گزارش/

پروازی با تکیه بر بال هایی از جنس نور/ اشتغال ۵۰ نفر توانخواه با تولید بیش از ۲۰۰ نوع محصولات چرمی

1402/12/16 - 11:37 - کد خبر: 109838 نسخه چاپی

نصر: کارآفرینی برای افراد توانخواه را یکی از نیازهای بسیار ضروری جامعه محسوب می‌شود که مرکز توان بخشی و کارآفرینی «تکامل» این امر را به خوبی محقق ساخته است.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، حقیقت دارد که وقتی زمین خورده‌ها بر می‌خیزند، آسمان به احترام آن‌ها سر خم می‌کند.
در واقع با بال شکسته پر گشودن هنر است. این جمله معروف را وقتی وارد مرکز توان بخشی و کارآفرینی «تکامل» می‌شویم، به خوبی می‌توان دید. آری معلولیت نشان می‌دهد با بال شکسته هم می‌توان پرواز کرد و به اوج رسید.
۵۰ نفر که هر روز صبح از راه میرسند، دست روی زانوهایشان می‌گذارند “بسم الله” می‌گویند و کارشان را شروع می‌کنند.
امسال که بگذرد، ۱۰ سال است که چرخ های کارگاه مرکز توان بخشی و کارآفرینی تکامل به همت توانخواهانی می‌چرخد.
 

توانخواهان این مرکز معلول هستند اما جنسی از فولاد دارند پسران و‌مردانی که با برخی محدودیت‌های جسمی و ذهنی اما گام‌هایشان را بر اراده استوار کرده‌اند تا هم چرخ زندگی خودشان را بچرخاند و هم گرداننده چرخ اشتغال جامعه را.
اینجا خبری از چهره‌های خسته از روزمرگی و به تنگ آمدن از مشکلات نیست؛ بلکه دنیای دیگری است که در آن هیچ کس به خاطر معلولیت خجالت نمی‌کشد.
" مریم زبردست" مدیر مرکز توان بخشی و کارآفرینی تکامل تولید اظهار کرد: من کارمند رسمی کمیته امداد امام خمینی آذربایجان شرقی بودم که به دلیل شرایط خاص مددجویان و درخواست‌های مکرر این افراد برای اشتغال، از این مجموعه خارج شده و اقدام به ایجاد و راه اندازی این مجموعه کردم. در حال حاضر در دانشگاه تبریز نیز روانشناسی تدریس می‌کنم.
وی افزود: حدود ۲۰۰ نوع محصولات چرم از قبیل کیف‌های جیبی، پالتویی، جا کلیدی، کیف‌های بیمه نامه، جاکارتی، جای موبایل و پول، کیسه سوند و کاور دنده خودرو در انواع و اندازه‌های گوناگون را جزو تولیدات این مجموعه اعلام و اضافه کرد: هم اکنون در تولید جلد بیمه نامه ها و جاکلیدی چرم رتبه اول کشور را داریم و محصولات خود را به تمام استان ها و شهرهای دور و نزدیک ارسال می کنیم.
زبردست با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد بازار محصولات یاد شده ایران در دست این مجموعه است، از صادرات بخشی از تولیدات به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان خبر داد و تصریح کرد: کسانی که از طرف اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی برای اشتغال در این واحد معرفی می‌شوند، مدت ۶ ماه در کارگاه‌های آموزشی حضور یافته و پس از کسب مهارت‌های لازم به طور حرفه‌ای فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
وی بیشترین میزان فروش محصولات تولیدی خود را مربوط به استان تهران اعلام کرد و ‌‌گفت: به طور میانگین روزانه دو تا سه هزار نوع محصول تولید و به بازارهای مصرف استان و سایر استان ها ارسال می کنیم. چنانچه حمایت‌های لازم از ما به انجام برسد و با توجه به تنوع تولیدات و بازار فروش، می‌توانیم فعالیت‌های خود را توسعه داده و افراد بیشتری را برای کار و اشتغال جذب کنیم.
 

این بانوی کارآفرین  عنوان کرد: با توجه به تنوع تولیدات و نیز حجم مناسب سفارش های استانی و غیراستانی، در تلاش هستیم مکان کنونی را تغییر داده و به محل مناسب تری که دارای فضای فیزیکی وسیع تر باشد، انتقال دهیم و امیدوارم در این‌مسیر مسئولین مارا یاری نمایند.
وی کارآفرینی برای افراد توانخواه را یکی از نیازهای بسیار ضروری جامعه دانست و با اشاره به اینکه کارآفرینان اقتصادی به سختی وارد این عرصه می‌شوند، یادآور شد: ایجاد کارگاه برای این افراد بسیار متفاوت از سایر کارگاه های افراد معمولی است، چون شرایط معلولان جسمی و حرکتی لزوم توجه بیشتر و حساسیت ها خاصی را طلب می‌کند که از حوصله هر فردی خارج است.
زبردست گفت: ابراز اطمینان و خرسندی خانواده های معلولان از اشتغال فرزندان خود، بهترین و بزرگترین عامل و انگیزه برای ادامه فعالیت‌های ما است؛ همچنین اینکه ما احساس کنیم این افراد روز به روز حال خوبی پیدا کرده و وارد جامعه شده و بدون نیاز به کمک دیگران فعالیت می‌کنند، بهترین هدیه برای ماست.
این استاد دانشگاه تبریز تاکید کرد: توانمندسازی افراد شاغل در مجموعه های کارگاهی توانبخشی یکی از اهداف اصلی است که ما به آن توجه ویژه‌ای داریم.
وی ادامه داد: بر همین اساس تاکنون تعدادی از شاغلان این کارگاه به دلیل کسب تجربه و تبحر لازم و کافی به سایر کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی تبریز منتقل شده و بر اساس قانون کار استخدام شده‌اند که این برای ما بسیار خوشحال کننده است.
انتهای پیام/
پروازی با تکیه بر بال هایی از جنس نور/ اشتغال ۵۰ نفر توانخواه با تولید بیش از ۲۰۰ نوع محصولات چرمی سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار