در نمایشگاه نگاره های نظامی مطرح شد: 

آثار حکیم نظامی جهانی است

1402/12/19 - 07:21 - کد خبر: 109982 نسخه چاپی

نصر: مدیر موسسه حکیم نظامی گنجوی گفت: آثار حکیم نظامی هنرهایی چون مینیاتور، نگارگری، خطاطی و موسیقی را هم با خود همراه می‌کند و در هنر شاعری وی چنان جذابیتی را شاهد هستیم.

به گزارش نصر، «علیرضا مهدوی» مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری حکیم نظامی گنجوی تبریز در نمایشگاه نگاره های نظامی در محل نگارخانه میر علی تبریزی خانه فرهنگ که تا ١٨ اسفند ماه برگزار شد، گفت: هفته نظامی تا ۳ سال اخیر در یک روز خلاصه می‌شد ولی از آنجایی که نظامی گنجوی شخصیت برجسته‌ای در ادبیات فارسی است، یک هفته به نام ایشان نام گذاری شد.

وی در ادامه امتیازات اشعار و شأن نظامی گنجوی را بر شمرد و افزود: این حکیم داستانی چون لیلی و مجنون را به نظم کشیده و به صورت بسیار سوزناک ارائه کرده است. به شخصیت زن در خسرو و شیرین چنان بهایی داده که در آن زمان بسیار روشنگرانه بود. امروز تفکر و نگاه نظامی جهانی است. حکیم کسی است که به بسیاری از علوم دوران خود احاطه دارد و بسیاری از شعرای ما با این عنوان خطاب نمی‌شوند. 


وی افزود: آثار حکیم نظامی به گونه‌ای است که هنرهایی چون مینیاتور، نگارگری، خطاطی و موسیقی را هم با خود همراه می‌کند و در هنر شاعری وی چنان جذابیتی را شاهد هستیم که امروز نمایشگاهی از این آثار تلفیقی برگزار کردیم که همگی در کتابخانه‌ها و موزه‌های معتبر جهانی به نام نظامی و ایران به نمایش گذاشته شده اند.
مهدوی در خصوص تشریح خلق این آثار به تاریخچه نگارگری در تبریز اشاره کرد: این آثار متعلق به قرون نهم، دهم و یازدهم هستند. در این قرون و دوران صفوی، دوران اوج شکوفایی نگارگری است که زمانی در هرات چنین بود. شاه اسماعیل که به هرات می‌رود، کمال الدین بهزاد را با خود می‌آورد که شاگردان متعددی در اینجا تربیت می‌کند که یکی از آنها سلطان محمد نگارگر است و آثاری که در این نمایشگاه می‌بینید، از وی و شاگردان وی من جمله حیدر بابا نقاش، میر سید علی،بهرام قلی افشار  به یادگار مانده‌اند. 

وی در پایان گفت: ۷۵ اثر از میان صد اثری که در موسسه فرهنگی هنری حکیم نظامی گنجه‌ای نگهداری می‌شوند، در این نگارخانه به نمایش گذاشته‌ایم. گروه های نگارگری دانشجویی دانشگاه هنر اسلامی با تحلیل و بررسی هر یک از این آثار می‌توانند در جهت زنده نگه داشتن مکتب تبریز بکوشند.
انتهای پیام/
آثار حکیم نظامی جهانی است فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار