کرد: ایجاد اکسپوی حاضر و برگزاری آن به صورت سالانه می‌تواند بر این توسعه جامع عمل بپوشاند.
 گزارش خبرنگار نصر می افزاید، در ادامه این مراسم یعقوب هوشیار، شهردار تبریز از دو جهت ابراز خوشحالی کرد: امروز ساختمان شورا میزبان این نمایشگاه است و این نشانگر این است که ظرفیت مطلوب ساختمان برای برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و اقدامات این چنین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: امیدواریم هر ماه یا هفته این محل در جهت معرفی آثار مفاخر فرهنگی هنری تبریز و بهره وری از ظرفیت بی‌بدیل هنر آذربایجان و استان استفاده گردد.


وی افزود: خاستگاه خط نستعلیق به این منطقه مربوط است و ما وظیفه داریم جهت حفظ آن برای آیندگان به برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی اقدام کنیم و امیدواریم در سال جاری از طرف مجموعه معاونت فرهنگی شهرداری و شهرداری منطقه ۵ شاهد این چنین اقداماتی باشیم.
این گزارش می افزاید، حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی، عضو شورای شهر تبریز نیز در این مراسم گفت: ما هفته گذشته با انجمن خوشنویسان جلسه داشتیم و سعی داریم  این دوره مدیریت شهری با حمایت‌ها و تخصیص امکانات، بیشتر به این حوزه بها داده شود.
وی اضافه کرد: نوید می دهیم که استقرار انجمن خوشنویسان در خانه ختایی، یکی از خانه‌های هویتی و تاریخی تبریز، یکی از این امکانات است و انجمن می‌ تواند در این خانه تاریخی موزه دائمی خود را راه بیندازد و کلاس‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی برگزار کند. انشالله قدمی تاثیرگذار در حل مشکلات این حوزه باشد.
«اکبر پور خردمند» شهردار منطقه ۵، به عنوان بانی برگزاری اکسپوی خط و نگاره تبریز در مراسم افتتاحیه که ۱۹ اسفندماه در طبقه پنجم ساختمان جدید شورای شهر تبریز برپا شد، از این که اکسپو برای اولین بار در تبریز برگزار شده، ابراز خشنودی کرد و افزود: اینکه شهرداری در چنین اقدامات فرهنگی حاضر باشد و کمبود های این حوزه را جبران کند، باعث افتخار ماست.
وی در مقام هنرمندان گفت: هنرمندان از سرمایه و جان خود با عشق به این حوزه می گذرند، بی آنکه از نظر مالی به آنچه که شایسته هنر آنهاست دست یابند. این از خودگذشتگی هنرمندان باید توسط متولیان امر با سرمایه گذاری ها جبران شود. متاسفانه ما در این راه عقب مانده ایم و هنرمندانی که می توانند با هنرشان در تفکر ملت موثر باشند، مهجور مانده اند. هدایت هنر به سمت اقتصاد و گام های عملیاتی بعدی در این راستا، از اهداف ماست.
انتهای پیام/
قدمت 3 هزار ساله خوشنویسی در آذربایجان فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار