گزارش/

کارگاه تولیدی شمع سازی، فرصتی برای حمایت از توانخواهان 

1402/12/16 - 11:33 - کد خبر: 109837 نسخه چاپی

نصر: ۷۰ درصد شمع های قلمی و لوکس بازار مورد نیاز آذربایجان شرقی به دست توانخواهانی تولید می‌شود که در توانبخشی حرفه‌ای کوشا مشغول فعالیت هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، معلولیت انعکاس نور و قدرت خداوندی است که قابلیتی بی‌نهایت را در وجود معلولان گذاشته است تا افراد معلول مفهوم تلاش و پشتکار را معنایی دوباره ببخشند.
هدف که خواستن باشد، پا نمی‌خواهد بلکه بال‌هایی می‌طلبد از جنس نور و اراده‌ای از فولاد تا سخت ترین‌ها را برای رسیدن به آرزوها آسان کنی؛ حال معلولیت فرصتی است برای اوج گرفتن از زمین خاکی به آسمان آبی آنگاه که بخواهی فعل «خواستن توانستن است» را به معنای واقعی کلمه صرف نمایی.
اینبار به همراه تعدادی از خبرنگاران تبریزی بازدیدی از کارگاه‌های حمایتی معلولین اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی داشتیم؛ حال صدای ما را از بهشت می‌شنوید؛ بهشت دور نیست، بهشت جایی است در ‌داخل شهر تبریز و نزدیک محل مقبره الشعرا که نام مرکز جامع توانبخشی حرفه‌ای کوشا را بر سردرب خود دارد،؛ سازمان بهزیستی کارگاه‌هایی برای افرادی که دارای معلولیت بوده و توانایی ورود به بازار کار را ندارند ایجاد کرده است.
 

بانویی خوش قلب و مهربان به سراغمان می‌آید و ما را تا کارگاه همراهی می کند. وارد که میشویم، از بوی پارافین متوجه تولید شمع در این کارگاه می‌شویم.
“سمیرا صیادی فر”، مدیر توانبخشی حرفه‌ای کوشا اظهار کرد: مرکز جامع توانبخشی حرفه ای کوشا یکی از منحصر به فردترین مجموعه های کارآفرینی برای افراد معلول مرد بالای ۱۵ سال در تبریز است که ۷۰ درصد شمع مورد نیاز آذربایجان شرقی را تولید و به بازار های مصرف عرضه می‌کنند که تمام محصولات آن توسط افراد معلول جسمی و حرکتی تولید می‌شود.
وی افزود: این مرکز به عنوان یکی از مجموعه های پیش حرفه‌ای، حرفه آموزی و کارگاه تولیدی تیپ یک و زیرنظارت اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی فعالیت می‌کند.
 

صیادی فر با بیان‌اینکه این افراد بر اساس توانایی هایشان در سه سطح تولید، بسته بندی و حرفه آموزی در این مرکز مشغول به کاراند، تصریح کرد: ظرفیت اسمی این مرکز ۵۰ نفر است که اکنون تعداد ۴۳ نفر معلول در آن فعال است که ۳۰ نفر در کارگاه و ۱۳ نفر نیز در حوزه حرفه آموزی مشغول هستند.
این بانوی کارآفرین ابراز کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد شمع قلمی، لوکس و بازاری مورد نیاز آذربایجان شرقی را تامین می‌کنیم و اگر فرصت های بهتر و بیشتری برای ما فراهم شود، به راحتی می‌توانیم فعالیت‌های خود را توسعه دهیم.
صیادی فر تصریح کرد: در خصوص تامین مواد اولیه و گردش مالب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم و چون مواد اولیه ما از خارج وارد می شود با کوچکترین نوسانات بازار ارز، دچار مشکل می شویم.
مدیر توانبخشی حرفه‌ای کوشا با بیان اینکه متاسفانه هزینه ها با درآمدهای کنونی به هیچ عنوان همخوانی ندارد،تاکید کرد: بنده کارمند رسمی بهزیستی بودم که برای خدمت به فرشتگان زمینی از شغل رسمی خود استعفا داده ام. همچنین ما با دستان خالی و به دلیل عشق و علاقه‌ای که به این فرزندان داریم وارد عرصه شده‌ایم و تاکنون نیز که ۱۳ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنم، با انواع کاستی‌ها و بی توجهی‌ها ساخته ایم و راه خود را ادامه می‌دهیم.
صیادی فر توجه به نیازهای عاطفی و پر کردن اوقات جوانان و نوجوانان دارای معلولیت را هدف اصلی خود از ایجاد مرکز کارگاهی و کارآفرینی عنوان کرد و افزود: اینکه این افراد از ساعت ۸ تا ۱۴ در این مجموعه کوچک فیزیکی اما بزرگ به لحاظ فضای دوستی و محبت دور هم جمع شده و فعالیت اقتصادی می‌کنند، برایم اقناع کننده و کافی است.
وی ایجاد کلاس‌های آموزشی و حرفه آموزی و برخورداری از مربیان هنر و ورزش و متخصصان کار درمانگر را از امکاناتی برشمرد که برای افراد معلول کارگاه در نظر گرفته شده است تا علاوه بر حرفه آموزی به لحاظ روحی و روانی نیز در شرایط مناسب تری قرار بگیرند.
 

وی گفت: هیچ نهادی به جز اداره کل بهزیستی همراهی با کارآفرینان حوزه توانبخشی ندارند و بر همین اساس تاکنون هیچ نوع تسهیلات مالی دریافت نکرده‌ایم.
این بانوی کارآفرین در پایان گفت: با توجه به تولیدات انحصاری ما چنانچه سایر نهادها، ارگان‌ها و افراد خیر حمایت هایی داشته باشند، به راحتی می‌توانیم فعالیت‌های خود را توسعه داده و با انتقال کارگاه های خود که هم اکنون فضایی بسیار نامناسب دارد، ضمن ایجاد محیط مناسب برای جامعه هدف خود، تولیدات خود را افزایش داده و به سایر استان ها نیز محصولات خود را ارائه کنیم.
انتهای پیام/
کارگاه تولیدی شمع سازی، فرصتی برای حمایت از توانخواهان  سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار