خبر/

آذربایجان شرقی، رتبه اول کشور در تغییر الگوی کشت

1402/12/17 - 13:32 - کد خبر: 109927 نسخه چاپی

نصر: آذربایجان شرقی، با تغییر الگوی کشت در هشت گروه مختلف، رتبه اول در سطح کشور را کسب کرد.

به گزارش نصر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در نشست ارائه گزارش برای تغییر الگوی کشت در آذربایجان شرقی، به تشریح اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت.
اکبر کرامتی افزود: تغییر الگوی کشت استان در هشت گروه مختلف انجام شده است و درصد تحقق در کشت آبی ۸۶ درصد و در کشت دیمی ۱۰۱ درصد محقق شده است؛ به‌طوری که آذربایجان شرقی رتبه یک کشوری را در راستای تغییر الگوی کشت در سال ۱۴۰۱ به‌ دست آورده است.
وی یکی از موانع موجود در رابطه با کشت محصولات دیم را ناهماهنگی و منطبق نبودن تقویم زراعی با تقویم سال آبی دانست و تصریح کرد: فاصله ۶ ماهه بین این دو تقویم موجب می‌شود، محصولات پر آب‌بری مانند سبزیجات و صیفی جات که در ابتدای سال کاشته می‌شود، بخش عمده‌ای از منابع آبی را استفاده کنند و برای محصولات کم‌آب‌بر که در نیمه دوم سال کاشته می‌شوند، آب به اندازه کافی باقی نماند.
کرامتی تاکید کرد: آذربایجان‌شرقی در تولید برخی محصولات از جمله نخود و کلزا بسیار مستعد است؛ اما در شرایطی که ما قابلیت تولید مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی را در داخل استان داریم، در مواردی مشاهده می‌شود که کارخانجات، مواد اولیه خود را از سایر استان‌ها یا خارج از کشور وارد می‌کنند.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی، رتبه اول کشور در تغییر الگوی کشت نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار