استاندار آذربایجان شرقی:

درصدد ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی هستیم

1402/12/17 - 11:17 - کد خبر: 109913 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: درصدد ایجاد نیروگاه های سیکل ترکیبی ( گاز و بخار ) در استان هستیم و در این زمینه خبرهای خوبی در راه است.

به گزارش نصر، مالک رحمتی در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن فولاد استان با وی، اگر نیروگاه تبریز به سیکل ترکیبی تبدیل شود، مصرف آب مدیریت می شود، آلودگی هوا کاهش می یاید، ناترازی برق کاهش یافته و بهره وری افزایش می یابد.
رحمتی با بیان اینکه انتظار ما از انجمن فولاد سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی است، افزود: اگر بخواهیم در تولید فولاد، مشکل برق مرتفع شود، خود انجمن باید مستقیم وارد شود و ما نیز در مدیریت استان حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.
وی گفت: انجمن باید مسائل را شناسایی و آسیب شناسی کرده و برای آنها راه حل مناسب ارائه کند.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: سخن آن انجمنی شنیده می شود که به مسائل نگاه جامع داشته باشد؛ چرا که اعضای انجمن بازیگران و فعالان عرصه اقتصادی و صاحب نظر در این عرصه هستند.
رحمتی با بیان اینکه فولاد و معادن فلزی در آذربایجان شرقی یک ظرفیت بزرگ است، اظهار داشت: زنجیره ارزش تولید و زنجیره تامین تولید در آذربایجان شرقی باید راهبری شود؛ اگر گاهی ظرفیت ها به طور کامل مورد استفاده قرار نمی گیرد به این دلیل است که زنجیره تولید به خوبی تنظیم نشده است.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید به مردم واگذار شود، اظهار کرد: سهل ترین راه توسعه کشور اعتماد و اعتقاد به بخش خصوصی است.
نیروگاه چرخه ترکیبی نیروگاهی است که شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار می‌شود. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن، که می‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشند، مستقیماً وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند. بنابراین، با استفاده از این روش، راندمان سیکل افزایش می‌یابد.
نیروگاه های سیکل ترکیبی (Combined cycle power plant) راه حل بسیار کارآمد، انعطاف پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است.
انتهای پیام/
درصدد ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی هستیم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار