روابط عمومی مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان تبریز؛

بی مهری مسئولین برای ناشنوایان در تبریز/ مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان تبریز بدون یک مکان مناسب

1398/10/12 - 13:16 - کد خبر: 11002 نسخه چاپی

نصر: روابط عمومی مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان گفت: طبق وعده ای که از مسئولین داریم، قرار بر فراهم نمودن مکانی مناسب جهت رفت و آمد افراد ناتوان و نابینا برای دفتر مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان تبریز بود؛ اکنون مدت هاست که به وعده خود عمل نکردند و مددجویان ما با تمام مشکلات به دفتر مجموعه جهت برنامه های آموزشی خود مراجعه می کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان تبریز یکی از تشکل های مردم نهاد است که از سال 1387 فعالیت خود را در حوزه ناشنوایان بصورت رسمی آغاز کرده است. همچنین خدمات توانبخشی، پزشکی و مشاوره ای جزئی از فعالیت های این مرکز محسوب می شود که از این میان می توان به آموزش "ارگونومی" اشاره نمود.
روابط عمومی مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان اظهار کرد: وضعیت جامعه برای ناشنوایان و افراد معلول در سطح قابل قبولی نیست، متاسفانه جامعه به فرهنگ مطلوب و قابل قبول برای این قشر نرسیده است.
"فرزاد تقی پور" افزود: میر خلیل موسوی بعنوان دبیر و سخنگوی این مرکز تلاش های زیادی را در راستای کمک به معلولین گفتاری و شنوایی انجام داده است، وی سابقه دبیری در مدارس باغچه بان و مردانی آذر را دارد.
وی با اشاره به مشکلاتی که در راستای خدمات توانبخشی به معلولین وجود دارد، اشاره کرد و گفت: افرادی به این مرکز مراجعه می کنند که دارای مشکلات گفتاری یا شنیداری هستند و ما پس از بررسی های لازم و تایید پزشک، فرد را به مراکز درمانی بهزیستی معرفی می کنیم که متاسفانه در همین حد پروسه پرونده فرد مراجعه کننده متوقف می شود؛ این مرکز مسئول حمایت مادی از این افراد نیست بلکه وظیفه ما شناسایی و ارجاع آن ها به سازمان های مربوطه است.
تقی پور با انتقاد از عدم حمایت شورای شهر و شهرداری، افزود : شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز طبق اسنادی که ما از آنها داریم قول داده بودند یک مکان مناسب رفت و آمد برای معلولین و افراد ناتوان جسمی را برای دفتر مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان تبریز فراهم نمایند، اکنون مدت هاست که به وعده خود عمل نکردند و مددجویان ما با تمام مشکلات به دفتر مجموعه جهت برنامه های آموزشی خود مراجعه می کنند؛ مکانی که بیش از 10 پله دارد و بدون یک کلاس اضافی فعالیت می کند، خیلی از مدد جویان ناتوان اکنون مدت هاست که از آموزش های مرکز ما بی نصیب مانده اند، چرا که امکان حضور در کلاس را ندارند و حتی افراد دیگری بعلت کوچک بودن مکان از آموزش های مهم بازمانده اند.
مسئول روابط عمومی مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان با انتقاد از نبود یک مبلغ دینی که رابط ناشنوایان باشد اذعان کرد: اکثر مددجویانی که در این مرکز عضو هستند، بالای 25 سال دارند. کسانی که معمولا احکام دینی را نمی دانند، این افراد آموزش های لازم خواندن و نوشتن را ندیده اند، از طرفی عدم حمایت مالی و معنوی از مجموعه باعث شده است نتوانیم افرادی که رابط ناشنوایان هستند را جهت انتقال احکام اولیه ای را که هر مسلمان باید بداند استخدام کنیم.
وی ادامه داد: مشکل مالی مجموعه ما باعث شده است تا نتوانیم افرادی که رابط ناشنوایان هستند را برای جذب به مجموعه جهت تدریس دعوت کنیم، اکنون آموزش هایی هم که در مرکز انجام می شود همه بصورت نقاشی بر روی تخته و انتقال مطالب از روی نقاشی یا نشان دادن تصاویر است که این حالت در بدترین نوع ممکن است و این موضوع به قدری کار را مشکل کرده است که انتقال یک مطلب ساده ای که چند دقیقه ای طول نمی کشد ساعت ها وقت گیر می شود.
تقی پور با دعوت از رابطین ناشنوایان افزود: از افرادی که رابط ناشنوایان هستند و زبان اشاره می دانند تقاضا داریم حداقل بصورت پاره وقت در هفته برای این مرکز و مددجویان خدمت نمایند.
وی با انتقاد از وعده مسئولین گفت: شهردار فعلی در هفته معلولین قول دادند که کارتی برای معلولین تنظیم خواهد شد تا حداقل هزینه اتوبوس پرداخت نکنند، متاسفانه تاکنون این اتفاق نیز نیفتاده است.
وی با اشاره به عدم جذب ناشنوایان انتقاد کرد و افزود: خیلی از ناشنوایان و مددجویان ما هستند که دارای تخصص، هوش و استعداد فوق العاده ای هستند، امروزه اگر فرد ناشنوایی به جایی برای استخدام مراجعه می کند نه تنها جواب رد نمی شنود بلکه بی احترامی هم در حق او می شود.
تقی پور ضمن تقدیر از برخی معلمان دلسوز نسبت به کم کاری برخی از معلمین اذعان کرد: دانش آموزانی که در مدارس باغچه بان یا آموزشگاه مردانی آذر درس می خوانند مشکلاتی از قبیل انتخاب رشته و کیفیت معلمین دارند؛ اکثر دبیران چون با زبان ناشنوایان آشنا نیستند در نحوه تدریس مشکلات زیادی بوجود می آید که این مهم نیازمند توجه فوری آموزش پرورش است. یا در مبحث انتخاب رشته متاسفانه دبیران مقاومت می کنند برای رشته صنایع چوب که اغلب دانش آموزان را به این رشته سوق دهند در صورتی که دانش آموزان علاقه و تخصصی در این زمینه ندارند.
وی در پایان بر لزوم آموزش های شهروندی تاکید کرد و گفت: در بحث آموزش شهروندی نیاز است تا حتی در بین مردم جامعه هم این فرهنگ جا بیفتد و جامعه کسانی که با زبان اشاره سخن می گویند را مورد تمسخر قرار ندهند؛ نیاز این کار فرهنگ سازی و آموزش های لازم برای همه شهروندان است.
انتهای پیام/
بی مهری مسئولین برای ناشنوایان در تبریز/ مرکز فرهنگی اسلامی ناشنوایان تبریز بدون یک مکان مناسب محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار