در چهارمین نشست سینمایی کلاکت مطرح شد/

کیارستمی سوژه‌هایش را از زندگی می‌گرفت

1402/12/19 - 08:59 - کد خبر: 109948 نسخه چاپی

نصر: به مناسبت سالروز حضور عباس کیارستمی در ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ در تبریز، نشست سینمایی کلاکت جهت بررسی اهمیت و ویژگی های سینمایی عباس کیارستمی در پردیس سینمایی ۲۹ بهمن برگزار شد.

به گزارش نصر، رسول بابایی، فیلمساز و مدیر صفحه اینستاگرامی عباس کیارستمی، دلیل باز کردن صفحه اینستاگرامی وی گفت: نزدیک هفت سال پیش که به طور حرفه‌ای وارد سینما شدم، به فضای سینمایی کیارستمی علاقمند شدم و اینکه چطور می‌توان با استفاده از نابازیگران و میزانسن‌های پیچیده، تفکری عمیق را نشان داد، برایم جذاب بود. 
رسول بابایی در بیان ویژگی‌های سینمای عباس کیارستمی گفت: چون کیارستمی سوژه‌هایش را از زندگی می‌گرفت، استفاده از نابازیگران برایش مهم بود چرا که معتقد بود تنها نقشی که این نا بازیگران در زندگی می‌توانند بازی کنند، نقش خودشان است. او همچنین به بداهه‌کاری در فیلمنامه علاقه داشت و ممکن بود در میانه راه در فیلمنامه دست ببرد. می‌توان گفت او رها بود و در چهارچوب کلاسیک سینما کار نمی‌کرد.
علیرضا انصاریان، همکار عباس کیارستمی با بیش از ۲۰ سال سابقه همکاری با وی گفت: از سال ۷۰ با عنوان عکاس  از فیلم «زندگی و دیگر هیچ» همکاری ما آغاز شد. کیارستمی عادت داشت که با اساتید فیلم سازی کار کند و با امثال من که تازه کار بودیم، سخت کار می‌کرد. یکی از خصلت های او در انتخاب همکار، تشخیص باور و اعتماد به نفس طرف مقابل در کنار هنرش بود. 
وی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبین در مورد تغییر جهان بینی کیارستمی از رئالیسم به فضای عرفانی گفت: این اسمش تغییر نیست. او تجربه‌گرا بود و هر آنچه تجربه می‌کرد، می‌ساخت. به اغراق معتقد بود که نباید بر سر یک فیلم محدود شد و فیلمی را که می‌ساخت، فراموش می‌کرد تا از محدودیت آن بگریزد. برای او نوآوری مهم بود.
انصاریان افزود: به رغم سادگی فیلم ها، پشت صحنه کارها بسیار تکنیکی بودند و برای ساختن یک کادر درست در ذهن کارگردان، بسیار تلاش می کردیم. همچنین از دیگر ویژگی های کارگردانی کیارستمی اینکه به بازیگر نمی گفت که چه کار باید بکند بلکه فضای زندگی آن کاراکتر را برای بازیگر تعریف می‌کرد.
علی افتخار، منتقد و مجری برنامه در خصوص ویژگی‌های سینمای کیارستمی به سادگی فیلم‌های وی اشاره و تشریح کرد: اینکه مفاهیم پیچیده را با زبان ساده ارائه می‌داد، یکی از ویژگی‌های مهم سینمای وی بود. همچنین تجربی بودن کارها و نوگرایی و رئالیسم حاضر در فیلم هایش، آثار او را متفاوت از جریان رسمی سینمای روز ‌ساخت.
وی در پایان با اشاره به حضور عباس کیارستمی در سال ۸۴ در خانه فرهنگ تبریز گفت: یکی از پر جمعیت ترین نشست هایی که تا کنون برگزار کرده ام به واسطه حضور ایشان رقم خورد. انعطاف روحیه کیارستمی در این مراسم به من درس بزرگی داد که دیدم برای هر مشکلی به سادگی راه حلی پیش بینی و آن را حل می کند. 
انتهای پیام/ 
کیارستمی سوژه‌هایش را از زندگی می‌گرفت فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار